Hej!

Håller som så många andra på med projekt bygga bastu. Jag har läst alla trådar jag kan hitta för att få klarhet i hur jag ska göra med framförallt ventilation och placering av aggregatet, men även isolering.

Tyvärr blir jag inte klokare ju mer jag läser, snarare lite mer förvirrad :)

Därför startar jag min egen tråd och hoppas att expertisen här på bygga hus kan hjälpa mig!

Kort om förutsättningarna för rummet som bastun ska vara i. Det är i en källare och som synes av skissen längst ner så är det en yttervägg och tre innerväggar av olika tjocklek, 220mm och 95mm. Ytterväggen och den tjockare innerväggen är nog murade i leca eller liknande, hus från 40, de tunnare innerväggarna kommer muras i leca.

Rummet är 2,6m X 2m med takhöjd ca 2,15m. Tyvärr går det rör, varm och kallvatten samt värmerör, precis innanför dörren rör under taket vilket gör att takhöjden där kommer vara under 1,9m.

Isolera tänkte jag göra med Sauna satu skivor, både väggar och tak.

Så då till mina funderingar:

Hur ska jag få till ventilationen och var borde jag placera aggregatet?
Jag funderar på att ha tilluft under dörren men vet inte riktigt var jag ska ha frånluften.. Tänkte ha ett aggregat från Tylö och då ska man ju ha till och frånluft till samma rum, men ser inte riktigt hur jag ska få till det. Kan kanske lyckas dra ett rör kring rören i taket ut i tvättstugan, men det är kanske. Det jag annars kanske kan göra är att dra ett rör under taket i pannrummet från övre högra hörnet i bastun och direkt ut, men det är ju fel enligt Tylös instruktioner.
Är nåt av det vettigt eller finns det nåt annat sätt jag kan göra?
(Vill helst inte ha nån öppning direkt in i pannrummet då bergvärmepumpen låter ganska mycket)

Gällande isolering, borde jag isolera ytterväggen eller klarar man sig utan där?
Den är oisolerad men dränerad och generellt sett ganska lite fukt i. Eller riskerar jag få problem med fukt om jag sätter sauna satu direkt på ytterväggen?

//Göran



Skiss av en planlösning för en bastu i en källare med positioner för aggregat, lavar och angränsande rum som tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag håller på att bygga under liknande förhållanden.

Jag börjar med att svara på din sista fråga. Enligt vad jag förstått: ja, du riskerar fukt om du sätter sauna satu på ytterväggen. Det är naturligt att lite fukt vandrar in genom väggen men torkar naturligt om väggen är öppen/ventilerad. Innan jag rev den gamla bastun var det byggt med reglar direkt mot vägg och de var helt sönderruttna och väggen smått fuktig. Väggen torkade upp på en dag eller två när panelen var borttagen.

Vad jag gjort är mot ytterväggen har jag byggt en fristående vägg med luftspalt bakom. Övriga väggar och tak är byggda med sauna satu vilket jag inte ångar en sekund. Väldigt enkelt att jobba med och jag tror det isolerar bra.

Ventilation är knivigt. Jag har inte inluft och utluft i samma rum som det ofta rekommenderas. Det hade likt ditt fall varit jobbigt att få till. Inluften tas från källarkorridoren och utluften går ut i duschrummet. Duschrummet kommer i
sin tur ha en badrumsfläkt som blåser ut till utsidan. Jag är ju inte klar än så jag kan inte svara på hur det blir, men jag räknar med att eftersom varmluft stiger och duschrummet kommer ha undertryck så kommer det bli bra flöde på luften. Annars får jag hitta på någon lösning i efterhand. Hakuna matata ;)
 
En annan grej jag kan nämna eftersom jag fått påtryckningar från regeringen om det här hemma. =)

Alla vill inte sitta på övre laven för att de (är mesiga) tycker det är för varmt. Och golvet kan ju vara lite för kallt att ha fötterna på tydligen. Så då vill dessa personer sitta på den undre laven lutad mot väggen och dra upp fötterna, alltså vill de ha den undre laven ganska bred ;)

I alla fall. Jag har som du en L form på lavarna. Ena sidan har jag 50 cm lavar uppe och 40 cm nere, på andra sidan har jag tvärt om 40 uppe och 50 nere. Så är alla nöjda och hemfriden räddad.
 
Håller med Anaii om att nedre laven ser onödigt snål ut. Dock verkar du ha plats nog att ha fullbredd både uppe och nere.

Finns det små barn i ekvationenkan man också ha någon slags löstagbar trall/lav direkt på backen. Den behöver ju normalt inte hålla så många år, om man skulle vara orolig att den suger vatten och ofta står blöt. Både lätta att göra efteråt och att byta ut dock.
 
Tack för svaren!

Men givetvis några följdfrågor :)

@anaii vad har du för konstruktion på den fristående väggen och har du isolerat med sauna satu där också?

Gällande lavarna så är den övre mot ytterväggen 60cm den mot sidoväggen är 45cm och de nedre är 30cm på skissen. Jag kan nog göra de nedre djupare, frågan är bara hur nära aggregatet man kan komma utan att det blir trångt.

