Hejsan, mitt första inlägg här så hoppas jag lägger det i rätt forumdel.

Jag har ett gammalt staket bestående av nedgrävda betongblock och stolpar. Det ligger ca 1,5m från en väg och innanför ligger min gräsmatta. Där en en nivåskillnad mellan vägen och min trädgård (vägen ligger högre) vilket har gjort att det gamla staketet lutar inåt. Jag tänkte använda mig av de befintliga stolparna och snygga till staketet men jag misstänker att vägen kommer fortsätta att trycka på inåt.

Antar att det bästa vore att gräva ner ordentliga L-stöd och sen bygga ett helt nytt staket. Är det möjligt att kommunen kan bekosta detta? Menar då inte staketet utan arbetet med L-stöden. Tack på förhand!
 
Varför skulle kommunen bekosta det? Är det ett bullerplank som kommunen satt upp för att minimera trafikbuller?
 
Jag har en liknande fundering, kommunens väg ligger "över" min tomt, de har lagt "slipers" och mitt staket står nedanför dessa. Denna "stödmur" börjar nu ruttna och jag misstänker att vägen tillslut kommer rasa in i mitt staket. Jag ringde kommunen och kollade, men de verkade inte speciellt intresserande. Att själv börja göra om det som håller vägen uppe känns inte aktuellt, det har jag varken kunskap eller resurser till... Jag lär väl få vänta tills det verkligen rasar in... Kanske borde jag maila dem för att ha svart på vitt att jag uppmärksammat detta.

Som jag förstått är det den som har den högre marken i tomtgränsen som måste tillse att stödmuren funkar. Jag antar därmed att om kommunens väg rasar in och förstör mitt staket och häck så behöver de se till att återställa dessa och fixa stödmuren... För mig är det dock inte 1.5m utan bara nån decimeter...
 
JohanLun skrev:
Jag har en liknande fundering, kommunens väg ligger "över" min tomt, de har lagt "slipers" och mitt staket står nedanför dessa. Denna "stödmur" börjar nu ruttna och jag misstänker att vägen tillslut kommer rasa in i mitt staket. Jag ringde kommunen och kollade, men de verkade inte speciellt intresserande. Att själv börja göra om det som håller vägen uppe känns inte aktuellt, det har jag varken kunskap eller resurser till... Jag lär väl få vänta tills det verkligen rasar in... Kanske borde jag maila dem för att ha svart på vitt att jag uppmärksammat detta.

Som jag förstått är det den som har den högre marken i tomtgränsen som måste tillse att stödmuren funkar. Jag antar därmed att om kommunens väg rasar in och förstör mitt staket och häck så behöver de se till att återställa dessa och fixa stödmuren... För mig är det dock inte 1.5m utan bara nån decimeter...
Precis såhär jag menar. "Blocken" som står där idag är intryckta mot min tomt av trycket från vägen. Tar jag bort dessa måste jag stötta upp det ordentligt mot vägen och det är detta jag är nyfiken på om jag ska betala själv. Det är ju trots allt kommunens väg som trycker in mot min tomt.

Hade tänkt ringa till kommunen och fråga men ville bara kolla här först om det kanske fanns nån sakkunnig.
 
JohanLun skrev:
Som jag förstått är det den som har den högre marken i tomtgränsen som måste tillse att stödmuren funkar. Jag antar därmed att om kommunens väg rasar in och förstör mitt staket och häck så behöver de se till att återställa dessa och fixa stödmuren... För mig är det dock inte 1.5m utan bara nån decimeter...
Nej, det är inte en generell regel.

Utan det är den som ändrar marknivån som är skyldig att se till att marken inte ger efter. Så fyller du ut mot gränsen så skall du antingen ha någon form av stödmur eller slänt (på din tomt) så att inte din tomt rasar in till grannen. Och tvärtom om du schaktar ut mot gränsen.

Det förekommer att man i detaljplaner stipulerar att ex. den högre belägna tomten skall stå för slänt/stödmur. Det är vanligt när kuperad mark exploateras, med många nya tomter. Då ändras ofta alla marknivåer, och det blir enklare med en regel.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Beträffande vägar är det väl därtill så att i alla fall Trafikverket uttryckligen säger att man inte tar ansvar för vad exempelvis snöröjning och städning av vägar innebär för staket, plank och murar mot vägen. Nu är det möjligen vägbanken och inte snöröjningen som gjort att staketet börjat ge efter, men saken kan nog ses som ganska lik.

Om staketet står mot gränsen till, och kanske rent av i, vägområdet (normalt två meter utanför själva vägen) är det nog snarast så att du bör kolla med kommunen (om det är en kommunal gata/väg) på vilket sätt du ens har rätt att ersätta befintligt staket och vilken säkring av vägbanken du förväntas göra om det är byte som krävs.
 
O
Har du kollat tomtgränsen?
När gjordes vägen om senast?

