Hej skulle behöva lite tips och tänkte att man kunde få lite av er erfarenhet =)

Jag har höjt hela min tomt med jordmassor som nu ligger lite varstanns på tomten. Man kan väll säga att det ligger semi ojämt utspritt. Är väll c:a 40-50cm jag höjt

1. Jag har blivit rådgiven att ta dit en vält när det är torrt i sommar men undrar om det går lika bra med en tyngre padda 4-500kg ?
2. Finns det något bra sätt att sprida ut jordmassorna över tomten jämt, förutom att lita på ögonmått?
3. Längs med två av sidorna kommer det sluta ner mot ett dike. Finnes något tips på att få till en jämn sluttning på två sidor som är c:a 30meter långa. Gissar att jag får stå med spade och slå på sidorna för att platta till då en padda förmodligen skulle köra fast. Blir en ganska snäv sluttning.
 
Inte padda under några omständigheter. Då försvinner all dränerande förmåga och marken blir stenhård. Bästa metoden är att trampa manuellt 3-4 ggr och "kratta" med en liggande 3m alu-stege som släpas över ytan för att fördela. Det är trots allt din kroppstyngd som skall sätta gränsen för hårdheten i ytan.
Skyffla ut manuellt med skyffel och skottkärra och använder du maskin till detta; kör inte i den utlagda jorden. Det slutar med fula valkar efter första tjälen.
Arbeta, arbeta, arbeta! Finns inga genvägar till fin gräsmatta. Inte ens Olle Bergs giftkompott.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Skyffla till det värsta sen tar du en EU-pall i ett rep och drar runt ett bra tag så jämnar du till det utan att packa nåt.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Kanske skulle skriva att gräsmattejord skall ovanpå detta sen också.
Tror dock att det blir svårt att dra jordmassorna med stege som ligger där nu, då de torkat och blivit ganska hårt. Dvs det är jordmassor inte matjord som ligger på nu.

Risken som jag förstår det är att det kommer börja sjunka ihop efter ett tag på vissa stälenom man inte packar det ? Det har ju bara blivit utlagt lite halvtaskigt av en grävmaskin nu.

Bifogar en bild
Ojämnt utlagda jordmassor vid byggarbetsplats med byggmaterial i bakgrunden.
 
Redigerat:
MollyMoon
vi hade mycket ojämn mark, efter de att vi grävde grunden för ngt år sen. stenhårt och en massa ogräs. baksidan såg ut som en äng med stenar och vilda blommor. I höstas anlitade vi en kille som planade ut marken. Så nu till sommaren återtar vi arbetet. Vet faktiskt inte riktigt var vi ska börja. känns som ett lager grovsingel, innan gräsmattejorden läggs på. Jag är novis, så vi får väl läsa på lite och ställa frågor här. :) Har en vision om att skapa grusgångar (markduk???) och öar av gräsmatta och särskilda blomhörn. Men för att de ska funka, känns underarbetet viktigast. Vi kommer ha mycket tålig och självgående växter, om de nu inte är en utopi! Trädgårdsgång av stenplattor omgiven av grus och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för en bra tråd!

En fundering till: måste de bli så jäkla dyrt? Läste här om kostnader upp emot 100 tkr. Nja, finns mycket fina tåliga växter som inte kostar skjortan som man kan plantera, få lite fina skott av grannen och ja, ni hajjar :) killen som planade tomten tog 3000 kr på faktura.
 
Redigerat:
etnica: Du får nog bearbeta med en jordfräs först för att vara säker på att det inte är tokpackat. 20-30 cm ner och du får ett tillfälle att skyffla undan överskott till andra delar av tomten. När du går omkring med jordfräsen blir ju också jorden packat lagom mycket av din fötter (stövlar). Om det redan är matjord så behöver du bara komplettera med 5 cm kontrollerad anläggningsjord överst. Kommunala komposteringsanläggningar brukar ha finfin nytillverkad jord till vrakpris.
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
etnica: Kommunala komposteringsanläggningar brukar ha finfin nytillverkad jord till vrakpris.
Det där visste jag inte, kollade vad vi hade för komposteringsanläggning i närheten av oss (bor i Lerum).
Renova säljer anläggningsjord för 99kr/ton!

Men hur bra är jorden egentligen? Dom skriver att jorden i första hand är till för proffesionellt bruk, vad det nu innebär?

Sedan står det också "Främmande material - till exempel plast, metall eller glas - kan förekomma i våra jordblandningar, dock med högst 0,5 viktprocent."

Glas i gräsmattan låter ju sådär? Men jag antar att det är i som små gruskorn och inte glasskärvor?

Hursomhelst, är detta normalt och är det ok ändå? För det var ju ett jäkla bra pris!
 
