Noseone skrev:
30 år, saknar erfarenhet....
Ja, nu har man passerat gränsen. Jag tror till och med att du och jag Nose firar 10 års jubileum i höst ;)


Men helt ärligt... för tio år sen jobbade jag på industribrandkåren, bodde i en etta och var särbo. Nu har man villa, Volvo, fästmö, väntar en tredje avkomma, kontorsjobb och gud vet vad.


Vad hände med tiden och min storhetstid som 20-åring? :screwy:

Jag kommer i alla fall kunna titta tillbaka och tänka: jag slösade inte bort en dag. Men jag skulle stressat lite mindre.
 
  • Gilla
Othahaiti och 2 till
  • Laddar…
Undrar när vi får den första Byggahus'aren med eget projekt som är född det här årtusendet?
 
useless skrev:
Undrar när vi får den första Byggahus'aren med eget projekt som är född det här årtusendet?
Ja, det kan ju inte dröja länge. Dom går ju på gymnasiet nu så det blir säkert någon bild i "Visa dina alster" snart :)

Dom är ju 18 år nästa år :O
 
  • Gilla
n0zen och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Ja, det kan ju inte dröja länge. Dom går ju på gymnasiet nu så det blir säkert någon bild i "Visa dina alster" snart :)

Dom är ju 18 år nästa år :O
Herre gud!
 
Smygkik :)

Snart klart!

Renoverat badrum nästan klart med vita kakelväggar och guld-duschset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jogidlöf och 11 till
  • Laddar…
Gjort min första jigg idag. Känns som att det kommer bli fler :)
Hemmagjord träjigg på ett arbetsbord med träspill och verktyg i en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite virkesförvaring i utrymmet bredvid snickarboa.
Hemmagjord träjigg för virkesförvaring i ett trädäckat utrymme med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när vi ska göra iordning tjejernas rum så måste vi strukturera upp uthuset så att vi kan ställa saker där. Helt sjukt egentligen när man renoverar och bor i allt på samma gång. Som sagt, för att kunna tömma tjejernas rum måste vi bygga hyllor i uthusets vind. Och för att kunna renovera tjejernas rum så behöver jag snickarboa och den ser ni snart bild på.. Jobb föder jobb. Sen ska skiten städas..
Rörigt utrymme med kartonger och föremål, indikerar förberedelse för renovering och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Voilá!
Nybyggda enkla trähyllor i ett vindutrymme för virkesförvaring med en uppladdningsbar borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånskivorna i taket har suttit där i 25 år och ska ner vilket år som helst :)
Jigg och virkesförvaring i utrymme bredvid snickarboa med pappkartonger och ett barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spill och ostruktur..
Trång verkstadslokal med träväggar, sågspån, verktyg och byggmaterial utspridda, med en kap- och geringssåg i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spillbitar fick bli ett ställ för spillbitar.. Så småningom ska det in fler fack men fick slut på material i samma dimension.
Hemmagjord träjigg i snickarverkstad med spillbitar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst in ska väggen isoleras, på höger sida ska det byggas en 3-4m lång arbetsbänk och sen ska befintliga hyllor bytas ut mot andra hyllsystem.
En snickarboa med olika verktyg, en jigg i mitten, och virkesförvaring till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vilken dag som helst kommer en monsteruppdatering om badrummet... tog första duschen idag och satan i gatan vilket badrum det blev.
 
  • Gilla
jockeping och 3 till
  • Laddar…
Vilken cliffhanger... Man kan tro att du har lärt dig av dom bästa - Bröderna Dal. Men det är du väl för ung för...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Gjort om lite i snickarboa. Inga stora grejer men det blir lite lättare att greja. Tanken med bänken är mest att kunna börja göra knivar igen :) Har dock inte hängt upp knivmakerigrejerna när bilden togs.
Arbetsbänk i trä med verktygstavla och skruvstycken i en snickarboa, utan knivmakeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickerboa med arbetsbänkar och verktyg, ännu ej upphängda knivmakarredskap.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Nu har det blivit dags för Elinas rum som troligtvis kommer att få delas med lillasyster. Lillebror tittar ut om mindre än en månad och att då sova fyra stycken i en säng är inte riktigt vad man önskar sig.
Tomt rum med lutande tak, tapetserade väggar och linoleumgolv redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den bästa hjälpredan ger mer energi än den tar :) Såklart ska alla hjälpa till.
Barn hjälper till med renovering genom att riva treetexskiva från vägg i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det är treetexskiva i väggarna så får det stryka på foten. Hemskt känsligt för stötar om man tapetserar. Tacksamt att riva dock. För er som inte vet vad det är så kan man jämföra det med en mjuk MDF. Den är väldigt porös. Notera att det vita är kalk och inte mögel.
Renoveringsprojekt av ett rum med träpaneler på väggar och tak, pappersrester på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksamt tak att riva. Tog ca tio minuter och då var det nerpackat i en sopsäck. Spännpappen var bara att skära med en mattkniv längs kanterna och sen dra ner.
Renoveringsarbete i rum med delvis rivet treetexskive på väggen och synligt träbjälklag i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Masonit, linoleummatta och en miljar stift. Dock lätt som en plätt att lyfta. Stängd dörr, avstängd ventilation, 3P-filter, skyddskläder och en dammsugare med HEPA-filter så var saken en biff. Just in case. Golvet som tittar fram kommer vi spara och ta fram när barnen blivit äldre :)
Hörn av ett rum under renovering med synligt trägolv och en delvis borttagen brun masonitskiva på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Proppat
Renoveringsarbete i rum med vägg i treetexskiva, radiatorventil och rör, samt delvis rivet golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var det någon som sa trä?
Ett orenoverat rum med träpanel på väggar och golv samt en fönster med verktyg på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara dags för oss att börja dra upp stift och spik.
Barn hjälper till med renovering, drar upp spik från ett trägolv med en kofot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyrahundramiljarder spik senare.
En hand med skyddshandske bredvid en hög bortsopade spik och stift på ett trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att våtdammsugaren läcker en del gör ingenting, det är ju bara att suga upp igen!
Renoveringsarbete: Blå våtdammsugare på ett tejpat linoleumgolv med spikar och stift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svartvit teckning av meme-karaktären "Trollface" med överdrivet leende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Minnesanteckning
Renoveringsarbete med notering "275" och pil på vägg och masonitskiva, inga tecken på mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Det är lite irriterande på sista bilden då jag inte minns hur jag måttade. Är det till fästet? CC på skruven?

