Hej, vad säger ni om att använda tryckimpregnerat trall som kant mellan huset / grusgången och gräsmattan? ca 22x120 (kanske 180 djup ett måste). Jag har ingen alls idag och grusen sprätter sig och kanten är allt annat än rak idag. Se bilden (jag har städat en aning sen bilden togs...).

Har tittat på kantsten, men det blir riktigt dyrt och jag är inte ens säker på att det blir så mycket snyggare. Kanten ska bara sticka upp ca 5 cm kanske som mest för att markera en linje. Det är totalt 30-35 m kanske runt huset som jag vill göra detta på.
 
  • IMG_0436.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte, jag har sedan några år tillbaka använt 45x195 liggande för att få till en bra kan för gräsklipparen.
Dags att måla dom nu igen!
ImageUploadedByByggahus.se1408188282.237553.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclas Timmerby och 3 till
  • Laddar…
Tryckta reglar under 45x145 och trall är endast NTR-AB klassad vilket innebär att de inte bör ha direkt markkontakt. De kommer ändå säkert hålla runt 5-10 år men använd istället NTR-A klassade reglar så skall de enligt rötskyddsgarantin hålla 20 år.
 
Liggande funkar väl mot något sådant (nerfart / kant) men vet inte hur det funkar mot grus..

Det billigaste i stenväg jag hittad idag var 166 kr hos Hornbach för en pall med kantsten. Inte jättehemskt, men inte billigast heller. Typ 1/4 av priset att köra med impregnerat virke .
 
Peter2400 skrev:
Varför inte, jag har sedan några år tillbaka använt 45x195 liggande för att få till en bra kan för gräsklipparen.
Dags att måla dom nu igen!
[bild]
Funderar på att göra likadant, men va lite orolig för att virket blir halt när det regnar. Fast det kan väl inte bli värre än trallen på altan?

Tänkte kant eller marksten först men som någon skrev, dyrare. Misstänker att det går snabbare att lägga långa längder med reglar också :)

Du har inga rundade partier i din tomt? VI har en halvmåneformad yta och gäller ju att få till den snyggt om man väljer trä som kantstöd.

/Daniel
 
Hos oss är det 90 grader som gäller!
 
120x140 byggtimmer är också ett alternativ. Enkelt att lägga och ganska billigt.

Grusuppfart avgränsad med 120x140 byggtimmer som kant mellan grus och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längs huset kör vi dock marksten som kant mellan sten och grus. Om jag minns rätt kostade det ca 5000 kr inkl moms för arbete och material att stenlägga ca 20 meter.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
mg765 skrev:
120x140 byggtimmer är också ett alternativ. Enkelt att lägga och ganska billigt.

[bild]

Längs huset kör vi dock marksten som kant mellan sten och grus. Om jag minns rätt kostade det ca 5000 kr inkl moms för arbete och material att stenlägga ca 20 meter.
Riktigt snyggt! Men hur är det att köra med klipparen över? Vill ju ha den fördelen att slippa trimma kanter.
 
Jag har robotgräsklippare så jag har aldrig provat. Men jag gissar att det fungerar lika bra att köra med gräsklipparen som andra typer av kanter.

Jag brukar trimma gräset med en kantsax både längs med den här kanten och markstenen. Men det är inte absolut nödvändigt, tycker bara det är snyggt med överdrivet klippta och raka kanter.
 
mg765 skrev:
120x140 byggtimmer är också ett alternativ. Enkelt att lägga och ganska billigt.

[bild]

Längs huset kör vi dock marksten som kant mellan sten och grus. Om jag minns rätt kostade det ca 5000 kr inkl moms för arbete och material att stenlägga ca 20 meter.


Tja. Vart har ni köpt trekanten?
 
  • Gilla
Raycan
  • Laddar…
Impregnerat kan bli snyggt, se till att du får minst klass A för att slippa eventuella bekymmer.

Annars är kantjärn, diskret och riktigt snyggt.

Första länken på google;
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/gräskant-cofa-rappne-570012000

Alternativet är, om du har en smedfirma i närheten, be dem ta och göra längre bitar än de 1 metersbitarna som säljs på byggvaruhus.
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför inte, jag har sedan några år tillbaka använt 45x195 liggande för att få till en bra kan för gräsklipparen.
Dags att måla dom nu igen!
[bild]
Detta är ju kanon ut, precis vad jag funderat på. Har du fäst dom på något sätt eller ligger de bara där?

Edit: va visst en rätt gammal tråd, men ändå
 
mg765 mg765 skrev:
120x140 byggtimmer är också ett alternativ. Enkelt att lägga och ganska billigt.

[bild]

Längs huset kör vi dock marksten som kant mellan sten och grus. Om jag minns rätt kostade det ca 5000 kr inkl moms för arbete och material att stenlägga ca 20 meter.
snyggt hur fäster du dessa?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför inte, jag har sedan några år tillbaka använt 45x195 liggande för att få till en bra kan för gräsklipparen.
Dags att måla dom nu igen!
[bild]
Jag tycker också att detta är en snygg lösning och är nyfiken på hur det är konstruerat. Behöver reglarna fästas på något sätt för att ligga kvar på plats? Jag noterar att det ser ut att vara skruvat i änden, är det för att hålla ihop dessa?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför inte, jag har sedan några år tillbaka använt 45x195 liggande för att få till en bra kan för gräsklipparen.
Dags att måla dom nu igen!
[bild]

Vad har du skruvat fast reglarna i så de ligger fast? :) har tänkt att göra något liknande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.