Jag har tänkt att köpa en robotgräsklippare för 2 klippytor som inte har kontakt med varandra. De är 250 kvm respektive 150 kvm. För att gräsklipparen ska kunna utgå från en enda laddstation behöver den åka över en träaltan (10 meter) eller en markstensgång (20 meter) för att byta klippyta. Vilken maskin föreslår ni?
 
Åsa Lund
Lägg en separat slinga med tråd på den lilla ytan och bär dit klipparen själv en gång eller två per vecka. Varje gång den är där får den gå tills batteriet är slut och sen bär du tillbaka den.
Denna lösning har min mamma och har haft i flera år. Mycket nöjd :)
 
Det är naturligtvis en lösning. Tyvärr passar det mycket bättre med laddstationen på den mindre ytan. Då gäller det att klipparen lyckas klippa hela den stora ytan (250 kvm) innan batteriet tar slut. Kan det bli problem med detta och hur "stor" robot behövs då?
 
En valfri Husqvarna eller Gardena klippare med guidekabel som den kan följa mellan områdena fungerar bra. Dom flesta fabrikaten klara att följa ytterslingan för att komma till ett annat arbetsområde så det bör gå med vad som egentligen. Sen är det mycket annat som spelar in. Sluttningar, ojämnheter, hur mycket tid den får uppta gräsmattan, driftsäkerhet kontra pris och svårigheter på tomten m.m.
 
Skiss av trädgård med två avgränsade ytor markerade som 1 och 2, huset i mitten, guidekabel och notering om yta storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man programmera någon av dem för att klippa olika ytor olika dagar?
Jag förstår inte riktigt hur den tänker om man har två områden och guidekabeln dras från yta 1 (där laddstation finns) till yta 2? Är det inte risk att den då alltid klipper i yta 1 eller yta 2?
 
Med HQ/Gardena så programmera du olika "startpunkter" mätt i meter ut från laddstationen och längs med guidekabeln.
Du programmerar sedan hur många procent av klippstarterna som klipparen ska välja dessa startpunkter.
Sedan är det så att klipparen studsar fram inom klippområdet och den kan då leta sig till båda dina område under klippningen.
 
På min Husqvarna 310 ställer jag in hur många procent av gångerna den startar som den ska följa guidekablen ett visst antal inställda meter. Då följer den kabeln till det andra området och börjar klippa där. Sen var den befinner sig när det har klippt färdigt vet man aldrig. Det är slumpen som avgör och vill det sig så kan den hitta igenom passagen mellan dom två olika områdena. Vill du bestämma mer exakt när själv så får du köra den ena ytan som biyta och bära dig klipparen manuellt. Som Åsa Lund skrev tidigare.
 
Aha. Det börjar klarna!
Vad säger ni om att lägga guidekabeln antingen fäst under altantrallen (10 meter) eller en omväg på markstenen (kabeln lagd under) 20 meter? I var ände behöver jag bygga en liten ramp med höjdskillnad 10-12 cm,
 
Det finns en del kreativa exempel på personer som har byggt ramper specifikt för att robotklipparen ska hitta fram till ett klippområde, då via guidekabeln. Exakt hur du ska göra är svårt att säga utan att ha sett din trädgård, men en liten ramp som bygger bort en höjdskillnad på 10-12 cm låter helt klart genomförbart.
 
Ramperna ser jag inte som några problem. Mer osäker på funktionen med förläggning av guidekabeln under trall/marksten..
 
Där den stör minst och blir minst i vägen. Om du väljer en Gardena eller Husqvarna så rekommenderar dom en gång på minst 130cm bred. Kablarna ska ligga 35cm ifrån kanterna och sen guiden minst 30cm ifrån begränsningskabeln. Jag personligen hade nog satsat på att låta den gå över markstenen om det är brett nog där. Är inte priset den styrande faktorn så rekommenderar jag en Husqvarna 310 eller en Gardena R100li Sileno. Då får man en rejäl klippare med fyra hjul som fixar din gräsmatta utan att behöva arbeta dygnet runt.
 
Guidekabel under marksten är inget problem, signalen når fram ändå.
 
Instruktionsböcker till deras olika modeller finns att laddahem ifrån Husqvarnas hemsida. Helt klart värt att titta igenom för att räta ut många frågetecken.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Bra förslag, men jag tänkte begränsa mig till kanske två fabrikat innan jag ger mig på dem. Har letat en del, men insett att jag måste veta vad jag är ute efter och inte läsa på måfå. Där finns ju mycket info, men oftast väldigt lite om det man själv söker..
 
Gardenas klippare bygger på "chassie" och programlogik från Husqvarna så mycket är sig likt mellan dessa fabrikat.
Husqvarna saluförs dock med några extra finesser som uppkoppling/styrning via app, GPS-modul och dubbla guidekablar.
Gardena lanserar i år sitt "smart-system" som integrerar klipparen med trädgårdsbevattning och styrning via app.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.