Vi har problem med våran side by side frys/kyl från Samsung. Frysdörren "suger" inte fast som den ska när man stänger och det bildad is under lådan i botten. Som det är nu så måste vi ta bort is regelbundet i botten på frysen kanske en gång i veckan. Jag antar att isen bildas för att dörren inte stänger ordentligt men det kan ju vara orelaterat. Det verkar vara någon slags kanal på väggen i frysen som kommer ut vid lådan i botten men jag förstår inte varför det skulle komma dessa mängder. Jag har provat att ta ut allt ur frysen för att se om det verkar vara några problem men allt såg bra ut. Har också tömt isfacket för att se om det kunde hjälpa men icke.

Någon som har några idéer?
 
Står den rakt? Är listen hel? Vi har en ett galler under vår kyl/frys samt en fotpedal för att öppna, ibland hamnar gallret lite konstigt när robotdammsugaren ibland krockar lite i denna, och då klämmer dörren lite i gallret..
 
Jag ska kolla listen och om den står rakt. Har dock varken fotpedal, galler eller robotdammsugare
 
A
Isen på botten beror bara på att avfrostningen inte fungerar på rätt sätt
Avfrostningen är för kort så att avfrostningsvattnet fryser till i i rännan och täpper hålet innan allt vatten åkt ut
Då rinner vattnet i stället ner på bottnen

Typiskt samsungproblem återfinns på samtiliga av deras frysar för eller senare

Kan räcka att byta avfrostningssensor och eller överhettningsskydd
 
electroluxaren skrev:
Isen på botten beror bara på att avfrostningen inte fungerar på rätt sätt
Avfrostningen är för kort så att avfrostningsvattnet fryser till i i rännan och täpper hålet innan allt vatten åkt ut
Då rinner vattnet i stället ner på bottnen

Typiskt samsungproblem återfinns på samtiliga av deras frysar för eller senare

Kan räcka att byta avfrostningssensor och eller överhettningsskydd
Är problemet med dörren orelaterat till avfrostningsproblemet tror du?
 
A
Möjligt att det blir mer att avfrosta om det kommer in mer luft dvs mer vatten, fast då är det nog upp emot en cm stor springa.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Står den rakt? Är listen hel? Vi har en ett galler under vår kyl/frys samt en fotpedal för att öppna, ibland hamnar gallret lite konstigt när robotdammsugaren ibland krockar lite i denna, och då klämmer dörren lite i gallret..
Allt verkar rakt och listen ok. Lutar mer åt elektronikfel då antar jag
 
electroluxaren skrev:
Möjligt att det blir mer att avfrosta om det kommer in mer luft dvs mer vatten, fast då är det nog upp emot en cm stor springa.
Vi pratar inte om någon synlig springa när dörren är stängd så inte det iaf. Kan man ta reda på vilken elektronikkomponent som är trasig eller är det bara att testa att byta en och testa om det blir bättre?
 
A
Man byter då det är svårt att mäta vid rätt tillfälle.
sensorerna är billiga det är egentligen bara en typ men det finns med olika sladdlängd och kapsling
googla sensor samsung tillsammans med modellnummer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.