När vi fick bygglovet beviljat på vår om- och tillbyggnad av vårt 30-tals hus föreskrevs det att vi efter utbyggnationen skulle låta göra en lägeskontroll. Nu undrar jag vad det är och hur det går till och vad det kostar? Låter märkligt att göra det när det gäller tillbyggnad tycker jag eftersom det befintliga huset liksom är där det är!
 
Svarar mig själv eftersom jag nu pratat med kommunen. Lägeskontroll handlar om att kommunen kollar att utbyggnaden skett enligt bygglovet. Är obligatorisk även vid utbyggnader och kostar 375:-. Är detta en avgift KA borde stå för?
 
co skrev:
Är obligatorisk även vid utbyggnader och kostar 375:-. Är detta en avgift KA borde stå för?
Nej, detta är en byggherrekostnad, dvs en avgift som du får stå för själv.
Många kommuner har en enhetstaxa för utsättning och lägeskontroll dvs. att när de kommit ut och satt ut byggnaden så ser de också till att komma tillbaka senare för att se till att den hamnat rätt när man gjort grunden.
 
Intressant att veta: det finns inget lagrum som stöder kravet på att det måste vara kommun som utför lägeskontroll. Eller ens att det måste ske.
Skrapar du på ytan märker du att du istället är med och betalar så att kommunen håller sina kartor uppdaterade.
Kartor som man sedan har upphovsrätt till och tar betalt för....

Övriga kommunmedlemmar tackar dig säkert för att du bara betalar och ser glad ut.

:cool:
 
Vreborret skrev:
Skrapar du på ytan märker du att du istället är med och betalar så att kommunen håller sina kartor uppdaterade.
Om de inte hade byggt något så hade kartorna inte behöft uppdateras!
Självklart skall den som bygger stå för denna kostnaden.
 
Vreborret skrev:
Intressant att veta: det finns inget lagrum som stöder kravet på att det måste vara kommun som utför lägeskontroll. Eller ens att det måste ske.
Skrapar du på ytan märker du att du istället är med och betalar så att kommunen håller sina kartor uppdaterade.
Kartor som man sedan har upphovsrätt till och tar betalt för....

Övriga kommunmedlemmar tackar dig säkert för att du bara betalar och ser glad ut.

:cool:
Om jag vill ha mitt slutbevis måste jag göra en lägeskontroll (dvs betala kommunen för att göra det).
Hittade föresten konstiga markeringar (rödfägr sprayat i ringar) på konstiga ställen (inte alls där jag trodde tomtgränsen på vår tomt idag en ring satt en rejäl bit in på grannfastigheten!).
Handlar det inte om mer än 375:- kan jag nog tänka mig att sponsra kommunens taskiga ekonomi på det sättet!
 
Kostar nästan 3000:- i Lunds kommun.....
 
Bob_the_builder
Det är oftast svårt att hitta en privat firma som gör det billigare om man inte betalar med Gnosjödollars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.