Hej
ska börja med taket på badrumsrenoveringen. och har köpt byggmaxs takgips skivor 2400x600x13
( köptes via nätet och kan stark rekommendera att ej göra. tog 18 dagar att komma )
Har satt upp glespanel 28x70 tvärs över bjälkarna på 300 cc. dom har varit på uppe några veckor så att dom torkat på plats...fick rekommendation att göra så, då dom rör sig mindre och man sliper sprickor i taket.
Dessa skivor har fyra försänkta kanter. tanken är att lägga skarvremsa och spackla med våtrumsspackel.
Badrummet ligger på undervåningen, direkt under entré till huset där allt trafik går.
funderar på att lägga microlit på taket...men vet ingenting om hur den funkar eller om den funkar i badrum
kommer att måla med fluggers våtrumsgrund och senare våtrumsfärg...
min fråga är: kommer detta att räcka så det inte spricker?
är det nått jag har missat?
min första badrumsrenovering.
Har gjort mycket forskning men hittar inte mycket om tak på våtrum.
Tack för allt hjälp i förhand.
 
Dom skivorna är inte tänkta att spacklas i skarvarna så du bör va rätt vass att spackla för att dölja bulan som blir av pappremsan.
 
Det är som Stefan säger lite lurigt att få de skarvarna bra... Jag fixade till ett helt tak som hade såna skivor som bildade V-formade "diken" och i första rummet lade jag remsor och spacklade som vanligt och det såg rent bedrövligt ut med tydliga "kullar" i alla skarvar. Det taket for jag sen över med rollbart spackel och slätade till men det var ett fruktansvärt jobb att bredspackla hela taket... :(

Näst rum gjorde jag istället så att jag först fyllde upp alla "V" med gipsputs och drog noga av så inget stod ut/upp.Sen limmade jag på pappremsa med våtrumsgrund ovanpå alla skarvar och var noga så det inte blev något överlapp eller bubblor.
Efter remsorna torkat fast spacklade jag med fint handspackel så tunt det bara gick och ca. 20 cm utanför varje sida och sen slipade jag försiktigt med slipplatta tills pappremsan precis började synas.
Målade sen två lager med Jotuns tjockaste takfärg och det blev riktigt bra till slut...
 
T
TS: Du har ju köpt fel gips, för dom du har ska inte spacklas i skarvarna, i så fall skulle du ha köpt vanlig väggips om du ska spackla och ha mikrolit. I ditt fall ska du endast spackla där skruvarna sitter.

Dom skivorna du nu har ska du sätta i halvförband och sedan som sagt endast spackla skruvhuvuden och ingen mikrolit.
 
Ja, dom är kanon.
 
P
Bara ett fel. Priset !
Får ju nästan 5 vanliga för samma kostnad.
 
Har satt dom i hela huset, värt varje krona. 199:- på Bauhaus.
 
Redigerat:
P
Har vanliga standardskivor. Går bra det med men har fuskat och låtit polarn som är målare spackla taken 😁
 
tack för alla svar.
har tänk och eftersom jag redan köpt skivorna och har dom på plats så kommer jag nog att spackla över hela taket det är ändå bara 5 m2 så det blir mycket jobb men inte så mycket att man inte kan göra på några dagar...men till nästa pojekt så kommer jag definitiv att välja en annan skiva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.