Hej alla, våren närmar sig här uppe i Norrbotten och vi tänkte investera i en ny självgående gräsklippare. har kört med en enklare Stiga i ca 10 år nu (utan självgång/drift) och det där med självgång lockar måste jag erkänna...

Trädgården är relativt öppen, helt plan och ca 1200 m2 stor. Vi kommer att ha möjlighet att köpa en Stiga gräsklippare med personalrabatt så det är ju ett trevligt alternativ prismssigt. Firman har dock inte hela Stiga sortiment men dessa två för dom bland annat:

Stiga Multiclip Plus 50 SE B
Stiga Multiclip Pro 50 S

Den första har en Briggs & Strattonmotor och elstart(!), den andra Stigan har en Hondamotor och det låter ju som en trevlig motor. Men B&S har ju lång erfarenhet av dylika motorer... I övrigt är dom väldigt lika, samma klippbredd, samma bullernivå, framhjulsdrivna bägge två - den med Hondamotor har dock liiite mer pulver under huven vilket ju kunde vara trevligt om det vät till sig ibland (dock ingen större effektskillnad).

Någon här som har något tips att komma med, eller någon varning för någon av de två modellerna?
Tackar o bugar!
/Rikard
 
T
Jag köpte en 50 SE B förra våren och den gick fint hela säsongen. Jag känner mig nöjd med valet och elstarten är en trevlig finess! Annars har jag inte så mycket att säga, den har gjort sitt jobb felfritt helt enkelt :)
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jag har Pro-modellen och är hyfsat nöjd. Hondamotorn är tyst, stark och lättstartad. Tyvärr gick handtaget sönder vid justerskruven ner mot chassit. Det sprack i svetsarna vid plattan där skruven sitter. En granne hjälpte mig att svetsa fast det igen så nu ska det nog hålla bättre. Jag köpte min för 3 år sedan så det kanske är bättre kvalitet på svetsarna idag.
Annars tycker jag att den fungerar bra. Klipper fint och om jag jämför med min gamla gräsklippare (en Partner) så driver den snabbare och är mer behaglig att gå med. Motorn står på gummikuddar vilket gör att det blir väldigt lite vibrationer som letar sig upp i handtaget.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Det fick bli en Stiga Multiclip Plus 50 SE B, priset blev den avgörande faktorn då jag fick den för ett väldigt fördelaktigt pris (under 3900:)

Än så länge fungerar den briljant (naturligtvis), har klippt gräsmattan två gånger och elstarten känns ju som en liten lyxfiness :) Den har ju dock inget startsnöre så det gäller ju att den här funktionen är driftsäker - tiden får väl utvisa om det var ett bra val eller ej...

/Rikard
 
  • Gilla
TeeMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.