Jag har min central i ett litet förråd som jag vill skydda lite extra med en extra PIR.
Det lättaste är att installera den på taket riktad nedåt.

Kan man installera en PIR på taket om man riktar den rätt tittandes nedåt?

Jag vet att det finns speciella PIR för tak, men jag har två bra Optex PIRs över och vill installera en på taket.

Är det dumt får jag ta en annan plats för det finns, men det blir meckigare att dra kablar till den platsen.
 
Utgår från att det är små avstånd vi talar om (2-3 m max) då ska det inte vara några problem tycker jag.
 
Takhöjden är väl ca 2.5m och bredden i rummet 1.5-2 meter.
 
Kan inte se några problem då. Du kan ju alltid göra en provisorisk inkoppling och se hur det fungera.
 
D
Problemet är linsens täckning. Normalt sett så är ju fältet riktat nedåt, vilket innebär att ovansidan av linsen inte kommer detektera något om du sätter den tex i mitten av taket. Så du skulle behöva montera den på ena sidan av dörren så fältet tar ingången.
Men som vanligt är rådet att testa... man ser ju snabbt om dioden tänds eller inte.
Har du vattenburen golvvärme?
 
Japp det har jag. Jag kanske får tänka om :)
 
Hur skulle vattenburen värme påverkar detektorn? Extremt långsamma temp.variationer som ej rör sig framför detektorn.
 
D
Golvet kommer vara varmare än omgivningstemperaturen på vintern... detektorn ser ju bara golvet.
Sen om det är ett faktiskt problem eller inte, det får man väl testa.
 
Jo det är ju klart, men med ett detektionsavstånd på kanske 2 m så har jag svårt att se att golvvärmen skulle maska bort en rörlig person framför detektorn.
 
RilleRock
Skulle kunna bli en felkälla om golvvärme är defekt och värmer väldigt ojämnt.
 
Det ska inte vara något problem med ojämn värme, det är rörelse detektorn känner av, det är när det "snabbt" växlar mellan olika sektorer som den ska larma.

Om man står still så slutar den efter ett tag att larma och människan är troligen varmare än golvet.

Men om man sätter PIRen på taket, är det fåglar man ska känna av?

protte
 
prototypen skrev:
Det ska inte vara något problem med ojämn värme, det är rörelse detektorn känner av, det är när det "snabbt" växlar mellan olika sektorer som den ska larma.
Helt riktigt, och med spännande konsekvenser ;) [video=youtube;xcA7iXSNmZE]https://www.youtube.com/watch?v=xcA7iXSNmZE[/video]

Notera att det alltså är skillnader i IR. Behöver inte bli högre temp, det går lika bra med lägre.
 
D
En IR-detektor känner inte av rörelse, den förstår inte vad ordet rörelse innebär ens eftersom de inte kan skilja på en kropps materia eller inte. En bra detektor mäter ingångs och utgångsvärdet av elektromagnetisk strålning mellan två fält som den passiva sensorn mäter. Så en människa och luftdrag som passerar fältet genererar olika typer av kurvor i analysen, varav man kan tillåta att ena eller andra att larma. Sen finns det detektorer som inte är bra helt enkelt och inte heller kan kompensera för måtliga temperaturförändringar, och därav kan inte detektorn säkerställa om det är en kropps infraröda strålning som passerar fältet eller om fälten växlar pga temperaturförändringar.
 
Om det mot förmodan det skulle bli problem med golvvärmen, så går det kanske att kompensera för detta genom att ändra/öka pulsräknaren (om sådan finnes) i detektorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.