G
Redaktionen skrev:
Dagsböter och skadestånd för att ha kopplat förbi elmätaren till huset.

Du kan läsa artikeln här: Straffas för olovlig kraftavledning
Det sorgligaste i denna historien är om allt stämmer, att barnfamiljer får elen avstängd och inte ens har fungerande avlopp.
Om el krävs för vatten och avlopp så får den inte stängas av.
Det är tydligen så illa att det inte ens finns en fungerande socialtjänst som ser till att detta inte inträffar.
En fattig som blivit mer skuldsatt är vad domen lett till allt för att det sociala skyddsnätet inte lägre finns för alla.
 
O
gästur skrev:
Det sorgligaste i denna historien är om allt stämmer, att barnfamiljer får elen avstängd och inte ens har fungerande avlopp.
Om el krävs för vatten och avlopp så får den inte stängas av.
Det är tydligen så illa att det inte ens finns en fungerande socialtjänst som ser till att detta inte inträffar.
En fattig som blivit mer skuldsatt är vad domen lett till allt för att det sociala skyddsnätet inte lägre finns för alla.
Tja... om man inte betalt elen så brukar det vara ganska många varningar innan elen stängs av. Men eftersom människan inte har betalat räkningarna så är det självförvållat. Om nu barn lider illa så borde soc omhänder ta barnen eftersom om man inte har kunnat betala elräkningen har man ens kunnat föda barnen?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Socialtjänsten skickar automatiskt ut varningar om att elen kan stängas av, om man inte betalar i tid (fråga ig helst inte hur jag vet det...), med erbjudanden om hjälp, ifall man har svårt att betala. Åtminstone i min kommun. Så det måste ha varit totalhaveri i hela familjen, tycker man.
Självklart ska det inte behöva sluta med att en barnfamilj ställs utan el, och därmed även avlopp. Här måste socialen kunna gå in.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Om nu barn lider illa så borde soc omhänder ta barnen eftersom om man inte har kunnat betala elräkningen har man ens kunnat föda barnen?
Att det inte finns pengar att betala elräkningen betyder inte per automatik att det inte finns pengar att köpa mat för, och inte säkert att barnen lider heller för den delen...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det skulle inte förvåna mig om mannen röker/snusar ett paket/dosa per dag, att dom köper godis/läsk/chips/mm minst en ggr/vecka, att dom har massa betal-tv-kanaler och/eller betal-stremmingtjänster mm som dom totalt lägger flera tusen på varje månad.

Det är bara att titta på "lyxfällan" för att se hur illa många prioriterar vad dom ska lägga sina pengar på, ja det är lite tillspetsat i det programmet.
 
Demmpa skrev:
Det skulle inte förvåna mig om mannen röker/snusar ett paket/dosa per dag, att dom köper godis/läsk/chips/mm minst en ggr/vecka, att dom har massa betal-tv-kanaler och/eller betal-stremmingtjänster mm som dom totalt lägger flera tusen på varje månad.

Det är bara att titta på "lyxfällan" för att se hur illa många prioriterar vad dom ska lägga sina pengar på, ja det är lite tillspetsat i det programmet.
Glöm inte bort husdjur...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.