Säg åt grannen att han får ta bort endast dom grenarna som är till olägenhet. O hit räknas inte lövfällning eller skugga. Annars finns det risk, att det kapas grenar ända upptill toppen.
 
Vad är det som säger att lövfällning och skugga inte skapar olägenhet? Vad är det som säger att man inte får ta ner grenar så att trädet dör?

Är det lawline som har fått er att tro det? Jag skulle inte lita på dom.
 
F
-MH- skrev:
Vad är det som säger att lövfällning och skugga inte skapar olägenhet? Vad är det som säger att man inte får ta ner grenar så att trädet dör?

Är det lawline som har fått er att tro det? Jag skulle inte lita på dom.
Grannen får ta bort allt som hänger över på dennes tomt om inte trädägaren själv vill göra det. Han behöver i princip inte ta nån annan hänsyn än att respektera gränsen. Han får även själv ta hand om allt klipp han lyckas prestera.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag bor i ett område med stora vildsådda björkar på granntomterna och de skapar skuggor och en massa löv på hösten. Det enda jag kunnat göra åt det var att ta ner björken som stod på min tomt. I övrigt är det bara att acceptera läget och räfsa löv på hösten eller flytta till en ny bostad.
 
nikasp
Det stämmer inte riktigt. Han får inte rensa hejvilt så att han riskerar att skada trädet.

fsn skrev:
Grannen får ta bort allt som hänger över på dennes tomt om inte trädägaren själv vill göra det. Han behöver i princip inte ta nån annan hänsyn än att respektera gränsen. Han får även själv ta hand om allt klipp han lyckas prestera.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Om trädägaren inte själv har velat ta hand om inträngande grenar/rötter skulle jag utgå från att jag som granne då kan beskära/såga av de inträngande träddelarna utan att sedan grannen skulle göra anspråk på ersättningar etc.
 
nikasp skrev:
Det stämmer inte riktigt. Han får inte rensa hejvilt så att han riskerar att skada trädet.
Finns mig veterligen inga sådana begränsningar.
 
Jordabalkens text om träd är bara på två meningar.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
 
nikasp
I länken från Lawline jag la in tidigare skriver de att man inte får skada/döda trädet för då är det likställt med att ta bort det.

-MH- skrev:
Finns mig veterligen inga sådana begränsningar.
 
nikasp skrev:
I länken från Lawline jag la in tidigare skriver de att man inte får skada/döda trädet för då är det likställt med att ta bort det.
Och som jag skrev tidigare, är det bara från lawline du har fått detta, skulle jag inte lita på det. Ingen annan stans har jag sett det refereras till några sådana begränsningar.
 
nikasp skrev:
I länken från Lawline jag la in tidigare skriver de att man inte får skada/döda trädet för då är det likställt med att ta bort det.
Det där (om att beskära så mycket att trädet skadas) har varit uppe till diskussion här tidigare. De som svarar hos lawline är inte alltid jättepålästa, tror att det är juridikstudenter. Jag påstår inte att de har fel, men jag (som är ännu mindre juridikutbildad) misstänker att de har fel där. Jag har sett flera svar på lawline inom arvsrätt som var klockrent felaktiga.

Jag har för mig att i den andra tråden där detta diskuterades här så var även en av de riktiga advokater/jurister som ibland deltar i diskussionen här, tveksam till lawline tolkningen.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
O
Jag kan faktiskt tro att lawline har rätt....
Åtminstone när de skriver att man inte får döda trädet. Dock så överdriver de gärna på lawline.. Men du får inte såga ner någon annans träd. Det har HD konstaterat tidigare. Men det är en helt annan sak att såga ner ett träd mot att rensa grenar.
Du får kapa grenar som går över gränsen! Du får säkerligen kapa ganska friskt. Men du får troligtvis inte kapa så mycket att trädets hälsa riskeras. Dock är jag övertygad om att man kan klippa ganska mycket utan att riskera mer än utseendet.
 
O
Dock känns det tämligen logiskt att den som sågar ner grenarna får själv ta hand om det... De borde nämligen inte kunna landa hos trädägaren
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Man ska inte ha träd som hänger över till grannar. Punkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.