Vi är helt sålda på ett litet 60-talshus. En av grejerna som fastnar på ev problemlistan är att inkommande vatten med mätare kommer upp i badrumsgolvet för att sen direkt gå ner i golvet igen. Det är ju bra att detta sitter i ett tätskiktat utrymme men dels stjäl den mkt plats och så bryter den genom golvet. Badrummet ska renoveras så jag skulle vilja flytta detta. Utanför badrummet finns en garderob som allt skulle kunna sättas i, kanske i en vattenlåda med skvallerrör ut till badrummet?

Men går det ens att flytta detta?
Någon sa att kommunen tar ca 25tkr enbart för att handlägga att de ska komma ut och stänga vattnet i gatan vid flytt. Rövarhistoria eller ett uns av sanning?

Mätare längst till höger i bild nedanför badkaret. Utanför är husgavel och gatan

Ritning av ett 60-talshus badrumsplan med vattenmätare nära badkaret, diskussion om möjlig flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi flyttade inkommande vatten och bytte mätare. Vår röris hanterade allt. Tror inte han fick stänga av i gatan utan just det gjorde kommunen. In alles kostade hans arbete några tusen (del av annat så svårt att säga). Vi flyttade också närmare där rören också kom in under källargolvet.
 
  • Gilla
Marran88
  • Laddar…
Ett Skanska hus från början av 60-talet?
Har samma lösning med inkommande vatten. Kommer att flytta det till tvättstugan/pannrummet vid en ev. renovering.
Vattenleverantören (Kommunen) SKA stänga inkommande vatten i gatan/uppfarten, rörfirman ska inte stänga vattnet i gatan. Om servisventilen börjar läcka när rörfirman har stängt så får du/firman betala för en ny.
Kommunen äger service fram tom. servisventilen om dom sabbar eller det läcker så ska dom fixa på sin bekostnad.
Serviceventilen/kranen är den gyllene gränsen mellan Er och Kommunens ansvar.

Annars har ju Skanska fixat en kul lösning med mätaren i badrummet :) dessutom är det inte standard dimension på rör och kopplingar utan ett eget hittepå.
Kolla dessutom så att inte du har ett ingjutet rör i golvet från vattenmätaren till tvättstugan där det kommer upp.
Och.... där det kommer upp är så trångt att en ny installation behöver fixas till.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Yes. Ett Skanska med Hjärtat lösning. Fanns inte tvättstuga original utan tillkommit senare genom tillbyggnad bakom garaget. Dock pannrum/utrymme vägg i vägg med badrummet ute i köket. Nog samma som dig

Låter tradigt med egna dimensioner. Vet du diameter?
 
  • Gilla
Java och 1 till
  • Laddar…
Nej sorry kan inte hjälpa där. Hade problem när vattenmätaren byttes och vattengubbarna inte fick tätt igen. Rörfirman som var här sa att det var en unik Skanskalösning med rör och mätarplacering.
Inget fel med "Hjärtatlösning" som är den del som bär upp hela taket, inga andra bärande delar så väggar kan tas ned som man önskar.
Skanska byggde två varianter av husen, det tidiga på ca 80kvm och det lite senare på ca 100+ kvm, vilken typ har Ni?
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Det pris jag har hört för vattensavstängning är typ 1000 - 1500, men då gånger två. De skall ju släppa på vattnet igen sedan.

Det tillkommer säkert en ytterligare kostnad för demontering och montering av vattenmätaren.

Det finns regler om åtkomst till vattenmätaren. När den byts så skall montören lätt komma åt. Jag misstänker att montering inne i en garderob kan vara ett gränsfall. Men jag kan inte vilka mått som gäller.
 
Här i norra delen av landet så är det då helt gratis då de kommer och vrider på ventilen i gatan. Detta för att inte ventilerna skall vridas sönder.
 
