Första posten!

Kollar på ett radhus från 63. Besiktningsman har notis om litet fuktsgrepp på vinden, lägger upp ett par bilder på det som underlag för efterföljande fråga.

Vindstruktur med träbalkar och synliga vita fläckar som kan tyda på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trävägg på vind med fuktfläck där vägg möter tak, isoleringsmaterial syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt ser vinden fin ut:

Interiör av en vind med träkonstruktion och golv, tydlig ljusinsläpp från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag tittade på fasaden såg jag att en av de balkarna man ser på bild ett ovan har vita fläckar, kan det vara något att oroa sig över? Se nedan:

Attiksvåning med mörkt trägolv och väggar samt vit fläckar som kan indikera fuktskador nära takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild:

Trävägg med vita fläckar som kan tyda på fuktproblem i ett radhus från 1963.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan bistå med expertis? Vad kan de vita fläckarna vara, värt att oroa sig över? De fuktfläckarna, gav inget utslag på fuktmätning, borde vara lugnt? Ser ut som det läckt in vatten där vägg möter tak, tänker att man tätar detta bara?

Tack!
 
Redigerat:
Tycker det ser ut som ludd som en viss sorts insekter lämnar efter sig. Tror det är någon slags spindelkokonger eller liknande. Har gott om sånt på mitt eget hus. Är ganska kompakt typ tovad ull.
 
  • Gilla
Börjesgrabb
  • Laddar…
Kanske en gammal läcka på vindens råspont? Är taket inkl takpapp bytt sedan byggåret?
 
yes, allt är original.
 
Om yttertak är original räkna med att byta direkt eller inom några år.
 
Tack, ja det känns så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.