Hej!
Mitt hus ligger 5 meter från tomtgräns och i tomtgräns på grannens tomt har jag på servitut anlagt en väg. Grannen har nu anlagt en p-plats på sin tomt och använder vägen för att nå p-platsen. I anslutningen bygger han ett Attefallshus som hamnar typ 6 meter från tomtgräns och 2 meter från hans P-plats.
Jag vill nu bygga en Attefallare som carport mellan mitt hus och vägen i höjd med hans p-plats. Men då den hamnar närmare än 4.5 meter så måste jag ha grannens tillstånd, vilket han inte vill ge eftersom han ska bygga tak på sin p-plats och kommunen säger att byggnaderna inte får vara närmare än 8 meter. Har grannen och kommunen rätt? Vad gäller? Antar att det är brandavstånd det handlar om. Kan en carport med bara stolpar anses vara en brandfara?
 
Så länge hans carport inte är större än 15m2 så behöver han inget bygglov, däremot behöver även han din tillåtelse för carporten.


Avståndet på 8 meter är ju en förenklad dimensionering som skydd mot brandspridning utan extra krav på brandteknisk utformning av byggnaderna gällande avståndet.

Vill man sedan bygga närmare så gäller det att väggarna har rätt brandteknisk utforming för det avstånd man har, där kan man ha mindre avstånd om man har högre brandklassning på väggarna.
 
Carport räknas inte som byggnad ur brandsynpunkt.

Om jag fattat frågan rätt så vill grannen också bygga carport närmare gränsen än 4,5m. Då behöver han antingen ditt tiistånd, om det skall gå som friggebod/attefallshus. Eller bygglov, där det troligen strider mot detaljplan.

Om vi antar att ni båda vill bygga bygglovsfri carport, så är det väl ett ypperligt tifälle att ni samtidigt skriftligen godkänner varandras planer.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Tack för svar!

Nej det är jag som vill bygga närmare än 4,5 meter. Han ska bygga sin carport på andra sidan vägen som ju ligger på hans mark och är 4 meter bred. Den hamnar alltså 4 meter från min tomtgräns och om han placerar stolparna 0,5 meter in så behöver han inte mitt medgivande tänker jag. Hans argument är att det blir trångt eftersom det bara blir vägens 4 meter som finns att manövrera på om jag placerar min carport i tomtgräns, och det kan ju stämma.

Min tanke var då att svänga carporten 45 grader så att den hamnar minst en meter in på min tomt vilket då skulle göra utrymmet att manövrera på 5 meter men då säger han att kommunen sagt att det måste vara minst 8 meter mellan byggnaderna. Jag undrar om så är fallet? T ex har grannen bredvid mig byggt 7 meter från mitt hus med mitt medgivande.
 
BirgitS
Du kan nog inte placera din carport i tomtgränsen i alla fall eftersom du måste se till att du kan underhålla utsidan av den inkl. takkanten utan att vara på grannens tomt. I detaljplaner står det ofta att carport och garage får placeras en meter från tomtgränsen, och då kan de alltså ligga två meter från varandra.
 
Ja takfoten får inte gå in över gränsen. Men går det att underhålla från servitutsområdet, så borde det vara OK. Strikt formellt gäller iofs servitutet (normalt) bara för att transportera över området.
 
Ja jag har släppt tanken på att bygga i tomtgräns. Men vad gäller för regler om avstånd mellan min carport och grannens? Det står inget i detaljplanen om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.