K
Halloj alla!
Jag tar mig lite tid att skriva detta för att jag själv skulle velat ha läst detta innan jag valde en värmepanna från Baxi.

Historik: Monterade in en Baxi Multiheat 1,5 för 9 år sedan som är en pelletspanna med integrerad matarskruv och förråd för pellets. Pannan i sig självt är rätt "rå" om man säger och har inte så mycket teknik kring sig precis som jag ville ha det när jag handlade den.
Den kräver sitt arbete med sotning osv men i stort har den såklart fungerat som den ska sånär som på någon röktempgivare som givit upp men det är att räkna med.

Hade nyligen en rätt jobbig incident där styrenheten la ner ibland för att vid återstart fungera några dagar. Första gången förstod jag inte riktigt vad som hänt då displayen var svart och inblåsningsfläkten stod och blåste fullt. startade om och allt funkade igen. Gång nummer två var inte lika kul då jag kom hem efter ha vart borta ett par dagar. Allt svart igen och fläkten på fullt. Nu hade jag ju vart borta så jag vet inte hur länge fläkten stått på fullt. Jag är inte helt tappad på elektronik utan tar kontakt med Baxi. Dom skickar nya elektronik enheter och jag byter ut dessa. Problemet nu var att hela lasset pellets var neddränkt med vatten då det uppenbarligen blivit bakbrand då fläkten stått och gått på fullt hela tiden vilket gjort att pellets i matarröret hade kunnat brinna. Där sitter ett par sprinklers för att förhindra branden att ta sig till magasinet och dessa hade öppnat enl plan. Inte vidare lätt att bärga ut något som blivit en träkloss och framför allt skruven som körde fast sig i röret. Gjorde rent och hällde i ny pellets. Fick aldrig upp någon temp på röken utan den höll sig riktigt låg hela tiden. Efter ett tag förstod jag att sprinklerna ,som vart stängda i 9 år och plötsligt öppnats, inte tätade ordentligt. Ut med allt igen, rengjort, torkat, får ventilerna rena igen och i med allt.

Tar sedan kontakt med Baxi ang eldelarna och menar att dessa borde hålla mer än 9 år. Dessa är igång men inte aktiva mer än en del av året.
Har ju mera avancerade tv apparater som hållit längre och detta är faktiskt en värmepanna där man borde ta höjd för livslängd.

Från Baxi svarade man kort med att "Garanti 5 år kan inte göra mer". Tycker det fortfarande är konstigt och vill att ärendet skickas till någon med bestämmanderätt. Inget svar och förfallodatumet närmar sig. Jag påtalar detta i mail men inget svar här heller utan sen kommer ett krav på 6126kr. Mailar då "ekonomiansvarige" XXX XXX och förklarar allt och varför betalning inte tidigare har skett men att jag betalar på en gång och vill ändå att detta ärende skickas vidare till högre ort och föreslår då XXX XXX som numera är inkopierad.
Jag förklarade att jag förstår att saker kan hända men tänker samtidigt att man inte kan få en nota på 6126kr var 9:e år för en del som då inte håller längre i en panna. Detta måste ju gå att diskutera. förklarar samtidigt att om inget svar kommer går jag ut med detta på forumet. Får svaret att man drar tillbaka kravet men vill inte ha med mig att göra för som XXX skriver "Vi ber er att i framtiden ta kontakt med er installatör för support och reservdelar då vi inte anser att förtäckta hot är grunden för en bra relation"??!

Hur kan man se ett forum som ett "hot"? Detta är ju världens reklampelare om man spelar sina kort rätt tänker jag.

Så nu får ni själva bedöma men det är tråkigt när ett företag helt struntar i den lilla kunden istället för att försöka, serviceminded, lösa/hjälpa så vi inte kommer i kläm när saker händer och materialet, i min mening, är dåligt i deras produkter.
I mitt fall behövde det inte innebära att dom skänkte mig delarna men kanske att jag hade fått dessa till ett reducerat pris pga av det uppkomna.

Jag kan ge två exempel på hur andra tillverkare som har handlat med bra service:

1. Mora kranar. Min engreppsblandare börjar läcka något år efter att garantin gått ut. Dom vet med sig att just den här delen är en svag punkt i kranen och höll ingen vidare kvalitet, dom skänker mig den.
2. Looser verktyg. En ratt man ställer spänningstyrkorna med spricker och finns inte som reservdel. Dom bad mig vänta och jag fick köpa en från returnerad maskin för 250kr.
I båda fallen kommer jag ha en fortsatt bra relation till företagen genom att handla och rekommendera deras produkter för det är aldrig meningen att ”den lilla människan” ska hamna i kläm och det är bara vi som köper dessa som kan sätta dessa regler.

