Vi har ett litet äppelträd med skador på stammen. Det är som om barken sitter löst och det är någon form av rötskada på insidan. Vill inte ta bort barken men en liten bit har ramlat loss, se bild.

Är det någon som vet vad det kan vara?
Vad är orsaken?
Finns det hopp? Det fick ganska mycket frukt förra året med tanke på storleken på trädet

Anledningen är att vi ska ta bort ett äldre äppelträd (med kräfta) pga dess placering samt lite annat grovjobbet på tomten. Detta är ett yngre träd som står mycket bättre till och som vi vill behålla. Är det så att trädet går en långsam död till mötes så överväger vi att plantera ett nytt på i princip samma ställe.

kIrPFB.jpg

yJEdL0.jpg
 
BirgitS
Om det är en ytlig skada går det nog bra att rädda trädet. Vi hade en stor ek på samfällighetens mark precis utanför tomten som plötsligt hade ett knytnävsstort hål i stammen en liten bit ovanför marken så tog vi bort allt som var löst och mjukt, och sen började eken låta barken växa över hålet så efter 5 år såg man det nästan inte.
 
Vet inte riktigt hur ytlig den är men den verkar sträcka sig runt större delen av trädet. Kanske bäst ta bort all lös bark så ser man bättre och så får trädet bättre förutsättningar att läka själv. Bör man göra det direkt eller vänta till sensommaren tror du?
 
BirgitS
Om all bark är borta eller helt lös i stort sett hela varvet runt blir det väl som att ringbarka trädet och det överlever det ju inte.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Kör du med grästrimmer runt trädet, det blir ungefär sådana skador och trädet dör.
 
Jag har haft lite barkskador på mina äppelträd och min erfarenhet är att det är bäst att skära bort skadad eller murken bark/virke och sedan pensla på ympvax. Det finns lite olika skolor kring ympvax där vissa menar att det gör mer skada än nytta, men jag har lyckats vända skador som inte velat läka genom att ta bort skadat virke/bark och sedan försluta med ympvax. Skadan hålls fri från fukt och insekter, samt skyddar mot UV-ljus och avdunstning. Om barken börjar växa över skadan vet du att det finns goda förutsättningar att trädet kommer läka skadan. Ympvaxet torkar in och trillar bort med tiden.
 
Skadan är ca 75-80% av trädets omkrets så inte riktigt runt hela.

Vi har inte kört med trimmer runt trädet men mycket möjligt tidigare ägare gjorde det. Den teorin stämmer annars ganska bra med höjden och det faktum att förgående ägare hade en ganska ny trimmer som vi fick med huset.

Kanske testar med ympvax. Det låter åtminstone som barken ska bort. Läst lite att det är bäst att göra det när det förväntas vara torrt ett tag, och gärna under sensommaren. Men kanske kör snart ändå och hoppas på det bästa :)

Tack för alla era svar
 
BirgitS
Då kan trädet klara sig men det kommer nog att stanna av i tillväxten några år eftersom det blir dåligt med transporten av de ämnen som bildas i bladen ner till rötterna.
 
Har du ett träd med kräfta så var väldigt vaksam på andra träd i närheten. Det där ser inte ut som ett "skolboksexempel" på kräfta, men i min värld är de där skadorna oroväckande. Min erfarenhet är att det är en riktigt "elak" sjukdom som är svår att hejda. Tvätta alla redskap med t-sprit som används i kontakt med trädet och ska det beskäras ska man göra det under den torraste perioden på sommaren för att undvika luftburen smitta. Jag använder trädbalsam på yngre träd och buskar jag är rädd om, det är även bra vid ympning. De redan sjuka träden ödslar jag ingen sådan lyx på.

Plantera inte ett annat äppel- eller päronträd på samma plats där det funnits kräfta. Bränn eller transportera bort alla grenar och allt ris

Jag köpte ett hus för fem år sen med nio äppelträd. Det konstaterades snart att alla nio var sjuka. Jag envisas med att försöka främja återväxten med nyplantering, men på andra platser. Det verkar än så länge rätt hopplöst, redan har jag fått "skrota" ett nyplanterat päronträd och flera av de andra har visat tidiga oroväckande tecken på smittan och hädan efter kommer inga nya äppel- eller päronträd att planteras på tomten.

Dock tänker jag behålla alla träd tills de "faller omkull", då jag inte ser någon vinning i att ta bort dem. De ger fortfarande rikliga skördar och jag vågar inte tro att smittan skulle försvinna över ett år eller så, bara för att alla sjuka träd togs bort. Berätta gärna att jag har fel så ska jag omvärdera mina tankar. För de utseendefixerade är sjuka träd knappast snyggt, men ger de frukt så kan jag njuta av annan skönhet när jag dricker min must. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.