Det började med att jag fick felkod E24, dvs diskmaskinen tömde inte ur. Upptäckte efter en del letande att slangen mellan avloppspump och stora "plastboxen" på sidan av diskmaskinen var helt igenkletad med ett kit liknade massa. Även svängen genom plastboxen var helt igensatt.
Genom att ta loss plastboxen så kunde jag rengöra både slang och "krök".

Allt såg ut att fungera bra, maskin tömde snyggt o prydligt men.....

Tydligen är det någonstans som det inte tätar riktigt mot plastboxen. En stilla ström av vatten rinner i boxens bakkant och ner i bottentråget på maskin vilket, helt som det ska, ger felkod e15 och vattentillförseln stängs av.

JAg har försökt att lokalisera läckaget men går bet, någon som har en bra idé?
 
Det framgår inte vilken modell du har. Men om det är samma typ som jag hade så är det ett konstruktionsfel. Det läcker mellan sumpen och bottenplåten.

Det finns ett kit för att fixa det. Art. nr. 12005744.
 
Maskinen jag har problem med är en SMU53M72SK som är ca 2,5 år gammal. Läckaget är inte i botten utan på vänster sida där anslutningar till vatten och avlopp går in i en stor plastbox. Bifogad bild visar i det inringade området vart det droppar.

Dishwasher side view with circled area showing leakage near water connections.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då är det inte samma fel.
 
A
märkligt men det kanske har hänt nått med värmeväxlaren/plastlådan
ta bort den o kolla
eller så är det gula klegget man ser i vägen för det brukar inte vara så mycket då blir det överfyllt och rinner över
enklast är ju att byta hela plastlådan annars får man försöka att göra rent
 
Hittade ni felet?
Jag jade liknande fel på min maskin. Det jag tror var problemet var att reedreläet klibbade och maskinen fyllde för mycket vatten. reed-reläet sitter vid den blå sladden snett upp till höger från ringen.
 
A
man brukar väl då få e40 fel?
det är ju flödesgivaren för inkommande vatten
 
Ja, jag hittade felet. Hela slangen från pumpen och fram till "plastboxen" var helt igensatt. Så efter grundlig rengöring funkade maskinen igen......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.