Hoppas den här anekdoten var till någon hjälp.
 
Redigerat av moderator:
Bara ett tips i all välmening. Dela in längre inlägg i stycken. Som det är nu så är det en "vägg av text" som är ganska svår att arbeta sig igenom...
 
K
lars_stefan_axelsson skrev:
Bara ett tips i all välmening. Dela in längre inlägg i stycken. Som det är nu så är det en "vägg av text" som är ganska svår att arbeta sig igenom...
Gjorde ett försök :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H
Tror du är kräsen.
Saker kan gå sönder så är det bara.
Och kan hålla med om att det känns som ett hot när du säger att får jag inte nytt så skriver jag om er på nätet.

Sen kan jag inte svara på vad för elektronik som gått sönder vad det vart utsätt för osv.

Men lyckad du få nytt utan betala så är det väl bra.
Men evig garanti känns det som du är ute efter.
 
Jag kan nämna att mina föräldrar haft liknande problem med sin BAXI multiheat panna där de nu är inne på sin tredje vända med kretskort (bytt båda kretskorten 2 ggr). Det blir glapp och programmeringen försvinner etc.

Känns inte som att kretskorten är gjorda för att sitta i den miljön de sitter. De verkar t.ex. inte vara lackade vilket jag antar borde hjälpa mot fukt t.ex.

Dessutom är de dåligt designade när man får ett nytt kort och måste via programmering tala om att det inte sitter ett rökgassensor monterad (det fanns inte när de köpte pannan) istället för att det är styrt av bygling eller liknande som görs vid leverans. Denna inställning tappades också bort då korten blev dåliga och den började då reglera på en sensor som inte var monterad istället för de inställningar den skulle styra på.

Ingen vidare hjälp från Baxi vid felsökning heller utan man fick själv felsöka för att till slut komma fram till att kretskorten är boven i dramat.
 
K
Hallerudsbo skrev:
Tror du är kräsen.
Saker kan gå sönder så är det bara.
Och kan hålla med om att det känns som ett hot när du säger att får jag inte nytt så skriver jag om er på nätet.

Sen kan jag inte svara på vad för elektronik som gått sönder vad det vart utsätt för osv.

Men lyckad du få nytt utan betala så är det väl bra.
Men evig garanti känns det som du är ute efter.
Läste du verkligen hela inlägget? Förstod du vad som skrevs??!
 
K
ola.eriksson skrev:
Jag kan nämna att mina föräldrar haft liknande problem med sin BAXI multiheat panna där de nu är inne på sin tredje vända med kretskort (bytt båda kretskorten 2 ggr). Det blir glapp och programmeringen försvinner etc.

Känns inte som att kretskorten är gjorda för att sitta i den miljön de sitter. De verkar t.ex. inte vara lackade vilket jag antar borde hjälpa mot fukt t.ex.

Dessutom är de dåligt designade när man får ett nytt kort och måste via programmering tala om att det inte sitter ett rökgassensor monterad (det fanns inte när de köpte pannan) istället för att det är styrt av bygling eller liknande som görs vid leverans. Denna inställning tappades också bort då korten blev dåliga och den började då reglera på en sensor som inte var monterad istället för de inställningar den skulle styra på.

Ingen vidare hjälp från Baxi vid felsökning heller utan man fick själv felsöka för att till slut komma fram till att kretskorten är boven i dramat.
Ja, det gör mig ju ännu mera säker på att delarna faktiskt håller dålig kvalitet och samtidigt orolig då det här kanske kommer bli en vana. Tack för inlägget! Hoppas att min dåliga erfarenhet kan vara till en bra erfarenhet för någon annan. Det här hade jag verkligen velat läsa innan jag beställde pannan. Nu har jag ju hittills fixat allt själv men tänk om jag vart helt novis, vilka problem/kostnader det hade medfört.
 
Jag läste hela inlägget och förstår att du är besviken. Jag förstår dock inte hur du kan tycka att garantin ska gälla dubbelt så länge som den i dagsläget är?

Visst, goodwill finns och det skulle dom säkert ställa upp på om den gått sönder ett år efter garantins slut. Nu nästan fem år efteråt förstår jag att dom inte vill betala en del som dom säkert får betala från sin leverantör.

