Hej

Ska köpa ny gräsklippare.
Står i valet och kvalet mellan Klippo excellent H och pro 17H.
Har ca 700 kvm gräsmatta som är ganska "knixig" därför känns självgång överflödig.
Frågan är om man skulle bli galen på Pron:s smalare klippbredd? 41 cm vs 46 cm.

Handlaren hade ingen pro 17 inne men sa att smidigare maskin finns inte!
Gillade Pro 19 handtaget ,dock finns inte den utan självgång.

Hur är Viking? bra eller dålig?

Nån som har en pro 17 klippare? Känns den i så fall för "smal"?

Mvh
Henrik
 
700kvm utan självgång, det låter inte roligt även om det är knixigt. Så länge drivningen är på framjhulen vilket klippo har, så är det ju enkelt att backa utan att lägga ur driften.

Jag skulle inte betala mer för en PRO utan prioritera lite bredare maskin med hondamotor. Men, svårt att råda när man inte vet hur "knixigt" det är.
 
Har ett gammalt ök från stiga utan självgång idag. Ser gräsklippningen som ett litet träningspass...:)

Lite orolig att drivningen är en sån sak som kan krångla på sikt med vinkelväxlar och annat. Samt att jag själv vill bestämma hur fort jag vill klippa.
Kanske är galet tänkt...
 
I det här fallet är faktiskt Pro:n ca500:- spänn billigare. Dock är priset inte avgörande. Samma motor på bägge klipparna. Känns kanske aningen klen om man skulle gå på en Excellent SH med drivning (endast 135 cc).
Ska även kolla in ryobi med 190cc subarumotor dock tror jag att jag kommer bli avskräckt av kvalitetskänslan...
 
Jag ser hur grannen kämpar med sitt träningspass varje gång dom klipper (vi har likadana klippare sånärsompå drivningen, Excellent), tror dom önskar sig drivning rätt ofta...:)
 
Hmm kanske borde tänka om.......:rolleyes:
 
Man ska naturligtvis avgöra det själv men just nu när jag behöver klippa gräset Söndag onsdag söndag för att undvika att klippa mer än halva gräslängden per tillfälle så är det rätt skönt med drivning....:)
 
MultiMan
Jag har en Pro 4 och det avvibrerade handtaget är nog det bästa på hela maskinen förutom den tysta Honda-motorn. Tittar man på prisskillnaderna är pro-modellerna värda merpriset flera gånger om.

Edit: Jag klipper 1000m2+ utan drivning. Inga problem med Klippon och dess lättrullade chassi. Då är tomten ändå rejält sorkangripen (och jag behöver motionen). ;)
 
Redigerat:
Hmmm låter bra
Hur bred är en PRO 4 ?
Är den 41 eller 48cm?
Hittar inga data på den på nätet
 
A
Pro-varianterna är väl endast det avvibrerande handtaget som skiljer mot icke-pro? Nog för att det är trevligt (har en sån på landet) men om man inte klipper varje dag (läs företag med grönyteskötsel) finns väl ingen större vits att betala de extra pengarna för några gummikuddar? Men det kanske är mer som skiljer, vad vet jag?
 
Lyfter den här tråden...

Står inför samma val nu;
Excellent H med 48 cm klippbredd, eller Pro 17H med 42 cm bredd. Båda med Honda-motor. Ej självdrift (kanske snålt, men sparar 3,5 kg och 1000 kr ) - klipper egentligen mina ca 800 m2 helst med cylinder-handjagare/uppsamlare för resultatets skull, men vill komplettera med motorklippare för när man fått för högt gräs, eller helt enkelt känner bara sig lite lat :)

Plus att mulcha ner löv på hösten.

Samma pris ungefär - spontant känns det trots mindre klippbredden som att man föredrar en maskin med beteckningen PRO, och jag tvivlar på att det bara är "några gummikuddar" för vibrationsreducering på handtaget som skiljer dem åt?

Numera levereras också Excellent H, sen 2015, utan gasreglage, och dessutom med s.k. auto choke. Är dessa egenskaper nåt att eftersträva, eller är de egentligen bara kostnadsbesparande ändringar som säljs in som "features"?
 
Redigerat:
Skulle jag köpa en Klippo idag skulle jag kolla om det går att köpa en Pro 19 eller 21 och sedan koppla eller montera bort driften. Jag skulle även montera bort dödmansgreppet.

Nu behöver jag inte köpa någon då jag dels kör mest med robotgräsklippare och dels redan har en Pro (om dom nu hette så då, är i alla fall gummiupphängt handtag och rostfria skydd på kåpans sidor) som fungerar utmärkt trots att den är äldre än jag själv (30 år) och har stått ute året runt för det mesta. Den har varken drift eller dödmansgrepp och det är skönt. Dels kan man ställa ifrån sig den en kort stund utan att den stannar och dels kan man finreglera farten genom att själv gå långsammare om det tex är högt gräs på ett parti.

Har kört andra märken av klippare någon enstaka gång och det är sån makalös skillnad mot Klippo! Andra märken känns som leksaker i jämförelse.

Dessutom är Klippo väldigt snygga att titta på, nästan så man skulle kunna köpa en att ha som prydnad. Vet inte om det är bara för mig för att jag klickat på några Klippotrådar i forumet eller om det blir så för alla. Men det är Klipporeklam både högst upp och längs högersidan nästan varje gång man går in i forumet. Väldigt snygg bild på en röd fin Klippo.
 
Ok, tack för intressanta synpunkter. Verkar som klippresultatet (enligt andra inlägg) påverkas negativt av den mindre klippbredden på Pro 17, inte bara att det tar 14% längre tid att klippa :)

Och därmed blir PRO-modellerna (19+) omotiverat dyra, får väl bli en sån där Excellent H dårå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.