Suck...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Härligt att se och läsa! Alltså med 3 barn under 5-6 år så blir man så otroligt snurrig och oeffektiv men ändå kämpar man sig framåt! Det har tagit mig 6 månader att renovera en relax i vår källare. Men får man bara en timme här och där så får det ju ta den tid det tar :)

Du är grym! Kör hårt. Tips är att skaffa en Bosch GLL 3-80 och en GLM 50 C. Då kan du fota och måtta i mobilen och med GLL:n kan du skaffa dig ett "origo" så du kan ta ut koordinaterna för hål eller linjer. Jag har ju minne som en hjärndöd guldfisk (troligtvis av snart 5 år med för lite sömn) och då är det bra att skaffa sig lite hjälpmedel :)
 
tobbbias skrev:
Härligt att se och läsa! Alltså med 3 barn under 5-6 år så blir man så otroligt snurrig och oeffektiv men ändå kämpar man sig framåt! Det har tagit mig 6 månader att renovera en relax i vår källare. Men får man bara en timme här och där så får det ju ta den tid det tar :)

Du är grym! Kör hårt. Tips är att skaffa en Bosch GLL 3-80 och en GLM 50 C. Då kan du fota och måtta i mobilen och med GLL:n kan du skaffa dig ett "origo" så du kan ta ut koordinaterna för hål eller linjer. Jag har ju minne som en hjärndöd guldfisk (troligtvis av snart 5 år med för lite sömn) och då är det bra att skaffa sig lite hjälpmedel :)
Du satte huvudet på spiken med din beskrivning av hur det är. Jag jobbade natten till idag och kom hem 07:15 imorse. För att hinna till affären så åt jag "lunch" kl. 04:00 och frukost 06:15 på jobbet för att kunna sticka direkt när jag vaknade. Sen när jag ändå tände grillen så passade jag på att skotta undan jord och sten som jag krattat ihop på gräsmattan. När vi sen var mätta tog jag med mig dottern och drog spik i tre omgångar. Sen när sambon nattade barnen passade jag på att greja med lite el och nu sitter jag här.. filmer är på paus och jag har äntligen bestämt mig för vilket tak jag ska ha. Tid är dyrbar men det är ju barnen också :p Men dom får sin beskärda del av min uppmärksamhet. Men att sitta och slöa när dom gör något annat finns inte på kartan.

Och precis som du säger får man ihop en timme här och en timme där.

Vad gäller lasern så vore det högst önskvärt men om jag kommer hem med mer verktyg nu så flyttar hon nog :surprised:
 
  • Gilla
n0zen och 2 till
  • Laddar…
Hittade en kul time-lapse från när jag tappade min perfekt måttanpassade gipsskiva... (y)

Så här går det som vanligt med andra ord!

Person i arbetskläder mäter gipsskiva i ett rum under renovering med träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i arbetsrum med träpaneler håller i en fallande gipsskiva, med verktyg och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i ett rum under konstruktion tappar en gipsskiva, trävägg och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person håller upp gipsskiva mot tak i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i verkstadslokal tappar en stor gipsskiva medan han tittar uppåt mot ett träklätt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person står i ett halvfärdigt rum med träväggar bredvid gipsskiva och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
David Fogsvans och 2 till
  • Laddar…
Då var rummet rivet, lite el och reglar har tagit sin plats i taket.
Renoverat rum med träreglar och elkablar installerade i taket, redo för gipsmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flyttade upp uttagen med baktanke på hur panelen med speglar kommer att sitta. Skönt att ha nya, fastskruvade och petskyddade uttag.
Renoverat rum med nyligen installerat vägguttag och elledningar, omgivet av träspån och en skruvmejsel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite gips.
Panoramavy över ett pågående renoveringsprojekt med synliga reglar i taket, nya eluttag och delvis monterade gipsväggar.

När bitarna passar som det är tänkt.. aaaaah. Här med uttag för fönsterbrädan, eluttag, fönster och ventilation. Den satt på första försöket :)
Renoverat rum med nyinstallerad gipsvägg, eluttag vid fönster och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya doslock samt lampknapp.
Renoverat rum med ny elinstallation och gipsvägg, vit dörr i bakgrunden och vägg utan panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här lilla rackaren har varit helt fantastisk! 800 gram kärlek. På under ca två batterier har jag dragit 700 skruv med ett 2Ah batteri.
En hand håller en Makita skruvdragare över ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och idag har vi börjat att spackla. Även om det säkert syns så är det första gången jag jobbar med gips. Jag gillar det inte.
Renoverat rum med nyinstallerad el och reglar i taket, osammanfogade gipsskivor på väggarna, och byggmaterial utspritt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Gips är bara kul att jobba med om det är stora ytor utan krångliga håltagningar och andra anpassningar.
Men spacklingen är aldrig rolig! Kämpa på! (y)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.