Hejsan
Det närmar sig golvläggning och jag har en fundering över vilket håll jag ska lägga golvet.
Vi har stora fönster med mkt ljusinsläpp. Det blir en-stavs trägolv med fasade kanter med start i kök och sen genom hela huset ca 16 meter.
I hallen blir det klinker.
Vilket blir snyggast? Från hallen med riktning mot spetsen eller riktning från kök och bortåt?

Ritning av en husplan som visar rummens layout och mått från en fågelperspektiv, med detaljerad beskrivning av varje rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns nog bara ett alternativ, och det är i riktning från hallen mot spetsen.
För om du skall lägga golvet åt andra hållet, så det blir en längd på 16 meter. Då måste du ha en rörelsefog någonstans i mitten. Dvs en glipa och en list ovanpå. För golvet expanderar/drar ihop sig beroende på luftfuktighet och årstid. Tillverkarna brukar säga runt 8-10meter innan dom rekommenderar rörelsefog. Tror det är så på alla golv. Du får kolla vad tillverkarna för ditt golv har för lägginstruktioner. :)

Jag hade nog lagt det så oavsett, för man brukar ju lägga golvet längs med det håll med mest ljusinsläpp. Och det har du vid det stora fönsterpartiet.
 
BirgitS
Det är väl på bredden, det brädmått som ligger kring 200 mm, som trä rör sig mest. Tillverkaren av vårt golv skrev att man behöver 1,5 mm rörelsefog per meter golv och det innebär att med 16 meter golv behöver man en rörelsefog på 24 mm. Det går inte att täcka över en sån rörelsefog med en vanlig golvsockel.

Anledningen till att man lägger i ljusriktningen är att skarvarna syns mindre men det känns ofta mer naturligt att ha stavarna längs med den riktning man oftast går.
 
  • Gilla
hazzzard och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog lagt det från entrén mot fönstret
 
Pergo läser jag har maxbredd/maxlängd 13x13meter. Tarkett 12x20m. Kährs har bara maxlängd 25meter, såg ingen maxbredd?
Så det varierar....

Hur mycket det expanderar/drar ihop sig beror också på värmekälla. Ett värmegolv gör tex att det rör sig mer.

Det finns särskilda golvlister för dessa rörelsefogar som hamnar mitt på golv.

Så allt beror ju på vad du har för tillverkare av golvet. Sedan får man kolla vad det finns för begränsningar av just detta golv.
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
Golvet är från berg&berg. Rent personligt skulle jag nog också tycka det var snyggast från hallen mot spetsen, men är lite rädd för att det ser dumt ut i rummet längst till höger som är lite smalare.
Har ev tänkt ha en rörelsefog mellan kök och vardagsrum. Men menar ni att det kanske inte behövs en sån om jag lägger golvet ut mot spetsen ?
Kan väll även nämna att jag har panel stående upp mot nocken i vardagsrummet med ryggåstak. Det är ca 6 meter i tak så det kanske man inte tänker på.
 
BirgitS
Har du läst någon dokumentation från Berg & berg så att du vet vad de anger för max-mått för sitt golv?
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
Den dokumentation jag hittar om Berg och Berg säger 20meter i längdriktning, och 12meter i bredd.

Så beroende på hur du väljer att lägga, så kan du behöva en rörelsefog. Och den placerar du nog bäst som du säger mellan kök/vardagsrum.
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
Absolut är det mellan kök/vardagsrum en fog ska vara och då blir riktning för golvet givet (tycker jag) riktigt trevlig planlösning för övrigt
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
Så då är alternativet längs med rummen utan skarv eller från hall till spets med fog vid kök.
Jag tror det får bli det senare då jag tycker det ser bäst ut när man kommer in utifrån. Även klinker i hallen kommer ligga ut mot fronten.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
(y)
 
  • Gilla
hazzzard
  • Laddar…
Tack för all hjälp!!😛
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.