Hej,

Ska i samband med att öppna upp för nya fönster och ny entrédörr renovera/byta fasaden.
Huset är från slutet av 30-talet med reveterad fasad som blivit tilläggsisolerat på 70-talet och klätt i plåt.

Hålsågat genomskärning av vägg, mätband visar diameter, isolering och rör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåten är lagd direkt mot isoleringen så tror det är stor risk att man måste byta ut isoleringen oxå.
Det är även en luftspalt bakom spräckpanelen som knappast är tät (i alla fall inte vid ventilerna) och borde minska effekten av isoleringen.

Är det värt att ta ner allt till plankväggen, dvs puts, spräckpanel och isolera direkt mot plankväggen?
Eller är det överkurs och det räcker med ny isolering ( om det behövs) och sen ny fasad med luftspalt?
Ytterligare ett alternativ är att ta ner plåt och isolering och återställa putsen. Men då blir huset helt oisolerat.

Tacksam för synpunkter och idéer.
 
  • Mätverktyg mot en väggsection visar flera lager av material, inklusive isolering och plåt i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en liknande lösning med luftspalt innanför isolering, även jag tror detta inte är speciellt lämpligt. Jag hade tänkt peta ned två termometer sensorer i väggen för att se ungefär temp precis bakom panel och i luftspalten... Men nu är vintern över...
 
Är det trapetsplåt så räcker förmodligen luftningen via de utstående "rillorna" i plåten.

Snyggast är det tveklöst utan tilläggsisolering, men jag har full förståelse för att det känns tveksamt pga energiåtgång. Gissningsvis gör tilläggsisoleringen att energiåtgången är 5-20% lägre än utan. Du kan ju räkna på hur mkt det gör i reda pengar. Tyvärr är det otroligt svårt, för att inte säga omöjligt, att vara mer precis.

Att luften rör sig bakom isoleringen är definitivt inte bra för isoleringsförmågan, men kanske har man medvetet valt den lösningen för att inte riskera kondensproblem i väggen. I Sthlm där det är förhållandevis vindstilla jmfrt m Skåne t ex så är det kanske inte lika kritiskt, men här där det nästan alltid blåser mer el mindre så skulle en sådan spalt göra isoleringen i praktiken näst intill värdelös.

När det sedan gäller hur mkt jobb som är värt att lägga ner på fasaden så är det ju även beroende på hur huset ser ut i övrigt, fönster & dörrar, foder, tak/takutsprång etc.
 
Plåten är en locklist imitation där varje plåt är en bottenbräda och en locklist. I varje locklist är det sen falsat. Inget vidare bidrag från flänsarna för luftning.
Närbild på en husfasad där bottenbräda och locklist i plåt möter betongvägg, visar tecken på ålder och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela huset i täckt med plåt... plåtfoder och takutsprång är täkt med plåt. Eftersom vi ska sätta igen 2 dörrar och öppna upp nya så kommer vi plocka ner all plåt. Svårt att få snyggt även om man hittar likvärdiga kommer färgen inte stämma med det 40 år solblekta.

Värt att tillägga är att första våningen är betonghålsten (andra i trä). Om man tar bort tilläggsisoleringen finns det nog risk att man får ta på en extra kofta och sockar. Frågan är om man får försämra isoleringen för Byggnadsnämden, har iofs bergvärme.
 
Tror ändå att plåtkanalerna har fungerat väl som ventilation av isoleringen och ev kondensfukt. Kan rimligtvis inte vara ngt stort problem med det för då hade nog både plåt och utfyllnadsbrädor undertill varit i betydligt sämre skick.

Tänkte på fönsterfoder etc.
Om du byter rakt av till en träfasad så bör ju det mesta gå enkelt och smärtfritt. Dvs inte så mkt extra arbete med foder och andra detaljer.

Med betonghålsten så vill du nog behålla lite tilläggsisolering...

Om inte dagens tilläggsisolerade hus stör ert estetiska sinne allt för mkt så är det ju klart enklast att bara byta plåt mot trä. Den gamla lösningen förefaller ju att ha klarat sig väl i 40 år, vilket den nog inte hade om det fanns fundamentala svagheter i konstruktionen.
 
Nu har jag loggat temperaturen i väggen under nästan en hel månad. Vet inte riktigt vad jag ville få ut av det eller vad resultatet säger mig.
Temp sensorerna sitter vid inne vid ventilen, i luftspalten och precis innanför plåten.
Temperaturloggning i vägg med linjediagram som visar temperaturvariationer vid ventilen, i luftspalten och innanför plåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag nu skulle få för mig att ta ner plåten och tilläggsisoleringen så kommer det ju vara en hel del spikhål genom putsen från reglarna, kommer det gå att laga hyfsat enkelt eller är det risk att hela fasaden måste putsas om?
 
Intressant, men blockerade du ventilen eller tillförde den kalluft till "mätpunkterna"?

Vad loggar du med?
 
Använde trådlösa givare med externa trådade sensorer från Clas Ohlson som jag petade ner i luftspalten och knölade in bakom plåten. Givarna är uppkopplade till telldus live. Om man betalar för live pro får man tillgång till en beta version där man kan logga data. Tror kag har 10 sensorer lite överallt i huset :)

Jag satte tillbaka ventilen Fresh TL80F-dBS som är en en sån ljuddämpande av något cellplastmaterial. Det borde vara lika tät som utan sensorerna. Kanske "inne" sensorn påverkas av ventilen då den är står lite i draget precis bredvid ventilen.

