Skulle satsa på en större luftvärmepump, och börja så, beror på hur mycket Vv du gör av med? Snabba duschar eller långa/stora bad? Och beroende på hur mycket olja du har kvar, så använd upp denna, sätt in en 100liters Vvb där pannan står idag, alt behåll pannan och sätt in elpatron i denna, om det ej redan finns, som "backup".

Är detta inget permanent boende?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Skulle satsa på en större luftvärmepump, och börja så, beror på hur mycket Vv du gör av med? Snabba duschar eller långa/stora bad? Och beroende på hur mycket olja du har kvar, så använd upp denna, sätt in en 100liters Vvb där pannan står idag, alt behåll pannan och sätt in elpatron i denna, om det ej redan finns, som "backup".

Är detta inget permanent boende?
Är mest korta duschar, inga långbad. Beredaren i oljepannan är lite liten för stora bad, men är inte så flitig badare även om möjligheten funnits. Olja fylldes på i december så det är inte tomt nu.
Permanentboende ja, men i perioder.
 
Om man monterar en luftvärmepump...är det stor skillnad på ljudnivån inomhus om pumpen hänger i fasaden (trä) eller om den står på en ställning på marken?
 
A
Beror på om det är timmer eller reglat och oisolerat
 
Vi har hängt vår på väggen, trävägg, vanliga gummifötter, hör den aldrig, finns även fjäderfötter att köpa,
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Beror på om det är timmer eller reglat och oisolerat
Reglad stående lockpanel. Lite isolering finns det ju.
 
Jag tror nog jag ville haft den på någon ställning på marken. Inte mycket obalans som skall till före man märker det i hela huset..
Jag ser en massa folk skriver om lvvp till 70 till 100 000, jag är kanske alltför snål, eller dum, men jag köpte en jula pump i helgen, 9+3Kw, fick den för 9999. Om, och nu säger jag om den funkar till mitt endamål så spar jag ju in den ganska så mycket snabbare än vad en annan 7 till 10 gånger dyrare pump ville kostat..
Inget håller evigt heller så :( . Byte måste man väl räkna med efter några år kanske..
 
..eller blir du olycklig! Jag hade en Atlas luftvärmepump från Rusta, 6kw, otroligt luftflöde, funkade en vinter, med många norska resetar, men fick pengarna tillbaka, samt att man läser om dessa klippare..
 
Kan tyvärr också vara så.. :)
Men det är ju fortfrande 2 års garanti.. Så dom måste ju då byta in pumpen till en motsvarande skulle man tro.
En kompis som installerade en Panasonic llvp fick problem med sin efter 2 veckor, så det finnas dårlig kvalite på alla märken.. :(
 
Helt sant! Man måste få prova, jag har några Kina moppar och varit jättenöjd, vet fler som köpt Kina värmepumpar och varit nöjda, funkar det 1-2år så oftast betalda..
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Jag menar det också att det är knepigt om dom säljs om dom bara strular. Då skulle dom väl slutat sälja "skiten" som vissa omtalar dom som..
 
A
Varför dom inte slutar sälja?
1. Sista id....n är inte född
2. Fruktansvärda avanser på kina produkter mer än 10ggr, det gör inget om mer än hälften är defekta.
 
Så dom som kanske inte har pengar att köpa en värmepump till 70-100 000 är idioter "electroluxaren"?
Rätt töntig förklaring. Ellers så har du ett bra jobb som du kan gå och köpa dig det. Men kalla oss som inte har pengar för ögonblicket att köpa en VP till 100 000 idioter..
 
A
Varför tar du åt dig?
Vill du inte att en pump skall hålla mer än två år?
Kan du möjligt vis förstå marknadskrafterna?
Man får vad man betalar för lär någon myntat...
 
1 : du skriver att dom som köper Jula's VP är idioter.
Jag har nyss köpt en.. Vilka siktar du till då?
Tro mig jag lägger mig inte och gråter på kvällarna sedan detta är ditt synpunkt, för jag har då klarat av vad jag har påbörjat, även om kanske inte allt blir helt rätt efter boken, men idiot tycker jag inte jag är.
2 : Marknads krafterna?
Jag vet inte helt här vad du siktar till, men jag fick 2 års garanti på denna som andra gör på sina pumpar till 100 papp..

Jag vet inte om jag har lite tur kanske, men jag känner också han som är installatör för Jula's VP, så om det skulle strula, så vet jag vem jag skall ringa.
Och, jag har inte hörd att han är så grinig på jula's pumpar motsvarande några andra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.