A
Jag försöker rationalisera läget kring motoroljor genom att undersöka om jag kan köra samma typ av olja till flera maskiner (alla 4-takt) och bara ha en dunk av en sort hemma och slippa fundera på vilken jag ska välja.

Efter att ha studerat data från tillverkarna m.m.kom jag fram till följande rekommendationer för oljor:
- Gräsklippare (B&S-motor) - SAE-30, 10w-30, Syntetisk 5W-40 (bilden nedan)
-Utombordare (Yamaha) 10w-30, 10w-40
- Snöslunga (Husqvarna) Hittar inga uppgifter men 5w-30 verkar rekommenderas på många ställen.

Det verkar som att jag borde kunna köra både gräsklipparen och utombordaren på 10w-30. Dock står det att 10w-30 i gräsklipparen kan dra mer olja vid över 27 grader. Nu kör man väl gräsklipparen sällan i de temperaturerna, så hur reellt är egentligen det problemet?

Rekommendationen av 5W-30 för snöslungan handlar såvitt jag fattar inte om driftstemperatur utan om att kunna starta i lägre temperaturer (under 5 grader). Jag förvarar dock alltid snöslungan inomhus så den startas alltid i ca 10-15 grader och då funderar jag på om kanske även 10w-30 fungerar till snöslungan också?


(Från B&S hemsida)
http://www.briggsandstratton.com/eu/sv/support/faqs/engine-oil-recommendations
Diagram som visar temperaturområden för olika motoroljor - SAE 30, 10W-30 och syntetisk 5W-30, med uppmärkning för bästa användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Astor12
  • Laddar…
Man skall inte överdriva hur noga det är med typ av olja. Speciellt inte på en småmotor. Du kan lugnt köra alla maskinerna på 10W-30. Det är normalt den billigaste oljan man hittar på bensinmackar.
 
A
Ja, det är så jag tänker generellt. Men om jag nu ska göra jobbet med att reda ut detta så kan jag passa på och lära mig något på köpet. Varför rekommenderas t.ex. 5W-30 till snöslungor och SAE 30 till gräsklipparen om det nu inte spelar någon som helst roll t.ex?
 
Snöslungor används när det är kallt och gräsklippare när det är varmt, därför kan oljerekommendationerna skilja för "samma" motor. En del småmotorer riskerar tex havererad oljepump i kyla om oljan är för tjock.
Utombordare är lite annorlunda. En båtmotor lever ett hårdare liv, den går konstant tungt. Jämför med en gräsklippare eller snöslunga som har måttlig medellast med toppar av tung last och perioder med låg eller ingen last där lager och olja kan svalna av lite.
Börja därför med att se vilken olja utombordaren kräver, inte bara viskositet utan även kvalitetsklassning. Sedan kan du troligen använda samma olja i gräsklipparen men inte nödvändigtvis i snöslungan.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Båtmotorn är både dyrare och går hårdare, så jag håller med om att det kan vara lite större poäng att vara noga där. Men de flesta gräsklipparmotorer riskerar inte havererad oljepump någonsin av den orsaken att de inte har någon. De är stänksmorda. Vanligaste orsaken att en trädgårdsmaskin kasseras är inte att den skär utan att den är sliten på annat håll.
 
A
@fotografen. Ja, det verkar som 10w-30 (ApiI Se) fungerar till både utombordaren och gräsklipparen, dock med förbehållet att gräsklipparen tydligen kan förbruka mer olja vid över 27 grader, vad nu det innebär i praktiken? Återstår snöslungan som tydligen vill ha 5w-30, oklart vad det skulle innebära att köra den med samma 10w-30?

Granngården verkar ha prisvärd olja 10w-30: http://www.granngarden.se/Agrol/Motorolja-Agrol-Classic-10W-30,-20-l/p/1149848_BASE
 
När det är varmt ute blir också oljan i motorn varmare och därmed tunnare. Den läcker då lättare igenom till ställen där den inte skall vara som exempelvis förbi kolven och ventiltätningar. Det innebär i praktiken att du kan få fylla på lite oftare. Man bör ha för vana att kolla nivån med jämna mellanrum i alla fall.

