Hej!

Denna bumling hittade jag under bjälklaget idag :mad:

Stor stenbumling under bjälklaget i en framtida platta på mark, med träreglar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är på väg att gjuta invändigt dvs konvertera krypgrunden till platta på mark.

Vågar inte chansa och att låta det ligga kvar.

Vad är bästa metoden att spräcka den i mindre bitar?

//Jonas
 
Körde snigeldynamit på en dylik sten i källaren med gott resultat. Har använt kilar på liknande stenar också tidigare. Funkar bra det med. Mycket borra blir det oavsett. Stor fördel med lite större hål för både kil och snigeldynamit, så behöver man inte borra så många hål.

Börja med att gräva rent lite mer runtikring för att få en uppfattning om stenens storlek. Kan ju i värsta fall vara en bergklack eller ett flera meter djupt block. Då är det lurigt med kilar, även om det går.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nytt kort kommer i morgon. Ska gräva mer runt omkring den!
 
Det är svårt att gå bet med kilar och jag tycker samtidigt att det känns mindre vanskligt och mer direkt än snigel. De tre 20-mm kilar jag köpte för nåt år sen har jag haft otrolig nytta av.
 
Jag hoppas att du inte gjuter platta på mark i ett timmerhus. I så fall får du vara beredd på att lyfta huset och byta nedersta stockvarvet minst en gång under din livstid.

Gällande stenen så finns det två alternativ. Snigamit eller kilar. Om du sätter kilraden i samma riktning som lagerföljden (ränderna) i stenen så spricker den mycket lättare.
 
Hej!
Det är inget timmerhus! Stomme av 50 mm stående spåntat som står på en cyl som är 200*200!. Cyl står sen på en sockel som är ca 300 mm bred. Huset är ca 80 år gammal och cyl är ok.

Bild från idag. Det blir nog borra och snigeldynamit

Vy inifrån en byggnads stomme, visar en tjock betongcylinder stöd som står på en bred sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Kilar, alla dagar i veckan! Gräv fram tillräckligt vid sidorna så att stenen kan kalva ut vid spräckningen, leta rätt på stenens ådringar och försök spräcka längs med dessa.
 
F
Den blir nog svår att knäcka uppifrån. Går det att komma åt den från 45 graders vinkel eller nåt sånt snett uppifrån och från två håll så går det antagligen lättare. Delade ner lite berg i Januari med kil. Drygt hundratal borrade hål. Använde två 28mm kilar och tre 20mm samt en Hilti TE-52 som nu är på renovering.

Det är borrningen som är seg. Har bara använt snigeldynamit en gång tidigare och då var det nödvändigt med djupare hål. Med kil så klarar man sig riktigt bra med 15cm djupa hål.
 
Spräng B-) billigast är kilar men mest jobb med, försök att arbeta med stenens struktur bara :)
 
F
Kaboff skrev:
Spräng B-) billigast är kilar men mest jobb med, försök att arbeta med stenens struktur bara :)
Är kilar mer jobb än snigeldynamit?
 
Jag skulle inte gjuta golv i det där.

Syllen blir inpackad med betong på sidorna och eftersom fukten som vandrar uppåt söker lättaste vägen kommer den sannolikt att söka sig upp genom syllarna och så ruttnar de.
 
fsn skrev:
Är kilar mer jobb än snigeldynamit?
Beror på lite fall till fall men, kilar behöver man slå på, och bända upp stenarna, med snigeln borrar du lika mycket eller mer än kilarna men om man gör rätt och låter det arbeta ifred blir det småsten i gämförelse,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.