Hej alla!
Jag håller på med en renovering av källaren och har knackat ner en vägg och släggat sönder golvet och grävt ur för att lägga ner nytt avlopp, isolering och golvvärme. Nu när golvet försvann låg denna "platta" under och jag undrar varför. Det var där väggen var placerad som jag rev ner! :O
Var det en bärande vägg???
Ritning av källarplan med markerad platta under borttagen vägg ifrågasatt om det är bärande för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongplatta i källargolv med uppbrutet område och nya avloppsrör redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongplatta i en grävd grop i källargolv med gammal armeringsjärn vid sidan, efter väggdemolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även en liknande platta i ett annat rum (den verkar vara väldigt mycket större) där jag försöker få ner nytt avlopp. Är det ok att kapa plattan för att lägga ner nytt avlopp?, eller är de att tunnla under som gäller?

Jag är som ni förstår en riktig amatör på området.....:surprised:
Tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Mvh, Stefan
 
Med tanke på att väggen stod på en så bred sula och verkar ha varit murad av rätt breda block (20 cm?)...
Vad finns ovanför, ett träbjälklag? Då känns det ganska sannolikt i sånt fall att bjälklaget är upplagt eller skarvat på väggen du tagit bort. Hur gammalt är huset? 40-50 tal?.
Du borde ju kunna titta hur det ser ut i taket där väggen satt och dra någon slutsats.
 
En ledtråd är den streckade öppningen i rummet bredvid på ritningen, hur ser det ut där? Ligger det en betongbalk i taket?
 
Tack för svar!

@MH1001 Huset är byggt 58! Ja, väggen var ca 20 centimeter bred och ovanför är det träbjälklag. Det mesta av väggen var redan borta när vi flyttade in.

@gnuttisch Den streckade linjen i rummet bredvid är någon slags balk i taket. Det är ett före detta garage.
 
tommib
Med balk i grannrummet skulle jag säga att det är rätt låga odds på att väggen var bärande.

Finns det händelsevis redan en balk i taket här också? Om nu väggen delvis var borta....
 
tommib skrev:
Med balk i grannrummet skulle jag säga att det är rätt låga odds på att väggen var bärande.

Finns det händelsevis redan en balk i taket här också? Om nu väggen delvis var borta....
Nej, det finns ingen balk i detta rum.
Varför har man lagt ner denna "platta"?
Är det ok att kapa den "platta" som är i andra rummet för att lägga ner avlopp? I det rummet finns ingen vägg ovanför denna platta.
 
BirgitS
Var på din ritning finns den andra plattan du skriver om?
 
Om balken inte fortsatte ifrån grannrummet och över den vägg som du har nu rivit så var ju den väggen givetvis bärande, men du kan ju fortfarande kapa ur grunden och lägga i dina rör, ex. där din dörr stod sedan innan.

Därefter tycker jag du ska kontakta någon som kan beräkna om du behöver göra några förstärkningar osv.
 
  • Gilla
Mr_Nobody
  • Laddar…
"Plattan" är sulan som väggen stod på. Om du inte ska ha någon vägg där så kan du ju bila bort sulan. Du bör nog fundera lite på hur det blir med stöttningen av bjälklaget. Antingen blir spännvidden för lång för balkarna eller så kan det vara så att bjälklaget är skarvat där och då är det kanske ingenting som stöttar i ändorna på balkarna. Dubblar man spännvidden i en balk så blir nedböjningen åtta gånger så stor.
 
  • Gilla
Mr_Nobody
  • Laddar…
gnuttisch skrev:
Om balken inte fortsatte ifrån grannrummet och över den vägg som du har nu rivit så var ju den väggen givetvis bärande, men du kan ju fortfarande kapa ur grunden och lägga i dina rör, ex. där din dörr stod sedan innan.

Därefter tycker jag du ska kontakta någon som kan beräkna om du behöver göra några förstärkningar osv.
Det är inte denna "platta" jag vill såga itu utan en annan "platta" som verkar vara av storleken större och som är placerad direkt nedanför trappen. I detta rum är det bara att återställa väggen om det skulle behövas. Får ändra lite på de planer jag hade men det är inget större besvär.
 
Mr_Nobody skrev:
Tack för svar!

@MH1001 Huset är byggt 58! Ja, väggen var ca 20 centimeter bred och ovanför är det träbjälklag. Det mesta av väggen var redan borta när vi flyttade in.

@gnuttisch Den streckade linjen i rummet bredvid är någon slags balk i taket. Det är ett före detta garage.
Fel av mig det är inte träbjälklag, det är betongbjälklag. Nej, jag är inte dum i huvudet, blev bara lite fel när jag försökte tänka. :D Sorry! :surprised:

På bilden nedan kan man se balken i rummet bredvid, den streckade linjen på ritningen.
Betongbjälklag med kablar och rör längs vägg och tak, synlig armering och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken väg går bjälklaget? Det ger ytterligare en stark ledtråd till om det är bärande eller ej.

Ett alternativ till att kapa "plattan" är att hyra en kärnborr och borra genom för röret.
 
tommib
Ah.... betongbjälklag. Då borde det vara självbärande men det kanske är bra att låta någon räkna lite ändå. I garaget kan balken bero på att spännvidden blev lite stor i sidled men i rummet du tagit bort väggen borde valvet kunna bära sig själv utan problem.
 
  • Gilla
Mr_Nobody
  • Laddar…
tommib skrev:
Ah.... betongbjälklag. Då borde det vara självbärande men det kanske är bra att låta någon räkna lite ändå. I garaget kan balken bero på att spännvidden blev lite stor i sidled men i rummet du tagit bort väggen borde valvet kunna bära sig själv utan problem.
En trevlig nyhet (för omväxlings skull) om det är så att det kan bära sig själv.
Om det är "självbärande" varför har man då lagt ner denna "platta"?

Tror du jag kan kapa "plattan" i det andra rummet för att lägga ner nytt avlopp.
Den plattan ligger direkt nedanför trappen som kan ses på ritningen.
 
Det mest logiska om man tittar på ritningen är att det var en bärande vägg. Även om betongbjälklaget inte trillar ihop direkt bör man kolla på den ursprungliga armeringsritningen om bjälklaget tål detta. Vad finns ovanför i nästa plan? Står där en hjärtvägg?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.