Är helt ny på forumet, så hoppas detta hamnar i rätt kategori!

Är även helt ny på detta med hemmafix så behöver lite hjälp. Vi har en lägenhet där vi funderar på att lägga in klinker i hallen, den enda ingången till lägenheten. Ytan vi ska lägga stäcker sig ca 1,5-2 meter från ytterdörren. Har läst runt och förstått att man inte kan gå på klinkersen under brinntiden som är i ett par dagar. Nu funderar jag på om man kan klinka hallen i två omgångar, att man kanske tar första metern ena veckan och andra metern andra veckan. Kan man göra så eller får vi kanske anlita någon och resa iväg ett par dagar? Vill gärna göra det själv.

Sedan funderar jag på underlaget. I dagsläget ligger det laminat som självklart ska bort. Under laminaten vet jag inte vad det är, men gissar på plastmatta. Har läst att det bästa är om underlaget är betong då det inte rör sig eftersom det är ett dött material. Hur vet man vad det är för underlag? Lägenheter på bottenvåning har ofta betongunderlag som jag förstått, men i våran lägenhet som ligger på 3e våningen då? Behövs plastmattan rivas bort helt för att jag ska få reda på det eller finns det något annat knep? Trots att jag gärna vill klinka hallen själv kanske det skulle vara bäst att anlita någon när jag tänker efter..
 
Lägenheter har ju nästan alltid betongbjälklag så det är bara ta bort plastmatta och göra rent och prima innan läggning. Det är inga problem att dela upp läggningen annars kanske du kan lägga en liten spång att gå på?
 
I min lägenhet så var det 4 lager med plastmatta/linoleummatta samt en del flytspackel, sedan låg det klinkers från när huset byggdes. La också klinkers c:a 1.80 in och lade sedan två brädor och en skiva som spång medans klinkersen satte sig.
 
Spång har jag faktiskt inte tänkt på, bra idé!
 
NetNut skrev:
I min lägenhet så var det 4 lager med plastmatta/linoleummatta samt en del flytspackel, sedan låg det klinkers från när huset byggdes. La också klinkers c:a 1.80 in och lade sedan två brädor och en skiva som spång medans klinkersen satte sig.
Tog det lång tid att ta bort mattorna? Har du nåt tips på hur man lättast får bort en matta?
 
BirgitS
Vi har nyligen gjort om i lägenheten och han som la klinkers la första dagen två rader, dvs. 60 cm, med plattor framför ytterdörren vilket man kan ta ett stort kliv över och dagen efter skulle man kunna gå försiktigt på dem. Men tiden kanske beror på vilket fix man har. Nu blev det så att första dagen var en fredag så då la han resten på måndagen men annars hade han kunnat lägga resten dagen efter.

Om man ska börja lägga vid ytterdörren eller om man ska sluta där beror på var i rummet man vill ha de hela plattorna.

Vår lägenhet är från 60-talet och golvet är uppbyggt så som var rätt vanligt då, dvs. några cm sand ovanpå betongen, ett lager plast, en cm-tjock skiva (spån, masonit?) och så linoleum- eller vinylplattor högst upp. Både tidigare klinkers resp. parkett och de nya klinkers ligger ovanpå skivorna eftersom det är ett stabilt och stadigt underlag.
 
Redigerat:
lagenhet1201 skrev:
ÄHar läst runt och förstått att man inte kan gå på klinkersen under brinntiden som är i ett par dagar. Nu funderar jag på om man kan klinka hallen i två omgångar, att man kanske tar första metern ena veckan och andra metern andra veckan.
Ett par dagar är nog att ta i. Exempelvis Casco MultiFix säger 24 timmar, men då är det nog rätt god säkerhetsmarginal. Jag skulle tro att om man lägger plattorna på kvällen så kan man utan problem gå på dom försiktigt morgonen efter. Vill du lägga i omgångar så är det inga som helst problem och du behöver absolut inte vänta en vecka mellan omgångarna.
 
Jag la hallen på eftermiddagen med vanligt fix från bauhaus. Gick och fogade dagen efter.
 
Jag har lagt klinkers i hallen direkt på en gammal plastmatta. Primade först.
Fungerar hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.