Hej alla!

Vi bygger hus, totalentreprenad, med en husfirma just nu. I förra veckan fick vi en räkning för "fuktmäktning före tätskikt och golvläggning". Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att det kommer räkningar till oss för saker som inte VI har beställt. Borde inte sånt här ingå i entreprenaden?

Husleverantören påstår att det är vår KA som har begärt detta efter påtryckning från kommunen men det är ingenting som vi har fått info om.

Är det såhär det funkar eller?

Likadant var det med när sotaren gett ok för ventilationssystemet (som ju ingick i totalentreprenade ). Den räkningen kom till oss och vi fick betala den.
 
Varför inte prata med KA'n?
 
Är det mycket pengar det handlar, eller bara lite "kaffepengar"?

Om det är en oförutsedd utgift, som husföretaget inte haft anledning att räkna med,
så är det väl inte orimligt att de vill att ni tar den utgiften.

Lite marginal för oförutsedda kostnader får du nog räkna med i ett så stort projekt som ett husbygge är.
 
Absolut, men bara får att man räknar med oförutsedda utgifter så betyder det väl inte att man bara ska betala utan att ifrågasätta om man nu inte förstår.

Det finns god marginal i vår bydget men jag är ändå intresserad av att ta reda på vad som är rätt och inget.

Tydligen är det iallafall kommunen som kräver detta, men det kom som en överraskning liksom mycket annat. Men men, tack för svar!
 
Hur mycket pengar rörde det sig om då?
 
Om det är måsten att göra, så är det bättre ni får fakturan direkt från 3e part än att det går via entrepenören som lägger på 10-15% på alla fakturor som administrationsavgift...
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Hur mycket pengar det rör sig om är irrelevant i frågeställningen.
 
  • Gilla
ronolo och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är relevant.
10, 100 eller 1000 kr gör en väldig skillnad för mig i alla fall.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
K
KnockOnWood skrev:
Jag tycker att det är relevant.
10, 100 eller 1000 kr gör en väldig skillnad för mig i alla fall.
Men nu är det inte du som är TS, så du kanske ska försöka hålla dig till ämnet så att TS kan få svar på sin fråga.
 
  • Gilla
elpaco och 6 till
  • Laddar…
Kortling skrev:
Men nu är det inte du som är TS, så du kanske ska försöka hålla dig till ämnet så att TS kan få svar på sin fråga.
Tack.

6000kr handlar det om. Småpotatis i sammnhanget men storleken på summan är som sagt irrelevant. Min fråga var inte vid vilken summa som man ska börja ifrågasätta fakturor. Jag betalar inte räkningar på 5 spänn heller om jag inte är säker på att det verkligen är jag som ska betala.
 
  • Gilla
WaterLily och 2 till
  • Laddar…
Om det står med i ert avtal med entreprenörerna ska det inte betalas. 6000kr låter saftigt, oavsett vem som tycker och beställer detta måste få godkänt av er innan, utföraren av tjänsten riskerar annars att ni bestrider detta.
 
Står det inte i avtalet så ska du inte behöva betala. När vi byggde så stod byggentreprenör för alla kostnader, allt från mätning av fukthalt till ventilation.
 
H
Nyfiken, hur kan man göra klart tätskiktet, täta huset, utan att mäta fukten
 
Totalentreprenaden innebär ju att de skall leverera en färdig funktion. Om den funktionen inte går att leverera utan att göra en fuktmätning, så ingår det givetvis i entreprenaden.

Det är tänkbart att byggaren har fog för att hävda att detta är en onödig formalitet, som inte var nödvändig. I så fall är det ett tillkommande arbete, som byggaren borde ha tagit upp innan det utfördes, eller om det fanns en akut situation, så kunde de låta utföra arbetet, men då skall det ändå tas upp omgående med beställaren.

Om det bara kommer en faktura så här, så kan du avvisa den med "ej beställt". Byggaren kan kanske hävda att tjänsten är beställd av KA, men han har sitt avtal med dig som beställare, inte med KA.

För övrigt tycker jag 6000 låter väldigt mycket för en fuktmätning.
 
  • Gilla
joodå och 5 till
  • Laddar…
Borde ju vara en standard kontrollpunkt i de flesta kontrollplaner. Man tycker det ska ingå. Sätt tvärstopp för mjölkning av pengar som de inte har informera er om. Annars är det nog lätt hänt att det kommer fler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.