trattalask
Shakula skrev:
Tyckte väl att jag kände igen hyvlarna och vissa av prylarna. Du handlade av han precis vid infarten? Tyckte inte det var så mycket verktygsrelaterat annars.

Tyvärr missade jag nog då Bahco stämjärnet. Grattis!
Själv blev det någon ringnyckel samt ett luftgevär till sonen.
Japp, han vid infarten hade bacho 965-järnen och hyvlarna. Någon längre bort hade 8032- och Stanley järnet och någon annan de andra.

Barnen är väldigt glada över att vi äntligen har en drillborr, för det har Castor (i boken Castor snickrar, som jag nog kan utantill vid det här laget).
 
trattalask
Inte verktyg direkt, men kanske delar till annhåll. 100st rampamuffar (m8x15), $14 från den gode Ali. Får se om de är bra.
100 rampamuffar M8x15 i metall på ett vitt bord, delvis i en plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
richardtenggren
LsaiboT skrev:
Barnen är väldigt glada över att vi äntligen har en drillborr, för det har Castor (i boken Castor snickrar, som jag nog kan utantill vid det här laget).
Den var min favorit när jag var liten! Visst var det ritningar med i boken, typ på en verktygslåda?
 
trattalask
richardtenggren skrev:
Den var min favorit när jag var liten! Visst var det ritningar med i boken, typ på en verktygslåda?
Japp!

Bokomslag för "Castor snickrar" av Lars Klinting på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritningar för en verktygslåda på öppen bok med mått, materialbeskrivning och penna liggandes på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Inget jag gjort idag utan snarare för typ ett år sedan men kände mig tvungen att visa upp den med tanke på ovanstående inlägg om "Castor snickrar".
Jag och min få 3 åriga son snickrade ihop denna lite snabbt. Ingen superfinish men vi hade roligt i alla fall
Hemsnickrad träverktygslåda på matta, skapad av förälder och barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Allvetaren och 8 till
  • Laddar…
Ibland är det resan som är målet :)
 
  • Gilla
tullemannen och 2 till
  • Laddar…
Nancy Alke skrev:
[bild]
Andra tanter shoppar i gallerior, jag kör på Biltema :) Hoppas grejorna duger till lite hobbyrenovering :)
I går fick jag äntligen använda cirkelsågen, sonen vägrade att hjälpa till att hålla plattorna förrän jag skaffat hörselkåpor och skyddsglasögon. Hur som helst, det må vara Biltema, men i alla fall 15 mm OSB gick av som smör i solsken :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
LsaiboT skrev:
Barnen är väldigt glada över att vi äntligen har en drillborr, för det har Castor (i boken Castor snickrar, som jag nog kan utantill vid det här laget).
Avis. Här är det alltid jag som tjatar om att vi ska läsa Castor.
 
Även här är Castor en favorit, av någon anledning har den dock hamnat i bilen så den är inte uttjatad hos barnen.
Det fins även en bok med Mulle Meck som innehåller en hel del verktyg.
 
badtastex skrev:
Även här är Castor en favorit, av någon anledning har den dock hamnat i bilen så den är inte uttjatad hos barnen.
Det fins även en bok med Mulle Meck som innehåller en hel del verktyg.
Mulle Meck gick varm både för mig när jag var liten och under en period med mina barn. Även en bok med Alfons Åberg när han bygger en helikopter var riktigt populär.
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
Och varför dök inte de här litteraturtipsen upp i tråden om bra snickeriböcker då? Va!!!

;D

//Ronnie
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
altaxis skrev:
Inget jag gjort idag utan snarare för typ ett år sedan men kände mig tvungen att visa upp den med tanke på ovanstående inlägg om "Castor snickrar".
Jag och min få 3 åriga son snickrade ihop denna lite snabbt. Ingen superfinish men vi hade roligt i alla fall
[bild]
Oj så fin, en riktig stilmöbel!

Denna gjorde jag till min son för drygt 30 år sedan.
Byggd av gammal väggplywood tror jag.
Fast grabben blev inte någon snickarpôjk, så jag fick ta tillbaka vårdnaden om lådan.
Bra att ha till lite av varje :)
Handgjord verktygslåda i trä med innehåll på ett randigt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
altaxis och 1 till
  • Laddar…
Hand håller ett verktyg som liknar en yxa med trubbig träffyta mot en bakgrund av en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktyg som liknar en tjock yxa eller pennhammare i förgrunden, med verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En yxa? Kanske
En hammare? kanske

Verkar vara något mellanting, syns dåligt på bilden men den saknar i princip egg, träffytan är lika trubbig som på min pennhammare..

Köpte den för att testa en idé, dumt att förstöra en riktigt yxa om det inte funkar.. :)
 
För den rimliga summan 0 kr kom jag i dag över ett par pumpmejslar med massor av klingor :). De kärvade lite, så jag kav dem en dusch med krypolja för att få i gång dem. Fungerar klockrent.
När jag började snickra var det vad vi menade med skruvdrivare. Makita med stavbatterier var sällsynt lyx. 32 gymnasie-elever delade på 2 sådana.
Två äldre pumpmejslar med trähandtag och ett urval av metallklingor utspridda på en ljus arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
VedbyMats och 3 till
  • Laddar…
trattalask
findus42 skrev:
För den rimliga summan 0 kr kom jag i dag över ett par pumpmejslar med massor av klingor :). De kärvade lite, så jag kav dem en dusch med krypolja för att få i gång dem. Fungerar klockrent.
När jag började snickra var det vad vi menade med skruvdrivare. Makita med stavbatterier var sällsynt lyx. 32 gymnasie-elever delade på 2 sådana.

Mvh Findus
Old skool! Det tycker vi om. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.