När det är kallt ute blir också oljan i motorn kallare och därmed tjockare. Den får då svårare att ta sig runt i motorn till de olika ställen som behöver smörjning. Det innebär ett något ökat slitage framför allt vid kallstart. Mer tveksamt är om det är något som gör sig gällande under normala omständigheter i en snöslunga med 10W-30 olja.

Vad är det för motor på snöslungan? Enligt bilden från Briggs & Stratton rekommenderas 10W-30 ner till ungefär -18ºC. Om du inte planerar att kallstarta den ofta vid lägre temperaturer borde det inte vara ett problem.
 
Gräsklippare går nästan alltid med rak 30 pga av att med en tex en vanlig 10-40 ger en extremt hög förbrukning och sliter på motorn minns att när jag köpte min snöslunga stod det att jag skulle köra en speciell vinterolja om den skulle användas vid minusgrader??:)
 
Anledningen till rak SAE 30 i gräsklippare är att det i luftkylda småmotorer blir väldigt varmt på en del ställen, (äldre) multigradeoljor klarade inte detta. Om detta är en fråga eller inte med moderna oljor törs jag inte svara på men om förbrukningen ökar är det ett tecken på att något är fel. Moderna oljor borde klara detta. Å andra sidan så är spelen större i en luftkyld motor när denna är kall (jämfört med en vätskekyld) vilken kan göra att oljeförbrukningen ökar med en 10W-30 jämfört med en rak 30 pga att 10W-30 är tunnare kall.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A
"extremt hög förbrukning och sliter på motorn" låter inte så roligt.

Men man undrar vad det innebär i praktiken? Betyder det att man behöver tanka olja lika ofta som man tankar bensin eller att man behöver fylla på en skvätt i mitten på klippsäsongen?

Vad menas med "sliter"? Innebär det att livslängden på motorn förkortas? I så fall, hur mycket? Hur märker man det?

Borde man egentligen då istället fundera på att köra den syntetiska 5W-30 med tanke på det B&S skriver: "Syntetisk 5W-30 -30 till 40° C ger det bästa skyddet vid alla temperaturer samt en bättre start med en lägre oljeförbrukning"

Den oljan skulle jag kanske våga köra även till snöslungan, men utombordaren kan jag inte hitta någon info om den kan köras på den sortens olja. Finns det några nackdelar med den syntetiska 5W-30 (bortsett från priset då som jag gissar är högre)?
 
bra-byggare skrev:
Men man undrar vad det innebär i praktiken? Betyder det att man behöver tanka olja lika ofta som man tankar bensin eller att man behöver fylla på en skvätt i mitten på klippsäsongen?
Om du är orolig så kollar du oljenivån före varje körning. Efter ett tag märker du hur mycket och hur ofta du får fylla på. Jag betvivlar att det blir värre än ett par fyllningar under säsongen. Jag har aldrig märkt av att det skulle vara stor skillnad beroende på oljetyp.

bra-byggare skrev:
Vad menas med "sliter"? Innebär det att livslängden på motorn förkortas? I så fall, hur mycket? Hur märker man det?
En sliten motor drar mer olja och sotar gärna igen tändstiftet om den är riktigt sliten. Är du noga med att motorn alltid har rätt oljenivå samt byter olja varje säsong så lever den troligtvis ett bättre liv än de flesta småmotorer oavsett vilken olja du väljer.

bra-byggare skrev:
Borde man egentligen då istället fundera på att köra den syntetiska 5W-30 med tanke på det B&S skriver: "Syntetisk 5W-30 -30 till 40° C ger det bästa skyddet vid alla temperaturer samt en bättre start med en lägre oljeförbrukning"

Den oljan skulle jag kanske våga köra även till snöslungan, men utombordaren kan jag inte hitta någon info om den kan köras på den sortens olja. Finns det några nackdelar med den syntetiska 5W-30 (bortsett från priset då som jag gissar är högre)?
Syntetisk olja är nog bättre för det mesta.
 
A
Just nu lutar det åt att jag köper en 4-litersdunk med 10w-30 på granngården och använder till utombordaren såväl som gräsklipparen och slungan.

Jag har inte hört några andra synpunkter någonstans än att det kanske eventuellt kan leda till att gräsklipparen kan dra lite mer olja och snöslungan eventuellt bli lite svårstartad om den står utomhus (vilket den inte gör).

