Hej

Det verkar som en socka i pumpen orsakade strömrusning, lukt av bränd elektronik och utlöst säkring. Jag har öppnat och tittat oc det ser ut som om kortet är bränt men det kan också vara statisk elektricitet i kombination med koldamm från motorn?

Maskinen funkar fint igen, vågar MSN köra på?

Kristoffe
Bränt kretskort med synliga skador och missfärgningar från en elektrisk incident i en hushållsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, men håll ett öga på den. Kör den absolut inte på natten eller när ni inte är hemma.
 
Ta papper eller tops med lite lite vatten på och rengör, men dra ur kontakten först och låt torka något dygn.
Tror också att det är värme/statisk elektricitet och smuts i luften.

Protte
 
Hej

Efter lite rengöring (som visade att kortet inte är bränt) och funderande så är gissningen att det är lucklåset som har havererat. Maskinen funkar men lampan för låst lucka blinkar och man kan öppna under gång...

Har beställ ny, får se om det hjälper.

K
 
Ser ut som att du har en samsung/lg maskin om man ser på kortets utformning. Vissa samsung maskiner blinkar även lucklås när det är ett defekt element. Mät elementet så att du inte har kortslutning eller överledning. Tidiga samsung maskiner från Amiga fabriken i Polen hade ofta problem med lucklås som dock ofta orsakade en kortis även på elektroniken, verkar inte vara så på din elektronik dock.
 
Ganska uppenbart vad som luktade bränt....
Nytt lås har jag, undra om det finns kablage att köpa?

Bränt och smält plast på en dörrlåsmekanism som hålls i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte tro att du får tag på kablaget. På den tiden jag körde service åt samsung så var det nya isolerade kabelskor som gällde, viktigt att märka upp dock så att dem hamnar på rätt plats.
 
Fixat, skarvade i en bit kabel eftersom det hade smält...
Reparerad kabelskarv på svart kontaktdon med smält isolering och rester vid sidan, på slitet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar fint!
 
A
klart att det går att få tag i kablaget
detta är ett vanligt fel
behöver bara produktnummer
 
Wf8704asa
 
C
electroluxaren skrev:
detta är ett vanligt fel
Hm, det är ju en regelrätt brand i lucklåset. Inte för att jag är särskilt förvånad, men om det är ett vanligt fel borde det f-n anmälas till elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
cpalm skrev:
Hm, det är ju en regelrätt brand i lucklåset. Inte för att jag är särskilt förvånad, men om det är ett vanligt fel borde det f-n anmälas till elsäkerhetsverket.
Ja det tycker jag verkligen, om electrolux tillåter det...

tyvärr brukar denna typ av skada även slå ut övrig elektronik. displayer, kretskort, analoga givare samt motorstyrningskort.
 
Redigerat av moderator:
A
Krypstocken skrev:
Wf8704asa
ger inget
 
Allt annat funkar, verkar bara ha varit kortis mellan fas och nolla. JFB löste inte ut.
 
A
så du kör maskinen?
kabelbiten verkar inte hittat till Europa men Samsung kallar den DC96-01569G
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.