Ok konstigt att de som utförde grundläggning för huset som jobbar med markarbete rekommenderade mig att köra med vält.

Ang. jord så är det väll inte själva jorden som är det dyra utan trasnporten. Har fått ett pris på 45000:- för 80 kubikmeter inklusive transport i Stockholm.

Kommer nog behöva en minigrävare då jag har tre jordhögar som skall läggas ut(man ser en av dem på bilden). Lite osäker på om jag behöver en med larvband om jag skall köra ovanpå jorden? Kanske jag skall köra med en jordfräs på befintlig lerjord och sedan testa att dra en lastpall på det för att jämna ut?
 
crazytok skrev:
Det där visste jag inte, kollade vad vi hade för komposteringsanläggning i närheten av oss (bor i Lerum).
Renova säljer anläggningsjord för 99kr/ton!

Men hur bra är jorden egentligen? Dom skriver att jorden i första hand är till för proffesionellt bruk, vad det nu innebär?

Sedan står det också "Främmande material - till exempel plast, metall eller glas - kan förekomma i våra jordblandningar, dock med högst 0,5 viktprocent."

Glas i gräsmattan låter ju sådär? Men jag antar att det är i som små gruskorn och inte glasskärvor?

Hursomhelst, är detta normalt och är det ok ändå? För det var ju ett jäkla bra pris!
OT. Antar att det är Renova på Marieholm du menar. Jorden är både nytillverkad och återvunnen, fri från rotogräs och kontrollerad (finns kemisk protokoll för den som vill ha) till skillnad från markentreprenörers okända och ibland döda jord. Professionellt bruk vet jag inte vad de menar, kanske att det inte är förpackat i påsar? 😄 Glasbitar, metall och plast är sånt som inte fastnar i sikten. Har aldrig sett annat än små fragment av plastpåsefolie. Så; små gruskorn, ja...om du hittar dem.
Jag köper all min jord där inkl. krukjord till grönsakerna. 99:-/ton brukar betyda 99:-/fylld släpkärra. För gräsmattan blev det 92 ton (400m2, 20 cm) som kördes ut med lastbil och jag skyfflade manuellt. Enkelt att komma till, osar lite "moget" på somrarna och absolut inget ställe man står och tjafsar på. 😉
 
etnica skrev:
Ok konstigt att de som utförde grundläggning för huset som jobbar med markarbete rekommenderade mig att köra med vält.

Ang. jord så är det väll inte själva jorden som är det dyra utan trasnporten. Har fått ett pris på 45000:- för 80 kubikmeter inklusive transport i Stockholm.

Kommer nog behöva en minigrävare då jag har tre jordhögar som skall läggas ut(man ser en av dem på bilden). Lite osäker på om jag behöver en med larvband om jag skall köra ovanpå jorden? Kanske jag skall köra med en jordfräs på befintlig lerjord och sedan testa att dra en lastpall på det för att jämna ut?
Vält blir säkert bra, men jag har fått tips av trädgårdsanläggare att trampa med egna fötter, för då bearbetar man små håligheter bättre.
45000/80m3 låter rimligt.
Du kan ju lägga jorden "längst bort" först, finjustera medans du jobbar och sedan fylla bakåt mot infarten för grävaren. Det är nog bra att vara två på detta.
 
Johan Gunverth skrev:
OT.
Jag köper all min jord där inkl. krukjord till grönsakerna. 99:-/ton brukar betyda 99:-/fylld släpkärra. För gräsmattan blev det 92 ton (400m2, 20 cm) som kördes ut med lastbil och jag skyfflade manuellt. Enkelt att komma till, osar lite "moget" på somrarna och absolut inget ställe man står och tjafsar på. 😉
Låter bra, vad fick du ge för 92ton?
Jag har ett pris från brudberget på 330kr/m3 inkl frakt.

"Osar moget på somrarna, absolut inget ställe man står och tjafsar på" lät ju mindre bra dock. Vad menar du med det? 😲
 
Redigerat:
crazytok skrev:
Låter bra, vad fick du ge för 92ton?
Jag har ett pris från brudberget på 330kr/m3 inkl frakt.

"Osar moget på somrarna, absolut inget ställe man står och tjafsar på" lät ju mindre bra dock. Vad menar du med det? 😲
Runt 35.000:-. 2h frakt och avlastning (skopning) per 10 ton. Jorden kostade 189:-/ton vid tillfället 2008.
Osar moget = det är förmultnande matrester som blir jord. Luktar mindre numera vad jag har förstått.
Inte stå och tjafsa = det är ingen butik eller så. Man betalar i kassan med kort och sedan gäller att åka och ställa sig med släpet på rätt plats och veta vad man vill. Sedan direkt därifrån för att inte stå i vägen. 😄
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.