Tänker måla de flesta väggarna i nybygget, men vill inte sätta gammal vanlig väv på gipset som ger struktur. Har sett väggar med fin väv som ger ett väldigt slätt resultat efter målning, ungefär som när man rollat på en slät tapet.
Nån som vet vad sådan finare väv kallas eller heter/märke?
???
 
Ja du,jag kommer inte på namnet,men jag köpte mitt på Hp Fluggerfärg.Skall kolla om jag har plasten från rullarna kvar..
 
Tack, det vore toppen :D
 
Låter som microlit.
 
Okej, är det samlingsnamnet på sådan fin väv? Våran närmsta färghandel stod nämligen som fågelholkar vid förfrågan, så jag får ta mig till en större stad och då vill man ju fråga efter rätt grejor ;D
 
jessica skrev:
Ja du,jag kommer inte på namnet,men jag köpte mitt på Hp Fluggerfärg.Skall kolla om jag har plasten från rullarna kvar..
Flüggers väv heter "armeringsfiberfilt" och är lite tjockare än vanlig microlit. En rulle täcker 50m2. Den är tillverkad av polyester blandad med cellulosa och är dessutom kontrollerad för hand. Små fel är markerad i ena kanten.
 
Aha, kan undra om ett sådant lite kraftigare material innebär att man kan vara lite mindre noggrann vid spacklingen...? Den tunnare lär ju avslöja minsta ojämnhet. Men den tjockare "filten" är såklart dyrare också, eller?
 
Jag har sett och hört namnen Microlit, målarfilt och armeringsduk.

Köpte min på Byggmax och där hette den målarfilt.

/Gojan
 
Johan Gunverth skrev:
Flüggers väv heter "armeringsfiberfilt" och är lite tjockare än vanlig microlit. En rulle täcker 50m2. Den är tillverkad av polyester blandad med cellulosa och är dessutom kontrollerad för hand. Små fel är markerad i ena kanten.
Det låter inte som den jag köpte..men det var några år sedan så dom kanske har andra nu.
 
Men hur var det med noggrannheten vid spacklingen? ::)
 
Microlit suger bra mkt färg. Men är kanon!
 
Pedda_P skrev:
Men hur var det med noggrannheten vid spacklingen? ::)
Man skall alltid ha ett bra underlagsarbete så spackla och slipa på bara  ;)
Microliten är kanonbra och jag har för mig att den finns grundmålad så man slipper så mycket färgåtgång.
 
Hur går det till när man ska sätta den då??
Nån som är villig att skriva ner en liten snabbkurs? :)

 
Jag gjorde så här:

Rolla vävlim på väggen och sätt sedan upp väven som om det vore en tapet.

I skarvar så gjorde jag ett överlapp på 1-2 centimeter och skar sedan igenom båda våderna för att få en perfekt skarv.

/Gojan
 
Gojan skrev:
Jag gjorde så här:

Rolla vävlim på väggen och sätt sedan upp väven som om det vore en tapet.

I skarvar så gjorde jag ett överlapp på 1-2 centimeter och skar sedan igenom båda våderna för att få en perfekt skarv.

/Gojan
precis,jag hade inte sagt det mkt bättre själv ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.