Hej har en granne som vill att jag tar bort ett träd. Det går visserligen in grenar på hans tomt. Men stammen är på min sida. 75 procent av trädet är på min tomt. Kan han kräva att jag betalar kostnaden för att ta bort grenarna som gör in på hans tomt?

Skall tillägga att han säger att han vet att jag ska stå för kostnaden. Jag säger dock att om jag inte vill ta bort det, får han stå för kostnaden. Han har fått ett godkännande av mig att han får ta bort grenarna in på hans tomt.

Mvh
 
Redigerat:
F
Du bore nog begära denna flyttad till juridik.

Men nej, grannen kan inte begära att du skall bekosta nertagning av ett friskt träd. Vem tillhör trädet, är det ditt, grannens eller oklart?

Jag hade tre feta fula granar som mer eller mindre stog på grannen tomt men delar av stammen gick in på min tomt. Talade om för grannen att jag ville bli av med dom. Inga problem med grannen bara han inte blev inblandad. Helt ok för min del.

Personligen så tycker jag att man som grannar hjälps åt med skiten men skall man betala för det så är det naturligtvis den som initierar fällningen som slantar.
 
Det står på min tomt. Bara grenar som går in på hans tomt. Trädet är friskt. 20m hög björk. Så jag hade inte tänkt ta ner trädet. Vill han ta bort grenarna in på hans tomt. Får han göra det. Men jag tänker inte dela på kostnaden som han vill.
 
Hej har en granne som vill att jag tar bort ett träd. Det går visserligen in grenar på hans tomt. Men stammen är på min sida. 75 procent av trädet är på min tomt. Kan han kräva att jag betalar kostnaden för att ta bort grenarna som gör in på hans tomt?

Skall tillägga att han säger att han vet att jag ska stå för kostnaden. Jag säger dock att om jag inte vill ta bort det, får han stå för kostnaden. Han har fått ett godkännande av mig att han får ta bort grenarna in på hans tomt.

Mvh
 
Redigerat:
Grenar och rötter som tränger in från ett träd som står på en granntomt, får tas bort, men först ska ägaren till trädet beredas tillträde för att själv ta bort inträngande växtlighet.
 
Om du har gett honom lov att ta bort de grenar som går in på hans tomt så behöver du inte betala något för det.
 
Noteras bör att en björk blir väldigt ful om du bara tar bort grenar.

Man bör inte ta bort något förrän lövsprickningen är klar, annars savar det för mycket.
 
F
ganooo skrev:
Det står på min tomt. Bara grenar som går in på hans tomt. Trädet är friskt. 20m hög björk. Så jag hade inte tänkt ta ner trädet. Vill han ta bort grenarna in på hans tomt. Får han göra det. Men jag tänker inte dela på kostnaden som han vill.
Ok, så grannen vill att du skall ta ner ett träd han inte kan kräva att du tar ner och han vill att du skall betala för det? är det viktigt för grannen att få bort trädet och du skiter i vilket så ok men se för fan till att det är han som står för betalning och röjning/återställning.
 
Björkar bör enbart "höjas" dvs skala av grenar nerifrån. Bort med spretiga sidoskott och vågräta grenar så blir det bra. Toppen får växa bäst den vill.
Sågar man av en gren så savar det några dagar, sedan upphör det.
 
Redigerat:
Och han kan inte kräva av mig att jag ska göra det. Eller hjälpa till.?

Tack för svarrt
 
Nej. Han har rätt att ta bort det som sticker in på hans tomt efter att ha gett dig möjlighet att göra det själv. Du vill inte göra det. Då har han rätt att göra det, dock inte ås att trädet skadas. Han har ingen rätt att kräva att du gör det, inte heller kan han kräva dig på betalning.
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
nikasp
Så är det. Vi har en granne med feting Thuja-häck som inte vill klippa den så för 1,5 år sen betalade jag 1800 spänn inkl. ROT för att klippa *deras* häck som stack in på vår skaftväg. Nu blir det en hårdklippning själv. Synd nog får jag kanske köpa häcksax och hyra släp och och lägga en dag på det men så funkar det i villabranschen.
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar. Då vet jag vad som gäller nästa gång vi diskuterar det.
 
Hej och tack för alla svar. Då vet jag vad som gäller nästa gång vi diskuterar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.