Ja, det har du rätt i. :surprised:
 
Fast om man får vara petig så här på påskdagsförmiddagen så kan en tvåpolig JFB fungera utmärkt med två faser så länge som man inte använder någon nolla på andra sidan, t.ex till en tvåpolig VVB för 400 V eller möjligen golvvärme om det finns sådan för 400 V.
 
Nu var ju påståendet

" Om den skyddar hela hela centralen så är det kanske bara är två faser framdragna dit, vilket kan förklara varför två faser i samma tefasgrupp försvinner om en huvudsäkring går "

Någon golvvärme på 400V har jag aldrig sett, däremot för snösmältning utomhus.
 
Ja, jag läste inte tillbaka tillräckligt här, sorry.
 
Sara Mideklint,
Badrumsskåpet är tydligen ett spånskivetskåp med ytskikt, gissar på melaminplast.
Skåpet är limmat mot väggen. Enligt fotot tycks den väggen ha liksom fjäll-liknande struktur.
Aluminiumplåtar kan ibland ha sådan struktur. Aluminium leder ström mycket bra, vilket är dåligt i ett badrum. Är det möjligen lackerad metallplåt som badrumsskåpet limmats mot?

Bo Siltberg,
Hur funkar då testknappen så här på påskdagsförmiddagen på en 2-polig jordfelsbrytare?
Jag menar om jordfelsbrytaren endast har 2 poler, dvs en för varje fas och ingen annan ledare framdraget till den. Finns det överhuvudtaget 2-poliga jordfelsbrytare att köpa, är de inte 3-poliga?
 
Redigerat:
Jordfelsbrytare är antingen 2- eller 4-poliga.

Testknappen kopplar en liten last (motstånd) mellan två poler fast på olika sidor om summatransformatorn. Om testkretsen är avsedd för 230V men matas med 400V så blir testströmmen högre än avsett, så testet är för generöst. I övrigt fungerar det som det ska.
 
Arnodt

3 polig JFB ???
Finns bara som 2 eller 4 pol.
Två elektriska säkerhetsbrytare; en med två poler och en med fyra poler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
petersv och nisse123,

Jag vet att det ser ut så, som på era bilder. Vad jag tyckte var konstigt var det Bo Siltberg skev om att det var endast 2 faser fram till en 2 polig jordfelsbrytare. Alltså ingen nolla fram till den. Jag undrar då hur testknappen fungerar.

Jag menar om det finns 2-poliga jordfelsbrytare avsedda för endast 2 faser att köpa.
 
Redigerat:
Som sagt, de tvåpolig fungerar bra för två faser eller fas och nolla. Med två faser blir felströmmen man aktiverar med testknappen högre så testet är inte lika känsligt / precist som annars.
 
OK, petersv! Tack!

testströmmen vid 2 faser till en 2-polig jordfelsbrytare blir alltså roten av 3 högre än vid fas nolla till samma jordfelsbrytare.
 
Kom ihåg att man bara kan använda en tvåpolig jfb med två faser för deltakopplade laster. Behöver man två faser och nolla så får man ta en fyrpolig jfb
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Om man hade en trefasanslutning med 133/230 V utan nolla (t.ex. i Belgien och några små delar av Tyskland) kunde man teoretiskt sett använda en trepolig JFB men vad ja vet finns det inte.

Testmotståndet är generöst dimensionerad, jag har en gammal 4-polig JFB tillverkad av F&G Österrike som har motståndet kopplad mellan två faser och typskylten säger "Testspänning 200-400 V".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.