Hej

Vid vårat fritidshus så har vi ca 75m egen väg. Det är bara vi som använder den och ingen har servitut på den.
I början på vägen tänkte vi sätta upp nån form av vägbom eller annan anordning för att förhindra att någon rensar förrådet på värdesaker.

Det enklaste skulle såklart vara att ringa en markentreprenör och slanta upp 15-20k för att få det ordnat. Men dom ekonomiska resurserna finns inte i dagsläget.

Jag funderar på nån budgetvariant. Typ gjuta fast 2st stolpar i rejäla fundament och sedan förankra en rejäl kätting som går att hänga över vägen när vi inte är där.

Skulle det funka med ett galvat 60mm rör (den typen som vägskyltar sitter på) och en 16mm kätting?

Vad tror ni om den idéen? Finns det någon annan fiffig lösning?
 
Gillar inte idén, kättingen kan vara svår att se i mörker.

Hade jag varit inbrottstjuv så vet jag inte om jag hade lockats eller avskräckts av en vägbom.
 
Beställ en vägbom och montera den själv. Precis som alternativet med kättingen så skall du gräva två hål och gjuta ner två stolpar.
 
Låter som ett bra sätt att påvisa att ingen är hemma. Med 16 mm kätting, menar du att hela kättingens tjocklek är 16 mm, elelr att stålet i varje ögla är 16 mm tjockt? Om det är det första, så har väl varenda cykeltjuv en rörtång som klipper en sådan kedja?

Angående synlighet i mörker är det enkelt att hänga på lite reflexer.
 
Fysiska hinder räcker till viss del, men både kättingar och vägbommar kan man rycka sönder med dragkrok om de står lite undanskymt. Finns också batteridrivna verktyg som kapar det mesta.

Men kombinera hinder (bom, kätting) med avskräckande åtgärder. Skylt om kameraövervakning tiotal meter innan huset. Köp en gammal bil (3-5000 kr) och ställ synlig vid infarten, håll den tvättad och flytta på den varje gång när ni är där. Håll gräset klippt. Huset belyst med timer. Ha rörelsedetekterat ljus som har lång eftersläckningstid. Ska tydligen finnas elektroniskt hundskall, vet inte hur bra de låter men hus med hund går inte tjuvar in i.
Har du konstant internet i huset kan du sätta en kamera där som spelar in infarten och larmar dig vid rörelse.
Sist men verkligen inte minst, grannsamverkan.
 
  • Gilla
thoggster
  • Laddar…
Det som inbrottstjuvar tycker sämst om är nyfikna grannar, hundar och larm.

Neddragna gardiner på ett fritidshus kan vara lockande för tjuvar. Bättre att visa att det inte finns något värt att stjäla.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Om du skall ha hänglås köp ett kodlås, nyckellås har den tråkiga egenheten att dra in tändstickor o småkvistar i nyckelhålet:(
 
Är det problem med inbrott i området? Kanske bättre/enklar att säkra upp förrådet?
 
Tack för input från alla :)

Anna jag menar att godstjockleken på kättingen är 16mm.

Jag har ju faktiskt nyligen skaffat bredband till stugan. Kanske ska kolla på en övervakningskamera istället.

Det har varit inbrott senaste 2 åren och grannarna, konstigt nog hos dom enda som är permanentboende i området.
 
  • Gilla
Marcus H
  • Laddar…
Kolla statistik på inbrott i fritidshus, lär vara lågt snitt i landet. Oftast är det väl båtmotorer som försvinner, vi förvarar ju knappast värdesaker där och det vet ju buset.
 
Motorsåg, trädgårdstraktor, elbåtmotor, kap/ger-såg, röjsåg, cirkelsåg och en massa andra elverktyg.
Värde i butik ca 50 000:-

Ska nog börja med att göra det riktigt svårt att komma in i förrådet...
 
Har du permanent internet där är det en no-brainer, sätt dit en kamera som filmar infarten och larmar dig vid rörelse. Tar lite tid att trimma in så du inte får larm på träd som vajar och sånt. Sätt även skylt som upplyser om kameran. Det gör det inte mer lagligt (kameran kommer inte vara tillåten) men avskräcker besökare. Bäst är om du kan ha någon närboende i telefonberedskap ifall du ser ett pågående inbrott. Kan fungera bra i ett tjänster-gentjänster-koncept.
 
Varför skulle inte kameran vara laglig?
Är det lagligt att spärra av vägen med bom eller liknande lär det väl vara lagligt att kameraövervaka den?
 
  • Gilla
Riala
  • Laddar…
Har du nån vettig kamera att rekommendera?
 
Har ingen koll på aktuella kameror, tyvärr. Man får betala lite mer men i gengäld brukar säljarna på Kjell & Co vara ganska kunniga och hjälpsamma, så jag hade nog traskat in i en sådan butik och rådfrågat. Både D-Link och Netgear har ganska "konsumentvänliga" kameraprodukter som ska vara lätta att sätta upp.
Nåt sånt här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/larm-sakerhet-overvakning/tv-video-overvakning/overvakningskameror/natverkskameror?showall=&query=&sort=clicks&listingStyle=grid

Angående lagen så är det för dig som privatperson i stort sett omöjligt att lagligt övervaka platser dit allmänheten äger tillträde. Ska du övervaka din infartsväg faller den troligen inom område som anses kunna beträdas enligt allemansrätten. I vårt land väger integriteten för en möjlig bärplockare högre än din rätt att ha din egendom i fred.

Sätt upp en kamera ändå skulle jag säga, risken att någon anmäler dig är obefintlig och om ett inbrott sker råder fri bevisprövning i rätten så du kan försöka med din film ändå. Och är du ändå rädd för detta kanske en granne kan ha "sett" exakt samma bil och individer på din tomt vid exakt samma tillfälle som din kamera råkade ta bilderna. Konstigt men så kan det slumpa sig ibland ... (y)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.