Vill ha en modern, diskret och poematad accespunkt till nya huset. Vad är det som gäller? Betänk att den ska monteras ganska mitt i huset.
 
Ja, det ett utmärkt val. Finns ett antal trådar om dessa här på forumet.
 
mexitegel skrev:
Ja, det ett utmärkt val. Finns ett antal trådar om dessa här på forumet.
Låter bra. Läste nämligen någonstans att täckningen "bakom" ubiquity-accesspunkterna var lite si och så... men det kanske inte stämmer?
 
Så länge den sitter i taket så kommer juj inget bakom den.
 
bomm skrev:
Så länge den sitter i taket så kommer juj inget bakom den.
Den ska på en vägg. Är det ngt annat som gäller då?
 
norrbottenssnickaren skrev:
Den ska på en vägg. Är det ngt annat som gäller då?
Jag har själv en hel del Ubiquiti (APs, Nanopoints, Edgerouter) och de fungerar kanon och är pålitliga. Observera bara att de flesta inte stöder POE 803.11af, utan Ubiquitis eget påhitt. Otroligt irriterande att ha en injektor-kloss hängande på LAN-sladden till varje enhet när det POE matningen hör hemma i switchen.
 
Det finns ju en hel del andra meshbaserade nätverk för hemmabruk nu, Linksys Velop, Google WiFi, Netgear Orbi, Eero, etc.
Har du redan en router / switch är dock kanske Ubiquiti det vettigare valet...
 
Ska det bara vara en accesspunt så känns det overkill med Ubiq eller andra meshprylar. Särskilt med tanke på deras avvikande PoE-lösning.
Köp en PoE-matad accesspunt av valfritt känt fabrikat som följer standarden...
 
Bäst är om du kan sätta AP i taket, men det kommer nog fungera bra på väggen också. Ubiquitis AP följer visst "vanlig" POE, men inte alla modeller. AC PRO är vanlig poe och kan matas från switchen, dock kostar den ca: 500 kr mer än den populära lite enklare AC lite.
 
C
Ubiquiti UAP-AC-IW, UAP-AC-PRO, UAP-AC-EDU och UAP‑AC‑HD har stöd för standard PoE.
UAP-AC-LITE och UAP-AC-LR stödjer endast Ubiquitys 24V "passiv" PoE.
Så det har blivit bättre med de nyare modellerna.
 
En sak jag alltid varit fundersam över är Ubiquitis stora utbud och märkliga namngivning samt att återförsäljare konstant listar fel information för de olika grejerna så man alltid måste gå till Ubiquitis egna sidor och verifiera att de tär rätt...

Vill man komma enkelt undan kan även en TP-link power adapter (ex: https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/) vara ett alternativ.

Jag kör denna med en AP i källardelen av huset samt en i garaget (ca. 40 meter från huset) och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.