Vad ni tror om placeringen av aggregatet? Funkar det enligt skissen med tilluft under dörren å så får jag hitta på nåt med utluften? Iom att jag inte byggt de två innerväggarna av leca än vill jag dra kablarna i väggarna å då behöver jag veta var aggregatet hamnar innan jag bygger dem.
 
Kan du byta sida på långlaven, ha agget i hörnet mot duschen och dörren mitt på den väggen tror jag att det blir bäst. Men dörren är kanske redan dn öppning, eller?

I så fall tänker jag mig att man fasar av nedre laven helt mot dörren, så att det blir 550 lav, 700 dörr, 850 aggregat. Typ. Då får du nog lättast att känna dig bekväm med bredare underlavar (utom vid dörren då...).
 
Håller helt med om att det hade varit bästa lösningen, men funkar tyvärr inte.
Dörren sitter tyvärr där den sitter och att ha aggregatet på väggen mot duschen blir tyvärr svårt då takhöjden just där är för låg.

Det är mitt stora problem, var ska jag ha aggregatet...
 
Jag tror det kommer fungera med den placeringen av aggregatet. Det är ingen megastor bastu vi pratar om.

Konstruktionen på min fristående vägg är:
yttervägg - luftspalt - regelkonstruktion* - board - läkt - panel.

*regelkonstruktionen är:
Stålskenor i golv och tak.
45*70 träreglar
stenullsisolering
 
  • Gilla
lungor
  • Laddar…
Regelstomme för vägg framför betongvägg, med verktyg på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering av mineralull installerad mellan träreglar på en vägg under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat rum med silverfärgade isoleringsmaterial på väggar och tak samt bruna OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre struktur av en vägg med isolering och reflekterande ångspärr under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isoleringsarbete i ett rum med reflekterande folie och trästommar utanpå OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredningsbild av ett hörn i ett rum med nyinstallerade träpaneler på väggarna och ett vattenpass lutat mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
@Anaii
Tack för svaret och bilderna!

Får nog bli nåt liknande för min del också mot ytterväggen. En fundering kring boarden bara. Vad är det för board? Jag tänker på att det ju lär kunna bli fukt på den iom att den ligger direkt bakom panelen, och är den tätad på nåt sätt så funkt inte ska komma från bastun till konstruktionen bakom?
 
Vet inte exakt vad det var för board. Någon vanlig 3mm board. Det var inte jag som köpte den.

Den är inte tätad. Men läkten bildar en luftspalt (21mm) mellan panel och board, så om den blir lite fuktig kan den torka. Jag fick instruktioner på hur jag skulle bygga den väggen från en byggare som byggt att antal bastu. Jag litar på honom så jag har inte funderat sådär jättemycket på konstruktionen. Känns som det ska bli väldigt blött för att fukt ska ta sig igenom panel - luftspalt - board. Men om den skulle göra det så är det luftspalt både bakom och mellan panel och board. Så det lär torka innan det kan orsaka några skador.
 
Jag skulle nog sätta aggregatet till vänster om dörren för att få vettiga nedre lavar. Hade du 1,80-1,90 till rören? Det måste väl räcka? Bygg in dem i en trälåda, det är ju inte helt ovanligt.

Till- och frånluft i en elbastu är väl för övrigt inte så jättenoga. Tilluft från dörren räcker nog bra både enligt mitt förslag här och ditt eget med agget mitt på långsidan. Frånluften är lite svårare om du inte vill dra den till pannrummet pga. buller. Att dra den ut känns ju som energislöseri. Går det att dra utluft i vinkel ut genom pannrummet vidare ut i duschrummet? (Fast då hamnar man väl mitt bland vattenrören.) Annars vore det en lösning om du har agget på kortväggen. Har du det på långväggen blir nog en sån utluft för nära aggregatet, och det blir mer skorsten än cirkulation av luftströmmen.
 
Enligt Tylös instruktioner måste det vara minst 1,90 i takhöjd över aggregatet och det kommer jag inte att ha. Planen är att bygga in rören i en trälåda.

Det jag nu funderar på är att om jag ska bygga ut väggen enligt Anaii:s exempel att dra ett rör bakom den med ventil i övre högra hörnet på bastun och sen försöka trixa ut det bland alla rören in i duschen i tvättstugan.

Har kontaktat Tylö också för att se om de har nåt vettigt förslag.
 
Jag är ganska oenig i uttalandet "Till- och frånluft i en elbastu är väl för övrigt inte så jättenoga". Det är precis tvärtom - i en elbastu finns det lite som driver luftutbytet annat än värmegradient, med felkonstruerat ventilation så blir elbastu fort en relativt obehaglig plats att vara i länge. Nu har du ju lite granna storlek på rummet så det hjälper, ju mindre rum, desto mera kritisk är det med ventilation.
Annat punkt som jag tycker är viktigt att tänka på är mängden sten, ju større värmelager, desto behagligare blir bastun. Tylös aggregat tycker jag har generellt väldigt lite sten för att kallas bra aggregat.
MVH
Sakke
 
Tylö Air är en ny aggregat som är ett bra aggregat så som jag ser det.
MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.