Marinshoppen i Älvsjö hävdar att oljan de säljer är "anpassad" till marinmotorer och innehåller speciella tillsatser för marinmotorer men det finns ingenting på förpackningen som tyder på att det är något annat än vanlig 10w-30-olja i flaskan, fast till mer än dubbla literpriset jämfört med granngården.
 
Motorolja är en vetenskap. Det är inte bara viskositeten som räknas. Det finns additiver som är bra på olika saker, samt att det finns olika blandningar från ren mineral via semisyntet, upp till fullsyntet. Olika typer av syntet finns det också. Bl.a. äkta syntet av olika typ, men även hydrokrackad mineral som blir en fusksyntet.

Olika standardiserings/kvalitetsklassningar, API, ACEA, JASO, m.fl.

Oljor med kallviskositet 0wXX brukar vara äkta syntet & har bäst rinnbarhet vid kyla. Finns väl några 5wXX också, men oftast är väl 5wXX hydrokrackade fullsyntet (fusksyntet).


Jag kör med 0W40 i de flesta av mina maskiner, så som snöslungor, gräsklippare, kompressorer. Samt bilmotorer som har den viskositeten i sin rekommendationstabell. (Olika 0w40 beroende på vilken kvalitets specifikation som behövs, då det är olika beroende på motor & tillverkare.) Då är de lättstartade när det är kallt, bästa smörjning direkt & tål skapligt med värme, samt koksresistenta om det går varmt. 5w50 använder jag i någon äldre maskin som behöver "tjockare" varmviskositet när det går varmt.


Båtmotorer bör man nog fundera lite extra på då de har speciella lastförhållanden & höga varvtal. Så man inte väljer för dålig specifikation.


10wXX är jag inget fan av & dessa är väl oftast (inte alltid) är billiga mineraloljor i dessa dunkar.

(Många jämför med att vissa BMW M motorer använder 10w60. Men den rekommendationen ska beror på ett designfel, som gör att man blev tvungen att använda denna tokiga viskositet även i en gatmotor. Så ta inte det som ett riktmärke för vare sig bilmotor eller annan maskin. Vilket tyvärr endel gör & skapar sig onödiga problem.)

Det är bara att inse att olika maskiner behöver olika produkter.


Motorolja är religion. Rapsolja eller olivolja?
 
Du har ju redan fått många uppslag här och kanske redan bildat dig din uppfattning. Men jag skulle ändå vilja tillägga att en stor skillnad mellan båtmotorn och de övriga är att båtmotorn är vattenkyld. Det hade iaf jag tagit hänsyn till i beräkningen. Att alla "trädgårdsmaskiner" delar en och samma sorts olja är jag med på, men jag hade nog undersökt om inte båtmotorn skulle ha en egen variant, iaf om det är en nyare och dyrare maskin.

Förmodligen är det som redan sagts, något annat än motorn som går sönder på trädgårdsmaskinen innan själva motorn skär och gör att man inte orkar reparera och köper nytt. Val av olja är förmodligen sekundärt.

Min uppfattning är att det oftare är avsaknad av olja som är orsaken till motorhaveri, än "fel sorts" olja.

Jag har flera olika luftkylda maskiner och jag skulle aldrig pinka i något annat än tjock mineralolja i dessa (förutom för slungan), men så är de allihopa rätt gamla och slitna något man också kan ta hänsyn till vid val av motorolja.
 
MultiMan
Jag körde min gamla Klippo Kommun från 1977 på 5W-30 syntetolja i rätt många år (10+) och den fungerade utmärkt och gör det fortfarande. Enda skillnaden är lite högre oljeförbrukning. Hade över från bilen, därför använde jag den oljan, men nu kör jag rak 30 igen. Funkar utmärkt det med. Kolla nivå regelbundet, inte överfylla och byta varje år är nog det viktigaste.

Denna äldsta Klippo jag har är nästan obegripligt driftsäker. Det bekommer den inte om bensinen stått tre år i tanken, startar på 2-3 drag ändå. Misständer i stort sett aldrig och orkar med högre gräs än någon annan maskin jag haft/har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.