Behöver lite hjälp med belysning i ett kök utan överskåp. Har ingen bild på det, men hittade ett liknande på nätet (se bild).

Till skillnad från på bilden så är vår disko placerad mellan fönstren. Jag har tänkt en pendlande lampa vid respektive fönster, men frågan är hur man gör i mitten. Vill ha en eller ett par hyllor mellan fönstren och då ser det tokigt ut med en lampa som hänger ner mitt för dem. Eftersom det är vatten där, gissar jag att det finns restriktioner för eluttag, då hur gör man med elförsörjning till en sådan led-belysning som på bilden sitter under nedre hyllplanet? Rent estetiskt slipper jag ju gärna en sladd och ett synligt uttag. Det är ett nybygge och vi träffar elektriker om ett par veckor så behöver idéer tills dess.
Kök utan överskåp med pendellampor, hyllor mellan fönster och LED-belysning under hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte försöka sätta något under hyllan?
 
tommib
Precis. Ett par bra spottar under hyllan. Om det är nybygge är det enkelt för elektrikern att släppa ut ett rör precis under hyllan. Installationen blir i stort sett osynlig. Använd riktiga armaturer avsedda för fast installation, inte något stickproppsförsett trams från IKEA och liknande. Om du beskriver vad du vill ha för elektrikern kan hen säkert visa dig ett par bra förslag.

Det finns inga särskilda restriktioner på eluttag vid vask, men det är generellt en dum idé. Detta är dock inget eluttag så det spelar ingen roll ur det hänseendet.
 
Hemmakatten
Jag tror inte att den belysning du beskriver kommer att räcka till utan komplettering.

Vi har, förutom bänkbelysning, en infälld armatur i taket med tre vinklade lampor om 75W vardera, dvs totalt 225W. En likadan armatur sitter ovanför köksön. Båda har dimmer. Skulle inte klara mig utan denna extra belysning. I kök vill man ha bra ljus både vid matlagning och städning.
 
Vi bygger nytt och har (hade?) samma problem. Vi bestämde oss för att fälla in belysning i väggen, detta genom att sätta in en aluprofil över stänkskyddet och sätta en ledremsa i denna. Detta kan göras billigt (ett par hundra per löpmeter) eller hur dyrt som helst (färdiga armaturer för 4500:- per 1.5m)
 
Hemmakatten: vi kommer att ha allmänbildning i form av två taklampor (troligtvis någon slags kupor som ger ljus åt alla håll, gillar inte de skuggor som riktbara spottar ger), till vänster om vänstra fönstret är ett hörn och på andra väggen överskåp med belysning under. Mitt emot föndterväggen en köksö med två lampor över.

Tommib: ja, det är ju elektrikerns hemmaplan så han har säkert bra idéer, jag tänker ju mer utifrån det estetiska (och vill därför vara lite förberedd med att ha kollat runt lite på alternativ) och eluttag är ju bland det fulaste jag vet ;-) även om man väljer en snyggare variant :)
 
tommib
Ja, för fast belysning håller jag helt med dig, det ser eländigt ut. Därför skulle jag rekommendera fast installerade spotlights, som är avsedda för fast installation och har ingång för kabel. Då får du bara ett rörutlopp i väggen och sen en diskret kabel klamrad precis under hyllplanet.

Vill du ha det helt dolt kan du montera ett tjockare hyllplan (tänk IKEAs Lack, storleksmässigt) så att du kan fräsa in spotlights eller LED-strip i det och låta röret komma ut i hyllplanet. Då måste du ha en plats för drivdonet men det går att ordna i ett av underskåpen.
 
  • Gilla
Marias_hus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.