Det kommer alltid finnas företag som ställer upp lång tid efteråt med bra lösningar och andra som inte gör det. Dom har dock i mina ögon inte gjort något fel förutom att inte vara speciellt smidiga i sina mail.
 
nikasp
Jag läste och förstod. På vår Nibe-panna fick förra ägaren byta kompressor efter 9-10 år. Säkert en rätt dyr affär men saker kan gå sönder. Känner också att det verkar som fråga om evig garanti här. Har själv sålt Radio & TV när jag studerade och folk kan inte riktigt inse det här med att garantier är tidsbegränsade.

Känns oseriöst med "varning för..." pga att en del pajat efter 9 år och du inte får den gratis eller väldigt billigt.
 
Från Baxi svarade man kort med att "Garanti 5 år kan inte göra mer". Tycker det fortfarande är konstigt och vill att ärendet skickas till någon med bestämmanderätt

Vad var det som var konstigt?

Gick den sönder efter 9 år eller inte?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
K
Det ni säger är att ni tycker det är helt ok att styrningen i pannan, inte pumpen, inte matarskruven, inte offerstenen i eldstaden (som man tom på namnet förstår att den behöver bytas) pajar som alla är slitdelar. Ni tycker på fullaste allvar att styrningen och inte ens tillslagsreläerna är okej att den pajar efter 9 år som belastas på vilket sätt, inget. Någon av er hade sålt tv apparater. Jag har arbetat med bilar och det kan jag säga är ett jäklans liv när en styrbox lägger ner på en bil och det är dyrt. Då är den bra mera avancerad, har drivdon och utsätts ofta för en växlande temp -20 - +50 och varierande fukt och byggs dessutom efter standarden att hålla 10år.
Men visst förstår jag att man inte behöver tillverka saker med högre krav om alla betalar och tycker det är ok.
Hur länge får ett avlopp hålla? vattenpump? är det ok med 9år?

Mitt inlägg var mera tänkt som en upplysning som jag själv velat haft och handen på hjärtat, hade du köpt en panna om man får höra att styrningen pajar med jämna mellanrum, hade du köpt en sådan bil, nä tror inte det. Då väljer man en annan bil/panna om man vet att dom har en svag länk som är dyr, enkelt och det var vad jag ville upplysa om.
 
Redigerat av moderator:
K
nikasp skrev:
Jag läste och förstod. På vår Nibe-panna fick förra ägaren byta kompressor efter 9-10 år. Säkert en rätt dyr affär men saker kan gå sönder. Känner också att det verkar som fråga om evig garanti här. Har själv sålt Radio & TV när jag studerade och folk kan inte riktigt inse det här med att garantier är tidsbegränsade.

Känns oseriöst med "varning för..." pga att en del pajat efter 9 år och du inte får den gratis eller väldigt billigt.
Nä, du förstod alltså inte..har du hört talas om återkallande av vara för att dessa inte uppfyller krav/spec?
Elektrolux hade för inte så länge sedan en svag styrbox till deras kyl och när man fick detta problem byttes kortet.
Varför gjorde dom det tror du?
Hur hade du "seriöst" utformat titeln?
 
nikasp
Jag tror inte någon skrivit det men bara konstaterat att du hade 5 års garanti och nu har det gått 9 år. Sen om det är bra eller dåligt är en annan fråga. På min nya Nibe ingår 6 års garanti och sedan får man betala ganska dyrt för att förlänga garantin varje år. Handlar om kanske 1500-2000 kr/år så det får bli en avvägning eller chansning.

Tycker fortfarande att det är orättvist att skriva varning för Baxi givet det du skrivit.
 
I princip kan jag nog tycka att det är lite omotiverat att hänga ut ett företag för att de inte håller med garanti dubbelt så länge som avtalat.

Det är trevligt när företag ger garanti långt utöver vad som avtalats, men självklart kan man inte kräva mer än vad som ingår i avtalet.

Rent formellt kan man faktiskt kräva ersättning upp till 10 år. Men det gäller då en reklamationsrätt där:

"om säljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder ", från konsumentköpslagen.

Och det går nog inte att hävda i det här fallet.
 
S
De drog alltså tillbaka kravet, men du höll inte det du lovade. Istället hänger du ut företaget. Jag överväger att kontakta företaget för att påvisa att du ändå hängde ut dem. Då kan de skicka ut kravet till dig igen!

De har alltså frångått sin policy, garanti i 5 år. Du är en jobbig kund som ringer och hotar efter 9 år! För att ändå hålla en god relation, kör de en goodwill och bjuder på 6126 kronor. Men du kände väl "mycket vill ha mer" och vill nu säkert ha en helt ny maskin?
 
  • Gilla
Byggvargen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.