Tror att de flesta har flera kort i plånboken. Märkligt om det bara är några hundralappar på alla av dem.

Ärligt talat, har man ett kreditkort är det oftast ganska stor kredit "kvar", jag utnyttjar då aldrig hela min och det är bra mycket mer än vad begränsningen i kontantuttag är. Det är väl 8.000 max i uttag per dygn och 15.000 per vecka.

Jag hade inte övervägt att uppge en "rånkod" med allt vad det innebär i eskalerat våld, för att skydda de pengarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Kanske värt att övergå till att bara ha "kreditkort" och inte ha nåt "kontokort"...

Jag använder mycket sällan kontanter, nästan allt som tidigare krävde det funkar ju med Swish.
Det går att ta ut kontanter på vanliga kreditkort också, men frågan är om man behöver den funktionen egentligen.
 
Samsung Pay är ju ett bra alternativ
 
J
Jag tycker också det är en bra idé. Om man blir hotad vid en bankomat är det ju skitsmart med en dummy där det finns några hundra kronor. Sen är det klart att om man sitter tejpad vid en stol och en lödkolv i baken så kan man ju välja att ge dom den riktiga. Troligen avslutar men ändå livet som ett kebabdjur i vilket fall då. En vidareutveckling är ju att man själv kan ange vilken summa som ska kunna stjälas enkelt. Är man välbeställd kanske det bör finnas några tusen för att verka troligt. Jag hade använt den tjänsten. Sedan får man väl avgöra fall till fall vilket man använder.
 
JohanLun skrev:
Kanske värt att övergå till att bara ha "kreditkort" och inte ha nåt "kontokort"...

Jag använder mycket sällan kontanter, nästan allt som tidigare krävde det funkar ju med Swish.
Samma här, men det finns ju ofta eller alltid en kredit eller tillgångar på ett konto kopplat till kortet. Det är denna summa rånaren är ute efter.
Tvingar han till sig den rätta koden kan han ju gå och köpa ett guldhalsband för 10 eller 20.000 i.s.t.f att gå till bankomaten.
Rånoffret har i dagsläget bara ett val, nämligen att ge den "vanliga" koden, annars är han rökt som framgår i första inläggets länk.
Har han möjlighet att lämna en annan kod som begränsar + spärrar kortet så har han ett val som inte finns i dagens kortutbud.

För övrigt skulle jag önska att det fanns bättre möjligheter att låsa för internet och utlandsköp.
Inte bara på eller av som många kort har idag utan möjlighet att öppna för specifika länder som man tänker sig besöka eller handla ifrån.
Om man idag öppnar så kan bedrägeri ske från varsomhelst i världen om du tex är på resa i Spanien.
 
C
roland53 skrev:
Hur skulle rånaren veta vilket som är riktig kod eller "rånarkoden" eller "hotkod".
Gissar att de flesta inte tänker så rationellt i en tillräckligt hotfull situation, särskilt inte om rånarna gör det tydligt att du kommer att ligga riktigt risigt till om du inte slår in den riktiga koden.

AndersPS skrev:
Det går att ta ut kontanter på vanliga kreditkort också, men frågan är om man behöver den funktionen egentligen.
På de jag haft har man bara kunnat ta ut kontanter i utlandet. Företagskort förvisso - kanske är annorlunda med privat-kreditkort?
 
C
roland53 skrev:
Tvingar han till sig den rätta koden kan han ju gå och köpa ett guldhalsband för 10 eller 20.000 i.s.t.f att gå till bankomaten.
Bankerna verkar förvisso vara hyfsat bra på att upptäcka misstänkta transaktioner. Har varit med om bekanta som blivit uppringda av banken för avstämning under tiden kortet sitter i läsaren, och då har det inte ens rört sig om några jättebelopp. Funkar i och för sig mindre bra om rånarna snott mobiltelefonen också :confused:
 
cpalm skrev:
Gissar att de flesta inte tänker så rationellt i en tillräckligt hotfull situation, särskilt inte om rånarna gör det tydligt att du kommer att ligga riktigt risigt till om du inte slår in den riktiga koden.
Har fortfarande inte riktigt förstått det där med att rånaren skulle kunna avgöra om det är koden för de stora tillgångarna eller koden som tillåter bara en mindre summa.

Om det nu skulle vara ett rånoffer som verkligen råkar ha bara tex 800 spänn på sitt konto.

Skulle han då ligga risigare till än om han har tex 3.000 på sitt konto?

Det är väl då bara att konstatera att rånaren har dragit en nitlott.

Om han skadar offret i ren ilska, ja var går då gränsen för att han ska låta offret gå oskadd 3.000:-? 5.000:-? 25.000:-?

Det blir en hypotetisk fråga, rånaren kanske tänkt sig 100.000:- och blir vansinnig om han bara lyckas få ut 90.000:- :wow:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
cpalm skrev:
Bankerna verkar förvisso vara hyfsat bra på att upptäcka misstänkta transaktioner. Har varit med om bekanta som blivit uppringda av banken för avstämning under tiden kortet sitter i läsaren, och då har det inte ens rört sig om några jättebelopp. Funkar i och för sig mindre bra om rånarna snott mobiltelefonen också :confused:
Ja, det kan vara både ock.

För en tid sedan blev mitt kort blockerat. Fick ett nytt efter några dagar. Förklaringen var att det misstänktes shimning i en terminal där jag gjort ett köp. Mitt konto var inte drabbat men alla korten låstes.

Häromdagen köpte jag en pryl rakt av för 20.000:-. Kortet hade inte använts på ett bra tag och då plötsligt gjorde jag detta köp för denna summa.
Om jag hade varit bank och haft koll så hade jag nog på något sätt kontaktat kortägaren.
Inte ett pip har jag hör om köpet, men det fanns ju täckning .... men beteendet skulle väl kunna betecknas som misstänkt som man skulle se det med bankens ögon, kan jag tycka.
 
För min del har jag ett vanligt bankkort. Jag för över pengar till kortet innan jag skall iväg och handla. Kommer kortet i orätta händer finns där inte många kronor att stjäla.

Rena internetstölder har nog större risk.
 
Rånaren lär väl be om båda koderna om det blir vanligt.
 
J
Japp men då kan man vara överjävlig och ha en tredje kod :)
 
Jocke Best skrev:
Japp men då kan man vara överjävlig och ha en tredje kod :)
Och för att komma ihåg alla dessa koder så har man tagit fram ett busenkelt system
1111
2222
3333
Så man håller koll på koderna, blir ju även enklare om man har tex 3 kort
Då är det ju bara fortsätta på samma vis.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Om man skulle förenkla det ännu mera för buset så kunde alla kort ha koden 1111 samt 2222 :banghead:
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
roland53 skrev:
Om man skulle förenkla det ännu mera för buset så kunde alla kort ha koden 1111 samt 2222 :banghead:
Vadå, har inte alla redan 1111 som kod?
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.