Men som sagt ingen aning vad resultatet säger. Skulle temperaturen vara högre i plankstommen om inte luftspalten fanns? Kan man tänka sig att man får fukt i spalten från inneluften när det är kallt ute? Men detvar ju antagligen kallare innan tillägsisoleringen i luftspalten.

Det är så klart mer estistiskt tilltalande utan skottgluggar. Men om halva fasaden ramlar bort när man plockar av reglarna så är frågan om det är ekonomiskt försvarbart.
 
Tyvärr har jag förstått att puts är dyrt att renovera och du lär ha skador...

Dock intressant att du mätt.

Luftspalten kan nog hamna i daggpunkten, frågan är om det är ett problem eller om det torkar ut?
 
Här kommer lite pladder om vårt hus, vet inte om det hjälper. Huset är byggt -33 och har precis samma originalkonstruktion som ert, dvs från plankväggen och utåt: vindpapp, stående reglar (luftspalt), liggande glesa brädor, vassmatta, hönsnät, och puts.

I vårt fall fanns originalputsen kvar ytterst, men den var väldigt skadad. Tilläggsisolering gjordes antagligen på 70-talet, fast invändigt. Putsen var målad med plastfärg...

Vi valde att renovera putsen, och håller på med det just nu. Vi gör så mycket vi kan själva, men vi tar in yrkesmän på själva putsandet. Detta innebär att jag förra sommaren slipade av hela fasaden med en betonghandslip för att bli av med plastfärgen. Murarna hann bli klara med tre av fyra sidor innan vintern kom, och det blev för kallt för att putsa. Vi håller med ställning, vilket annars kan vara ganska dyrt, speciellt om man vill ha den stående en längre tid. För själva putsningen kommer vi att landa på ca 100 000kr. Det är lite svårt att säga exakt, för de gör samtidigt en del annat jobb här. Vi hittade en bra lunk tillsammans med murarna. De jobbade en vecka på en sida, sedan flyttade jag ställningen på helgen, så de kunde börja på en ny sida veckan efter.

Om ni har insjunkna fönster, så tycker jag det estetiskt snyggaste är att återgå till hur det såg ut från början, men det kanske är orimligt mycket jobb. Tidstypiskt är att fönstren livar med fasaden. Men då vill ni nog kanske tilläggsisolera på insidan istället. Då hamnar luftspalten också på ett bättre ställe. Vi har isolering på insidan, men inte exakt överallt. Vi har runt 170m2 inkl. källare och har gjort av med 8200kwh respektive 11000kwh de senaste två åren. Bergvärme.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Bifogar bild på de två sidor som är mest färdiga. Återstår spritputs på sockeln, vitkalkning, stuprör, och fönsterrenovering. Renoveringsarbete på husfasad med delvis färdigställd puts och orenoverade fönster och sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Tyvärr har jag förstått att puts är dyrt att renovera och du lär ha skador...

Dock intressant att du mätt.

Luftspalten kan nog hamna i daggpunkten, frågan är om det är ett problem eller om det torkar ut?
Utan tilläggsisoleringen borde det ju vara kallare i luftspalten och antagligen värre. Nu verkar det ju som huset har klarat sig sen 70-talet och innan dess sen 40 år. Så antagligen torkar det ut. Men å andra sidan är det ju lite annorlunda användning idag med barnfamilj som kanske orsakar mer fukt och istället för oljepanna bergvärme vilket försämrar självdrag.
 
bakterie skrev:
Bifogar bild på de två sidor som är mest färdiga. Återstår spritputs på sockeln, vitkalkning, stuprör, och fönsterrenovering. [bild]
Blir väldig fint!
Nu blir jag ännu mer sugen att riva ner tilläggsisoleringen. Om jag har tur satte dom på plåten istället för att måla med plast.
Jag skulle nog inte våga att isolera på insidan pga risken att få fukt i stommen. Och borde det inte bli värre för luftspalten om man isolerar på insidan, temperaturen i luftspalten borde gå ner?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
DanneH skrev:
Jag skulle nog inte våga att isolera på insidan pga risken att få fukt i stommen. Och borde det inte bli värre för luftspalten om man isolerar på insidan, temperaturen i luftspalten borde gå ner?
Här tänker jag att har det funkat i 40 år, så funkar det i 40 till. Det blir nog kallare i luftspalten på detta sätt. Vintertid lär det vara minusgrader i den. Vi har dock inte sett några problem med stommen när vi har renoverat. De skador som har funnits har uteslutande varit på "putsbärar-brädorna" (de glest spikade som vassmatta och hönsnät är fästa i). En del av dem var ruttna där putsen fallit av och de varit exponerade för väder.

Det är nog alltid en risk att isolera på insidan, men i praktiken har det fungerat i detta hus. Vi rev bort och gjorde om isoleringen i köket för två år sedan, då den var taffligt gjord (hur svårt är det egentligen att regla cc 60, och sätta gipsskarvarna PÅ reglarna, inte mellan. Suck.), och stommen var fin bakom. Efter badrum lär kanske köket vara det fuktigaste rummet i huset.

Ett tips: Vi har kalla golv mot ytterväggarna när det är riktigt kallt på vintern. Anledningen är spånet i mellanbjälklaget sjunkit ihop under årens lopp, och nu är det en fri luftspalt från insidan av ytterväggarna in i golven. Det här kan man åtgärda genom att borra hål utifrån och in i bjälklaget, och spruta in ny isolering närmast ytterväggarna. Passa på och gör det om ni har, eller tror er kunna få, samma problem. Och gör det innan ni fixar fasaden. Vi hade inte en tanke på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.