  • Gilla
magnusme
  • Laddar…
KristinaRT
bomm skrev:
Här i norra delen av landet så är det då helt gratis då de kommer och vrider på ventilen i gatan. Detta för att inte ventilerna skall vridas sönder.
Samma sak här nere i söder!
Kommunen eller den som kommunen uppdrar att göra jobbet stänger av i gatan - väldigt noga med att det görs på rätt sätt, sannolikt därför det inte kostar....
 
Vi bytte serviceledningen och bytte mätarplats samtidigt som vi grävde ut runt huset, ingen kostnad mot kommunen, kommun kom ut ca en vecka innan och provstängde ventilen, sedan så stängde & öppnade grävaren (grävaren har slamspolningen åt kommunen) ventilen, det asfalterades även ca 1,5kvm ute på vändplan som kommunen bekostade.
 
Java skrev:
Nej sorry kan inte hjälpa där. Hade problem när vattenmätaren byttes och vattengubbarna inte fick tätt igen. Rörfirman som var här sa att det var en unik Skanskalösning med rör och mätarplacering.
Inget fel med "Hjärtatlösning" som är den del som bär upp hela taket, inga andra bärande delar så väggar kan tas ned som man önskar.
Skanska byggde två varianter av husen, det tidiga på ca 80kvm och det lite senare på ca 100+ kvm, vilken typ har Ni?
original är det nog 80 kvm varianten. Sen har det tillkommit inredd vind (trappa upp genom klädkammaren bredvid hjärtat) samt en tillbyggd tvättstuga. Vilket har ni? Utbyggt eller original?
 
Java skrev:
Nej sorry kan inte hjälpa där. Hade problem när vattenmätaren byttes och vattengubbarna inte fick tätt igen. Rörfirman som var här sa att det var en unik Skanskalösning med rör och mätarplacering.
Inget fel med "Hjärtatlösning" som är den del som bär upp hela taket, inga andra bärande delar så väggar kan tas ned som man önskar.
Skanska byggde två varianter av husen, det tidiga på ca 80kvm och det lite senare på ca 100+ kvm, vilken typ har Ni?
Hej igen. Tänkte kolla med dig om ni också har elcentral och värmepanna i ett av kökshörnen. Har ni någon doft (typ avlopp) från den lilla inspektionsluckan i golvet rakt under elcentralen?
 
Hejsan jag har oxå ett Skanska hus från 56 med identisk planlösning.
Jag har oxå en inspektionslucka presic nedanför elskåpet. Det går upp inkommande el och rör från utedelen till luft vatten pumpen. Jag har för mig att just där är det krypgrund. Jag hade döda möss som låg där. Jag dammsög så gott det gick inifrån, tätade ute och inne. Nu luktar det inget.
 
O olofh skrev:
Vi är helt sålda på ett litet 60-talshus. En av grejerna som fastnar på ev problemlistan är att inkommande vatten med mätare kommer upp i badrumsgolvet för att sen direkt gå ner i golvet igen. Det är ju bra att detta sitter i ett tätskiktat utrymme men dels stjäl den mkt plats och så bryter den genom golvet. Badrummet ska renoveras så jag skulle vilja flytta detta. Utanför badrummet finns en garderob som allt skulle kunna sättas i, kanske i en vattenlåda med skvallerrör ut till badrummet?

Men går det ens att flytta detta?
Någon sa att kommunen tar ca 25tkr enbart för att handlägga att de ska komma ut och stänga vattnet i gatan vid flytt. Rövarhistoria eller ett uns av sanning?

Mätare längst till höger i bild nedanför badkaret. Utanför är husgavel och gatan

[bild]
hur löste ni med vattenmätaren ?
 
I Ivanmil skrev:
hur löste ni med vattenmätaren ?
Var inga konstigheter att skarva i krypgrunden o gå upp med den i utrymmet där värmepannan står
 
O olofh skrev:
Var inga konstigheter att skarva i krypgrunden o gå upp med den i utrymmet där värmepannan står
Tack för svar. Har ni krypgrund under hjärtat eller hela huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.