En kompis har köpt ett tvåplans hus med källare och tillbyggnad. Tillbyggnaden innehåller ett tvåbilsgarage och ett gästrum.

I huset finns en elcentral på bottenvåningen som ser ut att vara original från när huset byggdes på 50-talet. Huvudsäkringarna sitter i källaren.

Huset kommer löpande renoveras, men två problem med elen måste åtgärdas snarast.
1. Hela övervåningen går på en 6 A säkring.
2. Hela tillbyggnaden går på en 10A säkring. Kompisen vill ha trefas i garaget samt möjlighet att köra två motorvärmare med kupévärmare på vintern.

Jobbet kommer att göras av en elektriker, men vore det inte en bra idé att sätta upp en ny elcentral på övervåningen och en i tillbyggnaden? Då behöver det bara dras kablar från huvudsäkringarna till de nya elcentralerna, i stället för massor av kablar till den gamla elcentralen.
 
tommib
Tillbyggnaden skulle jag utan att tveka sätta en egen central i. Det är praktiskt när man ska ha trefas och gör inget estetiskt i ett garage. Huruvida kompisen faktiskt kan köra trefas beror lite på huvudsäkringarnas storlek.

Övervåningen går förstås också att lösa med en central, men där skulle jag vara mer tveksam. Man ska inte kludda till elinstallationen mer än nödvändigt. Dessutom blir det ändå en ny kabel att dra upp för att sätta en central där.

Beroende på hur den gamla centralen ser ut skulle jag hellre dra en ny trefasgrupp till ovanvåningen. Då får man tillgång till 3x10A vilket räcker till i stort sett alla normala användningsområden så länge man inte ska köra värmeapparater (och rätt långt även då). Ev går de gamla rören att använda (om det är infällt), annars är det ändå bara en kabel. Ett observandum är att det är avsäkrat 6A. Det är lite ovanligt (för ett hus från 50-talet) och måste kollas varför. Har man använt överskottskabel?
 
Varför skulle han inte kunna köra trefas?
 
Säkrat 6A har jag sett i flera 50 talshus. Inte så ovanligt. Självklart måste man undersöka trådarna ifall det skall säkras upp.
 
tommib skrev:
Tillbyggnaden skulle jag utan att tveka sätta en egen central i. Det är praktiskt när man ska ha trefas och gör inget estetiskt i ett garage. Huruvida kompisen faktiskt kan köra trefas beror lite på huvudsäkringarnas storlek.
Huvudsäkringarna är på 20A.

tommib skrev:
Övervåningen går förstås också att lösa med en central, men där skulle jag vara mer tveksam. Man ska inte kludda till elinstallationen mer än nödvändigt. Dessutom blir det ändå en ny kabel att dra upp för att sätta en central där.

Beroende på hur den gamla centralen ser ut skulle jag hellre dra en ny trefasgrupp till ovanvåningen. Då får man tillgång till 3x10A vilket räcker till i stort sett alla normala användningsområden så länge man inte ska köra värmeapparater (och rätt långt även då). Ev går de gamla rören att använda (om det är infällt), annars är det ändå bara en kabel. Ett observandum är att det är avsäkrat 6A. Det är lite ovanligt (för ett hus från 50-talet) och måste kollas varför. Har man använt överskottskabel?
Det finns ett perfekt hörn i övre hallen för en liten elcentral.

Tanken med en elcentral uppe var att det skulle vara lättare när rummen på ovanvåningen renoveras ett efter ett och samtidigt får ny el. Fast det kanske blir lika enkelt med en trefasgrupp?

Just nu är elen i huset en blandning av utanpåliggande, infällda plaströr och en del som ser ut som EKK liggande löst i väggar och bakom lister.
 
Daniel 109 skrev:
Varför skulle han inte kunna köra trefas?
Man måste underśöka om det finns plats i centralen och kvarvarande kablar är i gott skick och lämpliga för 10 a avsäkring. Är det kablar med gummiisolering, då kan man räkna med att dom är söndertorkade och därmed olämpliga att säkra upp till 10 a och att koppla om i dosorna.
Är det tyg/ gummiisolerade kablar behöver dessa bytas innan man gör några ytterligare åtgärder.
Gör man större förändringar tillkommer också kravet på jordfelsbrytare. En etablering av en trefasgrupp till övervåningen är nog det??
 
Redigerat:
tommib
Daniel 109 skrev:
Varför skulle han inte kunna köra trefas?
Det jag specifikt hade i åtanke var att kompisen ville köra effekttunga maskiner i garaget och det blir snabbt lite svårt om huvudsäkringarna bara är på 16A, oavsett på vilket sätt elen dras fram till garaget. Men det var lite otydligt av mig, det medger jag. Problemet jag tänkte på var inte trefas som sådan utan totalt effektuttag.
 
tommib
ZipLock skrev:
Huvudsäkringarna är på 20A.


Det finns ett perfekt hörn i övre hallen för en liten elcentral.

Tanken med en elcentral uppe var att det skulle vara lättare när rummen på ovanvåningen renoveras ett efter ett och samtidigt får ny el. Fast det kanske blir lika enkelt med en trefasgrupp?

Just nu är elen i huset en blandning av utanpåliggande, infällda plaströr och en del som ser ut som EKK liggande löst i väggar och bakom lister.
En trefasgrupp som fördelas ut i en dosa är ett smidigare alternativ än en elcentral och precis lika lätt att koppla i vartefter man renoverar. Det är inte ett absolut krav att man ska ha en trepolig säkring i en sådan grupp men det är väldigt bra om man kan ha det. Således är det lite dumt med den gamla elcentralen som gissningsvis är diazed.

Håller med Tobbe_3 om JFB. Det bör man ha ändå. Det skulle möjligen kunna tala för att man ska dra upp en ny central på ovanvåningen så att man inte behöver montera en i den befintliga (jag vet faktiskt inte vad reglerna säger, men plockar man bort den gamla 6A-matningen från den gamla centralen och går helt förbi den borde man slippa). Därmed inte sagt att det är en bra idé att avstå JFB. Tvärtom är det en enkel och bra metod för att höja elsäkerheten snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.