SPRÖJS INDELNING GLASVERANDA

Vi har ett 1800 talshus där vi håller på att glasa in en gammal glasveranda, eller rättare sagt en balkong. Vi söker fönster med små fasta spröjade rutor i gammal stil.

Jag har tidigare sett på nätet att man kan matar in fönsterstorlek och val av spröjs och kunde sedan se hela fönstret med alla spröjs och proportioner.
Jag kan tyvärr inte hittar detta igen.
Tacksam för svar !!!

Måtten mellan stolparna är det 100 cm, så på framsidan kommer det att bli 3st 10 x 11 och på var sida 2st 10 x 11.

Vi står i val att välja tvåluft 10 x 11 med spröjsindelning 2 + 1 ( två horisontella och en vertikal) i var luft,
Eller en luft 10 x 11 med 2 + 2 indelning, + eventuellt något kryss eller romb upptill, men har svårt att se proportionerna och saknar kunskap i CAD eller skalenlig ritning.

Vi håller på att lämna in offertförfågan till olika fönsterleverantörer och hantverkare.
Vi söker ett program eller funktion där man kan mata in fönsterstorlek och spröjs konfiguration då alla vi frågat vill ha in en skiss på spröjsindelning av oss!
 
Har du bild på huset och dess fönster?
 
Rött trähus med vita knutar och balkong, omgivet av grönska och ett rött staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av tre fönster med olika rutmönster på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi köpte huset hade det genomgått en grundlig renovering, där tyvärr fönstren redan hade bytts ut. Föregående ägare hade förmodligen blandat ihop höjd med bredd vid beställning av fönster, då fönstrens bredd är större än höjden (11 x 10) och därmed blir proportionerna helt fel och passa inte alls ihop med huset. Då vi nu håller på att renovera huset byter vi samtidigt ut fönstren till nya men i gammal stil.

För några år sedan såg jag ett mindre fotografi på vårt hus hos en nu avliden granne, där jag upptäckte att vårt hus hade sett väldigt mycket annorlunda ut, med rätt proportioner på fönster och till min stora sorg även hade haft ett valmat tak på balkongen, dock ej inglasad, så bestämde vi oss för att försöka att återskapa husets ursprungliga karaktär, då vi även hittade en mall på lite snickarglädje på vinden.

Efter att sökt på hembygdsgårdar och fotat en massa äldre hus runt omgivningen, där det kan variera en hel del mellan olika orter, med på den tidens lokala hantverkares stil, så lät vi göra en bygglovsansökan som nu också är beviljad.

Att välja rätt fönster med fast spröjs och med rätta proportioner visades inte vara helt lätt.
Det verkar nästan vara en hysteri i att sälja nya fönster med mycket goda energivärden, men få verkar bry sig om hur fönstren utseende kan förvränga husets karaktär, och därmed verkar ett helt kulturarv av vackra hus att försvinna.

Med dagens teknik borde det inte vara så svårt att med en bild eller fasadritning på sitt hus eller ett likvärdigt (ej sönderrenoverat) och ett program eller app. (liknande när man väljer färg) kunna se sitt hus med olika fönsteralternativ som storlekar och spröjs mm.

Det vore självklart att varje fönsterleverantör och försäljare av fönster och dörrar, takbeklädnad, fasader med snickerier mm att tillhandahålla en sådan tjänst.

Ett alternativ vore att Boverket tar fram ett sådant program eller tjänst, där alla kan få ta del i att kunna se sitt hus resultat innan man lägger ut en massa pengar, som sedan kanske förstör hela husets karaktär och kanske med tid en hel bygds utseende.

Tacksam för tips på en tjänst, app. eller program.

Jag söker även ett designprogram likt det som TV4 Bygglov använder när de visar vad de ska riva och sedan ändra och bygga upp på nytt i en byggnad.
 
Nybyggd träveranda på hus i skymningsljus med uppstaplade stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.