Graf över temperaturhistorik med utetemperatur och köldbärartemperaturer för geotermisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nyinstallerad:
Tycker att temperaturen i borrhålet är väldigt låg??
Någon här som är duktigt på detta?
 
Jag tycker det ser bra ut. Plusgrader in i slutet på värmesäsongen är helt ok.
 
Hej

Tack för ditt svar..
Som jag skrev så är anläggningen nyinstallerad ( 1 månad sedan ) så hålet har aldrig varit kallt.
Installatören sa att borrhålet alldrig komma att frysa..
Men nu var inkommande köldbärare +1, 7 grader och utgående - 1,8 grader , utetemp - 3 grader.
Hur ser det då ut vid -15 grader ute??

Är faktisk orolig...
 
Ok. Missade att det var en ny anläggning.
Hur långt är hålet? Hur långt är det till berg? Vad är det för effekt på värmepumpen och vad är husets årliga energibehov?
 
VP är en NIBE F1255 /16 CU
Aktivt borrhål är 210m.

Förbrukade ca: 10 ton pellets om året innan.
Förbrukning vid 0 grader ca 2 säckar pellets om dygnet.
Huset byggt på 40 talet 160kvm plus uppvärmd källare på 80kvm..

Jag menar att man borde se på kurvorna en antydan till hur det skulle se ut när det blir vinter igen..
Installationen är gjord så att det aldrig ska behövas tillskott ( normalvinter ).

Har talat med NIBE men de vägrar att ge utlåtande..
 
Ställ frågan på varmepumpforum.com där sitter det "nördar" som kommer att ge dig svar 👍😊
 
Jag har haft samma pump i 1,5 år och 205 meter aktivt borrhål. Bor i ett stort oisolerat hus i Göteborg. För närvarande ligger kb-in på 1,5 grad. När det är -17 ute ligger kb-in på -2 grader. Något liknande borde väl du också hamna på. Fast det kan säkert skilja en del beroende på hur bra hålet är; bergart, vattenflöde osv.

Kolla i servicemenyn om kb-pumpen står på autoläge eller manuellt inställd. Enligt manualen ska kb-pumpen stå i läge auto, men det kanske är bra att köra den på 100 % ett tag för att få bort eventuell luft.
 
  • Gilla
Hustomt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.