Som nybliven sommarstugeägare blir ett första steg för att hantera en viss "sommarstugelukt" att lägga in byggplast i krypgrunden.

Efter att ha läst igenom flertalet sidor med information om byggplast i krypgrund så finns det en monteringsdetalj som jag inte riktigt förstår.

Det är numera tydligt att plasten skall läggas ända ut till grundmuren och även en bit upp på grundmuren, MEN...är det tänkt att jag skall fästa plasten mot muren på ett sådant sätt att fukt inte ska kunna komma upp mellan mur och plast eller är det ok att det inte blir helt tätt?

Jag hittar olika förklaringar som säger:
- fäst med utanpåliggande regel (tätt?)
- limma mot mur (tätt?)
- spika mot mur (ej tätt)
- vik endast upp mot mur (definitivt ej tätt)

Vad gäller, och varför?

Stort tack på förhand!
 
Tätt blir det knappast vad du än gör, så håll det enkelt istället. Rulla ut plasten. Lägg den en del upp mot grundmuren och låt våderna överlappa 20-30 cm. Håll det på plats med stenar.

Om det är makadam under (alltså 16-32 eller liknande grov fraktion) skulle jag först lägga en textilduk så att plasten bättre klarar att man kryper på den.

Skaffa sedan två fjärravlästa termometrar/hygrometrar och mät förhållandena där nere.
 
Har ni hög luftfuktighet i grunden idag ? Är du säker på att doften inte sitter i väggarna och möbler mm ? Är ventilationen i stugan god ?
 
Jonatan79 skrev:
Har ni hög luftfuktighet i grunden idag ? Är du säker på att doften inte sitter i väggarna och möbler mm ? Är ventilationen i stugan god ?
Anticimex gjorde en besiktning när vi köpte sommarhuset i maj 2016 och vi fick en liten anmärkning på att "Mikrobiell påväxt eller missfärgningar finns på blindbotten samt förhöjda
fuktvärden". Vi har behandlat med någon slags rekommenderat medel för missfärgningarna, och de förhöjda fuktvärdena låg inom gränsvärdena.

Vår första tanke var att stuglukten inomhus berodde på gamla textilier och plastmattor, men efter att han rensat ut nästan alla gamla textilier och även tagit bort alla plastmattor, samt tapetserat/målat nästan alla rum, så finns ändå lukten kvar.

Jag kan dock inte säga att jag känner samma lukt i krypgrunden som inomhus, men nästan alla artiklar som jag hittar på internet om "sommarstugelukt" handlar om förhållandena i krypgrunden.
 
Tack för ditt svar!

Det är sand på marken i krypgrunden, så jag planerar att lägga plasten direkt på marken.

I ena hörnet av krypgrunden finns utsidan/väggar till vår matkällare och dessa är täckta med isolering.
Ska jag låta plasten gå hela vägen upp på dessa väggar med isolering?
 
Urk, jag är allergisk mot anticimex "säljare", köp ingen dyr avfuktare bara. Ventilationen då? Jag tror inte stuglukten kommer från krypgrunden utan dålig ventilation i mååånga år.
 
Gubben som sålde huset luktade ungefär som stugan, så det kanske ligger något i det du skriver. :(
Stugan är nog tyvärr inte välventilerad och dumma som vi är stängde vi ventilerna inför vintern för att inte elementen ska gå i onödan. Känns kanske inte så smart nu i efterhand.
Till hösten ska vi köpa en luftvärmepump och då kanske det är helt öppna spjäll som gäller då.

Finns det något vi kan göra för att aktivt ventilera stugan för att hantera lukten?
 
Alltid ha ventiler öppna och en badrumsfläkt på låg varv när ni inte är där för bästa effekt. Det är ett klassiskt problem tycker jag,
 
Om lukten sätter dig så tydligt i kläder så kan det vara kemisk lukt från rötskyddsbehandlat virke.

Men börja med att plasta så tätt du vill i grunden.
Öka ventilationen i huset.
Om inte det funkar kan du göra luftanalys för att få lite bättre indikation.
 
Precis, om det är en frän lukt kan det vara kemsikt.
 
Finns det någon besiktningsman som inte ger rådet att lägga plast (och eventuellt kapillärbrytande material) i krypgrunden? Huset vi sålde var helt kruttort och luktfritt i grunden med torrt och frisk trä som såg helt nysågat ut. Dom som köpte det gjorde en besiktning och fick rådet att lägga plast på marken...
 
JSoderqvist skrev:
Som nybliven sommarstugeägare blir ett första steg för att hantera en viss "sommarstugelukt" att lägga in byggplast i krypgrunden.

Efter att ha läst igenom flertalet sidor med information om byggplast i krypgrund så finns det en monteringsdetalj som jag inte riktigt förstår.

Det är numera tydligt att plasten skall läggas ända ut till grundmuren och även en bit upp på grundmuren, MEN...är det tänkt att jag skall fästa plasten mot muren på ett sådant sätt att fukt inte ska kunna komma upp mellan mur och plast eller är det ok att det inte blir helt tätt?

Jag hittar olika förklaringar som säger:
- fäst med utanpåliggande regel (tätt?)
- limma mot mur (tätt?)
- spika mot mur (ej tätt)
- vik endast upp mot mur (definitivt ej tätt)

Vad gäller, och varför?

Stort tack på förhand!
Hej.
Ett tips är att fäst plasten både mot mur och överlappande med fogskum. Både tätar och fäster.

Jag har själv torpargrund och håller på med ett projekt att göra klimatet bättre under huset för att få ett bättre inomhus klimat. Har använder denna blogg som inspiration; http://fuktigtorpargrund.blogspot.se/?m=1
 
  • Gilla
MichaelTh
  • Laddar…
Nej nog varenda besiktningsman säger så vilket är helrätt då sannolikheten är så stor.
Plast på marken är en billig lösning för att förbättra klimatet.

Besiktningsmannen är där oftast under några timmar och gör en okulär besiktning.
Fuktighet i luften och från marken varierar beroende på årstid. Därför kan en vettig besiktningsman inte säga att grunden är problemfri vid bara ett besök.

Personligen skulle jag (om jag köpte hus med krypgrund), räkna in och installera en "svindyr" avfuktare kombinerad med undertryck.
Dels för att veta att grunden inte kommer bli fuktigare. Men även så att eventuella partiklar/sporer/emmisioner når bostaden.

Men finns bra många grunder som klarar sig utan något. Och de finns de som aldrig tycks bli bra..
 
Tack för all input!

Väldigt intressant att läsa igenom bloggen som Castis tipsade om.

Jag kommer att lägga in plast i krypgrunden som planerat, men också satsa på att göra något åt ventilationen inomhus eftersom jag inte känner samma lukt i krypgrunden som inomhus. Hoppas det hjälper oss i rätt riktning.
 
  • Gilla
Castis
  • Laddar…
Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.