Hej

Är det någon som har något egenhändigt gjort enegiberäknings ark eller känner till gratis program eller excelark?

Alternativt väldigt billigt program?

/Matte
 
Hej!

Tyvär så är KO´s energigeräkningsprogram inte särkillt bra.

Ett bra energiberäkningsprogram måste ta hänsyn till solinstrålning, värmelagring, värmeledning, ventilationssystem och klimatet på platsen för huset. Det skall även klara av fördelningsberäkning enligt BBR (Boverkets byggregler).

Bra program är inte gratis!
Enorm och sunda hus (StruSoft Vip+) är bra men kostar mycket pengar, programen kräver en del kunskap om energiberäkning och är inte att rekommendera för privatpersoner.

Vill du göra en bra ennergibehovsberäkning så bör du ta hjälp av någon konstruktör eller vvs-konsult som har tillgång till någon av de programvaror jag nämnt.
Att enbart göra enkla beräkningar med hjälp av u-värden och gradtimmar är inte tillräckligt eftersom det är så många andra faktorer både tillskott och förbrukningar som påverkar den totela energiförbrukningen.

/Patrik
 
Vad är syftet med programmet?
Jag använder excel då jag räknar. Jag brukar pricka in 40-45 grader C i radiatorerna med utgångsläge från årsenergiförbrukning då jag beräknar bergvärmeinstallationer.
 
Det mesta är nog besvarat ovan (och vi som har gjort oss mödan släpper förståss inte sånt, framför allt för att det kräver kunskap och inte är något som bara kan användas rakt av)
Program som är klarar mera generella/stora/komplicerade kombinationer och system kostar givetvis pengar att utveckla och hålla fri från buggar och att uppdatera, och därmed att köpa/använda, men om man tittar lite närmare så ser man att redan bara att mata in indata i dessa program så att det blir rätt på slutet är rätt så komplicerat/kräver en hel del och på samma tid så har man kanske modifierat i sitt gamla .xls så att det duger i villasammanhang. Och man vet vad man man gör och var man tar en ginväg. Men klart är att om har man många bostäder/lägenheter då kan det vara värt att lätta på lädret.
Det har gjort undersökningar på hur stora fel som olika program gör och siffror på 30-50% nämns, vilket ej är acceptabelt, men den inbitne kan "lura" programmen så att bättre noggranhet uppnås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.