Hej!

Jag har för inte så länge sen flyttat in i ett hus (1 plans med källare, byggår -65) och har på senare tid upptäckt en unken/träaktig lukt från ett rum när det är fuktigt och varmt ute.

Huset har självdrag och gammal oljepanna som nu bara går på el. Jag har monterat en fuktstyrd fläkt med grundventilation i badrumet samt friskluftventiler i sovrummen men lukten kvarstår.

Nu har jag börjat misstänka vinden då samma lukt finns där och det verkar vara den gamla
spånisoleringen som luktar, ca 20cm kutterspån....vinden ser fräsch ut för övrigt men vad gör man åt detta?
 
Jag kör mekanisk ventilation på vinden (liten fläkt av badrumstyp) ut genom ena gaveln på vinden just för att undvika fuktproblem där. Sätter igång den i mars och låter den gå kontinuerligt till oktober, ungefär. Känns fräschare på vinden nu efter den åtgärden än när vi flyttade in för 5 år sedan.

Du säger att lukten (förutom från vinden) kommer från ett rum. Är det då ett rum i källaren eller på det övre planet? Känns källaren i övrigt fräsch?
 
Kolla efter fuktskador runt och under fönster i det drabbade rummet. Drabbas ofta av regn genom otätheter.
Eller finns det kanske ingen tilluft i rummet och luften dras in från vind?
gaia
 
Tack för svar!

Badrumsfläkt på vinden kanske kan vara en ide, har du den att blåsa in eller ut från vinden?
Källaren känns fräsch med klinkers på golvet dock panel på väggarna (gillestuga) men ingen avvikande lukt.

Sovrummet som luktar ligger på boplanet innanför en gavel och jag har satt in en friskluftventil.
Jag kan känna lukten från en takdosa i rummet och det har ett nyare tak än övriga rum så kanske är det inte
lika tätt uppåt, övriga rum har spänt papp/vävtak.

Bifogar ett par bilder från vinden.
Det ligger någon gammal sunkig isoleringsmatta vid luftspalten längst in, undrar om någon försökt täta ventilationen.
Även kanalerna i skorstenen som går till vinden är tätade.

2015-07-05 17.54.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-05 17.53.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-05 18.19.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
oförskämt fräsch vind, det ser inte ut att vara några fuktproblem där!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Håller med om att ser ser fräscht ut. Men visst, luktar det så luktar det.

Badrumsfläkten monteras så att den suger ut luft från vinden, ut i fria luften. På så sätt dras fuktig luft ut, på samma sätt som i badrummet. Dessutom skapas ett undertryck på vinden som säkerställer att luftflödet mellan bostadsutrymme och vind går från bostaden till vinden, och inte tvärtom.
 
Det kan inte vara då att det är en råtta som varit inne någonstans och nyttjat något utrymme som toalett? Vi har haft en råtta som pinkat i mellanbjälklaget ovanför köket och emellanåt kommer den "doften" in. Bland annat från takdosan som troligen ligger nära valet av pissoar. Lukten tycks aldrig avta så när vi väl tröttnat tillräckligt lär vi bryta upp golvet ovanför.
 
StockholmM skrev:
Håller med om att ser ser fräscht ut. Men visst, luktar det så luktar det.

Badrumsfläkten monteras så att den suger ut luft från vinden, ut i fria luften. På så sätt dras fuktig luft ut, på samma sätt som i badrummet. Dessutom skapas ett undertryck på vinden som säkerställer att luftflödet mellan bostadsutrymme och vind går från bostaden till vinden, och inte tvärtom.
Det där låter ju helt galet?! Dra ut fuktig luft från bostaden till vinden? Det är väl som upplagt för fuktproblem med tiden? Det är väl därför man har ångspärr mellan bostad och vind. Man skall vara försiktig med fläktar på vind! Tittar man på t.ex. trygghetsvakten så är ju den bara aktiv när fuktnivåerna i uteluften håller ett lågt värde. Att sätta en badrumsfläkt gör ju att man drar in fuktig luft vid regn t.ex. på vinden, som upplagt för mögelskador!
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Resonemanget förutsätter man har torrare luft inomhus än på vinden före åtgärd. Då sugs den fuktiga luften på vinden ut med badrumsfläkten.

Men visst, har man redan innan åtgärden torrare luft på vinden än inomhus får man nog motsatt effekt, det låter rimligt. Men om man redan har torr luft på vinden har man väl inget fuktproblem där.

Som jag nämnde bör man hursomhelst inte köra en sådan fläkt på vinterhalvåret när man har kallt på vinden, eftersom vindsluften då pga temperaturen inte har förmåga att bära lika mycket fukt som den varmare inomhusluften. Samma resonemang som med ångspärr.
 
Hej!
Kom ni fram till det som orsakade lukten? Jag har nämligen ett liknande problem med en träaktig lukt i ett rum.

Mvh.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.