Min spontana gissning är du får stå för allting själv...
 
Men för att återgå till den egentliga frågan. Det är nog ganska vanligt både med att väghållaren står för stöd, om vägbanken sträcker sig in förbi det formella vägområdet, eller att en fastighetsägare står för stöd om tomten "inkräktar" på vägområdet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
Jag tror det blir svårt att få väghållaren att betala ett nytt staket
 
harry73
Skulle väghållaren ansvara för staketet är den enklaste lösning för den att ta bort staketet och inte ersätta med ett nytt staket.
Har du det som utgångspunkt inser du snart att du ska åtgärda staketet om du vill ha kvar den.
Skulle det vara en bullerplank eller ett viltstängsel som väghålleren satt ditt, är det en annan sak
 
Möjligt att jag var lite otydlig i rubriken. Det handlar inte om att kommunen ska betala mitt nya staket.

Idag har jag gamla betongstolpar och block som med tiden har tryckts in mot min trädgård. Stolparna lutar inåt eftersom vägen ligger högre upp än min trädgård. Jag hade först tänkt använda mig av dessa gamla stolpar när jag ska bygga mitt nya staket men jag misstänker att vägen kommer fortsätta att trycka in vilket kommer göra att mitt nya raka staket kommer slå sig. Därför funderar jag på att ta bort dessa gamla betongblock och stolpar och ersätta dem med ordentliga L-stöd. Sen ska jag bygga ett nytt staket som jag självklart ska bekosta själv. Det är just arbetet med L-stöden jag undrar över.

Blocken som stoppar vägen idag är rätt gamla och jag vet inte om det är kommunen eller tidigare husägare som lagt dem. Ska hursomhelst fråga kommunen iallafall och kan återkomma här när jag fått svar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
osccarz skrev:
Precis såhär jag menar. "Blocken" som står där idag är intryckta mot min tomt av trycket från vägen. Tar jag bort dessa måste jag stötta upp det ordentligt mot vägen och det är detta jag är nyfiken på om jag ska betala själv. Det är ju trots allt kommunens väg som trycker in mot min tomt.

Hade tänkt ringa till kommunen och fråga men ville bara kolla här först om det kanske fanns nån sakkunnig.
Ring inte. Skicka ett mejl eller vanligt brev så har du större chans att få ett skriftligt svar (=dokumentation).
 
Frågan är ju också vad som skulle hända om du får negativt besked från kommunen om hjälp med L-stöden, sen sätter du dit dem själv och sedan börjar trottoaren/vägkanten sjunka... För utan att veta exakt hur det ser ut på platsen misstänker jag att det kan vara svårt att få dit L-stöden utan att påverka stabiliteten i marken utanför L-stöden, alltså under vägen... Är det asfalterat blir det nog omöjligt att lösa utan att det spricker, om man inte asfalterar om vill säga. Enklare om det är grusväg....

Problemen gäller ju även om kommunen skulle vara villiga att hjälpa till. Vägen måste ju grävas upp längs kanten, om det ska göras riktigt. Alternativt att L-stöden placeras någon meter in på din tomt och det sedan fylls upp bakom dem... Vill de bekosta detta?
 
Redigerat:
Men det måste ju rimligen vara så att antingen så är det vägbanlen som håller på att tränga in på TS tomt. Då åligger det väghållaren att hålla vägen inom det vägområde som finns. Dvs. stöd skall bekostas av väghållaren.

Eller så är det TS staket som står inne på vägområdet (vägområde kan sträcka sig in över tomtmark), I så fall har väghållaren rätt att ha vägbanken där inne på TS tomt.Så fall kan man kanske med lite tur förhandla om att få tillstånd till att med stödmur hålla vägbanken begränsad, men då skall man var väldigt duktig på att förhandla om man skall få väghållaren att betala för att minska ett intrång som de har rätt till.
 
Det är en intressant diskussion, i mitt fall så ligger ju stödmuren utanför min tomt (är jag rätt säker på) och när vi köpte huset så vet jag att jag gick igenom en massa gamla dokument och nån gång, typ 60-talet, ville kommunen göra ett "släntintrång" på vår tomt, men jag antar att det istället blev denna stödmur (kan inte se nånstans att de fick sitt "intrång", har troligen fått en kopia på detta dokument, får leta efter det). Mitt hus är ett av de äldsta i området, på den tiden när områdets byggdes, ca 1908, var det grusvägar och trätrottoarer. Så jag tror helt klart det är kommunen som höjt nivån för att göra en bättre väg. Det är väldigt kuperat och stödmurar ser ut på olika sätt i princip på varje tomt.

Men jag måste ju säga att ToRys kommentar ovan känns mycket relevant. Att själv byta ut en stödmur som håller uppe en hel väg, och där det i vägbanan ligger vatten, el och avlopp känns som privatperson helt uteslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.