Svar 2, 19kg.
Riktigt bra grillkväll;
När det ryker, så där mysigt och somrigt, från grillen och rökspånen!
När man lyfter på locket och maten har fått de där fina ränderna från grillgallret!
 
Svar: 19kg

En tur med husvagnen och man sätter upp förtältet allt medans barnen springer runt och leker på campingen.
Man tar fram sin nya Landman Kepler 600 och tänder den. Den får stå och bli varm medans man sitter i en skön stol bredvid och njuter av solen, en kall dryck och lugnet på campingen.

Köttet är färdig att slänga på grillen, likaså potatisen som ligger i aluminiumfolie med rödlök och färska kryddor.

Alla samlas runt bordet och vi njuter av maten som grillats samt tillbehören och av varandras sällskap.

Allt är perfekt!
 
Svar: 2

En perfekt grillkväll är den som blir av. (Speciellt bra blir det om man har nåt att grilla på)
 
Svar: 2 19 kg

Det verkar smart med galler av gjutjärn. Gjutjärn håller ju värmen bra och kanske gör så att köttet får ett randigt mönster :)
Älskar att grilla men min gamla grill är snart sönderrostad så en Landmann hade varit perfekt och räddat sommarens grillningar.
 
Grillsäsongen är snart igång och vi behöver verkligen byta ut vår gamla kolgrill. Den har gjort sitt och grannars klagan är övertygande nog. Så i år hoppas vi på en ny bättre grill, maxad inför säsongen.
 
Svar: 2

Vi har precis insett att vi köpte en för liten grill av det finare märket. Trots att vi är jättenöjda med grillen så känns det dumt att köpa ytterligare en grill. Men vinner vi en grill så är det ju en helt annan sak, då kan vi säkert skänka den gamla grillen till någon i familjen som inte behöver en lika stor, exempelvis svärföräldrarna.
 
Svar: 2 (19 kg)

En bra grillkväll är för oss en livsstil.
Vi umgås med varandra, samtalar och skojar … vid grillen.
Vi träffar släkten till födelsedagar och andra högtidsdagar … vid grillen.
Vi avslutar en lång arbetsvecka med en avkopplande stund … vid grillen.
Vi håller kontakt med grannarna med glada vinkningar … vid grillen.
Vi bygger och konstruerar sittgrupper och uteplatser … vid grillen.
Vi planerar måltider och förbereder tillbehör till måltider som ska avnjutas … vid grillen.

Det är vid grillen allt viktigt händer!
Att samlas kring en brasa är en tradition sedan urminnes tider och det är en tradition som fortfarande betyder mycket för oss. Fast numera kan den förgyllas med diverse tekniska attiraljer som en ny grill, när den gamla börjar rosta sönder.
 
Svar: 19 kg
Har länge använt gasol men nu vill jag grilla med kol.
 
Svar: 19 kg.

En riktigt bra grillkväll för mig är när jag slipper frysa och slipper mugg och andra irriterande insekter samt om jag får upptäcka nya kryddor och smaker :)
 
Rätt svar -2- 19 kg.

Min Landmann grill har efter många år o många härliga grillkvällar gått i graven. Nu kan man ju hoppas på tur i denna tävling!!
 
Svar 2 - 19Kg

Nu kan man äntligen ge upp sin gamla elgrill som ändå bara står å skräpar i förrådet, resultatet från den blir ju inte mycket bättre än att steka det i pannan så vi gör oss sällan mödan att dra fram den.
 
Matzeball
Svar 2, 19 kg
Vi har renoverat huset som vi köpte i Augusti. Nu är pengarna nästan slut och sommaren är redan på ingång. Vi har ingen grill och jag vill inte köpa billigt skräp. Landmann klotgrill är min önskegrill eftersom de är bland det bästa man kan få. Stor och rymlig så man klarar både biffen och steken.
 
Svar : 2 ~ 19kg

Är verkligen behov av ny grill.
Fick för oss att grilla i Påsk, glad i hågen mot grillen, lyfter i den för att ta ur förrådet.
Men tji fick jag, fick med mig överdelen på grillen, benen ramlade åt olika håll.
Ja, ja bara att skruva dit. Nähä gick inte skruvar och fästen av rostade, mmmmm
Kreativ, ställer den på en betongring så kan vi grilla, på med kol tända och nu så på med köttet,
ja vad gott det skall bli. Penslar på lite god grillolja, luktar ljuvligt. Vänder mig om för att ta lite mer att
lägga på och tillbaks. Luktar inte lika ljuvligt längre, det ryker, brinner, å nej.
Fästena till grillgallret har gett sig också. Så verkligen behov av en ny grill.
Fanns grillfunktion på spisen inne plus att affären fortfarande var öppen för att inhandla nytt.
Inte samma sak men sen kväll och det smakade gott ändå.
 
19 kg.

Den perfekta grillkvällen börjar redan på eftermiddagen när vi kommit fram till stugan och kan packa upp den nya grillen och äntligen slänga ut den där lilla rangliga som farsan köpte förra året på Coop. Man får vara lite finkänslig så någon konstruerad historia om att den ”gick sönder” får vi fundera ut.

Medan tre av barnen monterar grillen åker jag och en dotter till den närliggande sjön där regnbågarna har haft ett år på sig att acklimatisera sig. Två regnbågar tas upp och hemma i köket rensas de och snittas. Buken fylls med örter och salt.

Glöden närmar sig sakta men säkert perfektion (inte så dumt att tre av barnen är scouter) och vi förbereder mangold i grillpaket, paprikor fyllda med kikärtsröra och naturligtvis ramslöksmajonäs och ananasringar. Ananasringar är ju fel till allt men funkar ändå till allt.

På med fisk och annat på glöd och galler, morsa lite på grannarna med en kall Erdinger NA i näven. Man blir lite imponerad av att de saknar rinnande vatten och el men ändå trivs så bra i stugan, nåväl en ny grill har de i alla fall inte.

Nu kommer den där känslan av att allt ordnar sig och att det kommer bli bra det här. En klotgrill med gjutjärnsgallar är ju precis vad man saknat! Lite fokus på fisken så klart men familjen slappar runt lite. Ingen är så värst hungrig men vänta bara tills dofterna börjar sprida sig. Förmodligen dyker något av barnen i omgivningen upp och kommer att titta på den helgrillade fisken med äckel och fascination i blicken. Själv står jag hela tiden och tänker på boken "Hypnotisören". Undra varför?

Kan det bli bättre? Ingen svettig sommarvärme, bara avspänd matlagning utan stress med enkla medel. Efterarbetet blir ju inte mer än att lägga in disken i maskinen och ta en Erdinger NA till. Kanske blir det ett havsöringspass i skymningen?

Helgrillad regnbåge kryddad med örter på ett grillgaller över glödande kol.
 
Redigerat:
Svar: 2, 19kg

Min perfekta grillkväll, inträffar när helst på året, då jag får tända en riktig brikettgrill. Samtliga av mina grannar "grillar" med gasol, varför det är extra kul att tända en riktigt osande brikettgrill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.