på vår villa (nyköpt) är vattenutkastares kran snett uppåt istället för snett neråt, det går bra att koppla in slang som kan böja neråt, men inte så praktiskt när man ska koppla in en vattendator(timer), kan man rätta till den genom att skruva loss metall-luckan på vattenutkastaren och rätta till det sen skruva ihop igen?
 
Har du kollat hur kopplingen är gjord inne i huset ?... Antagligen försöker du bryta sönde kopplingen inne i huset om du försöker vända plattan. Tidigare ägare tycke väl att man slipper böja sig sör att sätta i slang.

kopplingen inne i huset måste man nog låssa och sedan dra åt efter !
 
Låter som de innan borrat vinkeln åt fel håll och för att få plåten att kunna sitta på fasaden så har dem varit tvungna att vrida hela 180 grader. Monterade min på garaget idag, och den från gustafsberg går iaf inte o lossa o vända.
 
Kolla vad det står i installationsbeskrivningen.

Annars prova. Vad kan hända?
 
"Vad kan hända?"
1. Att man gängar upp kopplingen ett halvt varv vilket KAN leda till droppläckage.
2. Att anslutande rör/pex vrids sönder och allt springer läck, direkt eller senare.

Jag skulle öppna väggen innan jag gör något. Man var och en väljer :)

Om kopplingen är dold i väggen så är det redan en viss riskkoppling, vilket kan förvärras med påverkan.
 
Redigerat:
Hjälper det om jag gängar upp anslutande röret på "andra sidan" (inomhus) innan jag vrider utomhus så anslutande rör inte sitter fast när jag vrider det?

===============

Just det såg inte Ivedins första inlägg, det var precis det han menade.
 
Redigerat:
just det såg
 
Ja om du kommer åt kopplingen inne i huset.
Stäng av vattnet lossa kopplingen så att vattenkastaren är lös.
vrid.
Sätt tillbaka kopplingen.
Var noga att muttern SKALL gå att dra för hand utom sista varvet. Det är lätt att sätta gängan snett om du lossat hela muttern.
 
Redigerat:
Lutar röret nedåt, utåt? Vattnet måste kunna rinna ut ur röret när man stänger ventilen. Risk att det fryser sönder annars.
 
Ja det är också risken för frysning när den är snett uppåt/utåt nu när det är minusgrader på nätterna... måste väl fixas ASAP
 
Rörkoppling i vägg med markerade muttrar, där användaren upplever en läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu har jag försökt på med att gänga upp muttern på insidan först o sen kan man vrida själva röret. det funkar, men när jag försöker sätta tillbaka kopplingen igen (gänga fast muttern med röret) efteråt då blir det inte 100% tät (droppa vatten) eftersom i slutet då dras själva röret med när jag gänga muttern (markering 2) medurs från insidan istället för att den gänga fast 100% mot röret, samtidigt så är röret ur position igen på utsidan igen.

Finns det något verktyg som håller fast röret (finns nån mutter-liknande precis bredvid den rörliga muttern (markering 1) samtidigt som man dra den andra rörliga muttern (markering 2)?
 
Testat med en skiftnyckel o hålla emot med?
 
då blir det två skiftnycklar precis intill varandra? den ena för att hålla emot markering 1 o den andra för att gänga markering 2? lite jobbigt med 2 skiftnycklar på sån trång utrymme mot väggen.
 
En vanlig blocknyckel borde väl funka annars? :)
 
lvedin skrev:
"Vad kan hända?"...
Om kopplingen är dold i väggen så är det redan en viss riskkoppling, vilket kan förvärras med påverkan.
Har du sett vattenutkastare där den inre kopplingen sitter inne i väggen?

Vitsen med dessa kopplingar är ju avstängningen sker på insidan, innanför väggen, för att avstängningen skall ske där det inte är frysrisk. Och sedan är kranens ledning öppen utåt, och kan dräneras, för att inget skall kunna frysa.

Och det verkar ju vara problemet här, att vattnet blir kvar och frysrisk inne i väggen kan uppstå.

Att kapa till rören på dessa utkastare är ett precisionsjobb, och toleransen ligger på millimeternivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.