Hej alla "bastuexperter" :)

Vi bygger hus med förväntad inflytt i juli.De flesta stora beslut är tagna men en sak vi inte kan bestämma oss för är om vi ska bygga in en bastu i stora badrummet.

Vår önskan är att man ska kunna sitta åtminstone 2 personer men vi har inte mycket utrymme att spela på. De mått vi kan spela på är ca: 155 cm i längd och ca: 105 cm i bredd. Innermåtten blir vad vi förstått ca: 7-8 cm mindre.

Är det nån som utifrån bifogad bild kan få till en lösning eller räcker måtten endast till en 1-personsbastu?

Jättetacksam för tips/tankar/idéer.

/Daniel


Ritning av ett badrums planlösning på 8.3 m² som överväger plats för bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ju ut att funka, även om du kanske måste fasa av den nedre laven för att inte få den för nära aggregatet. Viktigt dock att ha två lavar som du ritat, då man får bäst värme när man sitter högre än aggregatet.

En meter är ju lite tajt att sitta två på, men skulle man vrida innanmätet 90 grader för att få bättre bredd skulle man nog inte kunna ha någon nedre lav alls vid aggregatet. Och vid dörren skulle man få en nedre lav dikt an mot dörren.

Svårt att veta vilket som är bäst, en kompromiss blir det ju hur som helst. Fråga dig om det är viktigast att få plats två eller att det går att använda nedre laven som annat än ett trappsteg.
 
Tack för svaret! Vi är även öppna för alternativa lösningar,exempelvis sätta dörren på långsidan för att undvika sned dörr (mindre snyggt) och annan placering av aggregatet. Vad som nu ger mest sittyta.
 
Hur är det tänkt med bubbelbadet, ska det vara där eller inte? Det ser ju väldigt trångt ut.
 
Ett sätt att lösa problemet vore att låta långväggen vinkla ut lite i rummet, så att du har 105 cm vid fönstret och 115-120 cm inne i rummet. Och att du då har aggregatet i nedre vänstra hörnet och lavarna mot den övre väggen. Det tror jag räcker för att få plats två i bredd. Men fan vet hur snyggt det blir...
 
  • Gilla
Daniel Croner
  • Laddar…
Bubbelbad?
 
Tänkte jag fel - den där cirkeln i badrummet?
 
Vanligt badkar,150 långt och 80 cm brett :).
 
Cirkeln visar endast mått för handikappskravet.
 
För övrigt skulle jag sätta in en vanlig dusch också, mellan toaletten och bastun. Inte optimalt att duscha i ett badkar tycker jag.
 
Vi håller med om dusch men blir för trångt. Bastumåttet på ritningen är 130 cm och toalett och kommod har bytt plats. Så långduschen får man ta i det lilla badrummet.
 
Daniel Croner skrev:
Cirkeln visar endast mått för handikappskravet.
Aha, men då finns det kanske några centimetrar till för bastun? Ytterligare 10 cm på bredden är nog bra om man sitter två därinne.
 
Går inte iom fönstret. Om man inte hittar på en lösning likt Nötegårdsgubbens förslag.
 
Troligen bra att vända aggregatet 90 grader. Det blir trångt, men det går! Har själv dörren på kortsidan, aggregatet direkt till vänster och rummet är (invändigt) 104 x 170 cm. Lavarna 56 cm djupa och med 6 cm överlapp.
Inredning i bastu med två träbänkar och en bastulampa på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastu interiör med Tylö bastuaggregat till vänster, träbänkar och kopparhink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel Croner
  • Laddar…
Jag har liten bastu, bara 120 lång, vilket tyvärr är för litet. 30 cm till vore exemplariskt ... men då hade jag fått förlänga huset ... och det var ingen option då jag byggde mitt hus. Jag skippade badkaret för att få plats med bastun och det är något jag aldrig ångrat. Bastun används flera ggr/veckan. Är badkar nödvändigt för er? Rymlig bekväm separat dusch är också viktigt.

Jag har bara en lav. Det fungerar utmärkt. Den sitter på 80 cm höjd. Lättflyttad IKEA-pall löser sittkomforten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Croner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.