Har en trappa i 70-talshus som jag funderar på att renovera. Firmor erbjuder olika lösningar, några med färdiga digitalt tillverkade trappsteg. Man kan välja mellan nya plansteg och sättsteg eller enbart plansteg. I det senare fallet målas i stället sättstegen. I regel målas trappvangen också. Av ek finns det olika material såsom enstavig och trestavig ek mm.
Hur nöjda är ni med leverantören av trappan och har ni några tips att ge till spekulanter på trapprenoveringar?
 
Någon som renoverat?
 
KristinaRT
Gjorde det själv och valde medvetet bort trappsteg i parkett etc på inrådan av en granne som tyckte det blev väldigt halt (och vi hade småbarn) och att ljudnivån ökade avsevärt.
Så tyvärr, inget konstruktivt bidrag, men väl viktiga faktorer att ha i åtanke.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Intressant att ljudnivån kan öka med trappsteg i parkett. Kan det även gälla de färdiga trappsteg som företag levererar?'
Dessa steg kan tydligen behandlas mot halka på olika sätt. Undrar även om passformen är bra på färdiggjorda trappsteg.
 
KristinaRT
Som jag förstår det beror ljudnivån delvis på trappans konstruktion, men ju hårdare material ju mer ljud - tänk dig skillnaden när du går på ett parkettgolv, ett tyggolv och ett golv m plastmatta.
Det spelar inte någon roll vad det är för leverantör, det är materialet det handlar om....
 
Ser att det finns åtminstone tre olika företag som erbjuder trapprenovering: Formtrappan, Trapprenovera och Panelstugan. Vet dock inte vilket av dem som kan vara bäst beträffande utförande och pris.
 
Renoverade trätrappsteg med ekoarket och trappkantslist, vit fog runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde det själv med byggnax ekoarket och trappkantslist. Klarade mig nog undan runt 5000 för 16 steg. Limmat och spikat med dyckert i framkant och en vit katexfog runtom. Är sjalv väkdigt nöjd med resultatet, och jag tycker inte att det blivit halt(dock inte som en tät heltäckningsmatta men mycket bättre än en lackad furutrappa.)
 
Vilken funktion har de blanka beslagen på sättstegen?
 
KristinaRT
Fixartanten skrev:
Vilken funktion har de blanka beslagen på sättstegen?
Ganska säker på att det är belysning........
 
Led-belysning som skall styras med ir senorer på 3 ställen, här skall det inte snubblas i trappan pga att det är mörkt.
Fuskade lite när jag sågade ut stegen, använde de gamla plastmattan som mallar då de stämde rätt bra. Ett steg fick jag dock göra om 3 gånger, första en perfekt kapning borsätt från att fel kant på parketten var fram, 2 gången tog jag varg 1 som mall la den upp och ner och då blev den ju spegelvänd. Tredje gången blev det rätt, man skall inte tänka när man är trött.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Fixartanten skrev:
Ser att det finns åtminstone tre olika företag som erbjuder trapprenovering: Formtrappan, Trapprenovera och Panelstugan. Vet dock inte vilket av dem som kan vara bäst beträffande utförande och pris.
Har samma fundering beträffande olika företag och vilket man bör välja. Någon som har erfarenhet av något av dessa företag eller har sett omdömen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.