Har ritat om ett befintligt hus så att det fick ett gästrum. Dock tappade det sin stora 7m2 garderob efter denna rokad. Jag är lite rädd att det blir för lite plats för jackor mm som man vill hänga undan när det är off season....Vad tror ni?
Jag gillar huset men saknar ett kombinerat kontor/gästrum/spel/tv-rum för barnen och denna lösning skulle funka med en bra bäddsoffa.
Obs måtten stämmer inte!
De två mindre rummen skall ha skjutdörrar, samma med toalett med access från sovrum.


Handritad skiss av en husplan med noteringar om ombyggnad till gästrum och minskad garderobsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad omarbetning av husplan med markerat gästrum och minskad garderobsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Det är nog nödvändigt för en barnfamilj att ha en rejäl klädkammare/förråd inte bara för jackor och skor utan för att det blir mycket annat som ska förvaras också, t.ex. barnteckningar som man får vid födelsedagar, dukar och gardiner.

Men hur är det tänkt att man ska ta sig till tvättstugan?
Det fungerar inte bra om man ska gå genom ett duschrum, för det innebär att när någon tar en halvtimmesdusch så kan man inte tömma tvättmaskinen eller ordna något tekniskt typ att proppen går.

Hallen ser väldigt trång ut för att fungera som enda ingång för en barnfamilj.

När det gäller skjutdörrar till sovrum så är de normalt inte lika ljuddämpande som en vanlig dörr och därför kan t.ex. teveljud eller prat med gäster störa barn som ska somna.
 
Tänkte en skjutdörr mellan toa och tvättstuga.
Och det är som du skriver, det är för litet. Vi gillade hur huset ser ut men tyvärr är det största av denna typ för dyrt för mig.
Nu ska vi gå på ett 1,5plan istället.
Kollar nu på Trivselhus B004 och B024 samt Willa Nordic Eastport istället för detta hus.
 
KristinaRT
1,5 plan har fördelen att man kan ha övre plan som mer "privat" (med sovrum, familjebadrum kanske allrum) och nedre delen som mer allmän med umgängesytor i vardagsrum och kök, kanske också ett gärstrum. En typ av planlösning jag gillar skarpt :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har insett begränsningar i tomten och enplanshus går men det konsumerar mycket yta och då är vi låsta till en placering av ett enplanshus. Dessutom tappar vi möjligheten med att bygga ett riktigt garage och ett attefallshus vilket enplanshus medger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.