Vi har en yttervägg på fritidshuset med äldre liggande panel som vetter rakt mot söder. Vi har haft huset i snart åtta år. Det var rött och såg ganska nymålat ut när vi köpte det, troligen med oljefärg. Oklart vilket underarbete de gjort innan målning då. Efter bara några år var färgen på sydsidan sprucken och flagig. Den målades då om (demidekk ultimate) efter tvättning och skrapning av det som var löst. Nu ytterligare några få år senare är det likadant igen. Vad göra? Går det att få färgen att fästa öht? Total renskrapning? Byta panel och få en bättre sågad yta för färgen att fästa på?
Vi har ett förråd med samma läge som vi byggde och målade ungefär samtidigt med samma färg och som ser helt nytt ut fortfarande.

Liggande äldre panel på fritidshus, rödmålad med synliga sprickor och flagnande färg exponerad mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en röd yttervägg med liggande panel där färg flagar och sprickor exponerar det gula underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en hand som håller ett sprucket och flagigt målat trästycke, som visar tecken på färgbortfall och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild av en hand som håller en flagande bit röd färg från en huspanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Förmodligen ät det färgen under som är problemet. Att skrapa allt detta rent skulle jag aldrig göra utan hade hellre bytt panelen.

Då kan man även passa på att tilläggsisolera om man tycker det behövs
 
Vi hade likvärdigt på stugan , lade på 45mm isolering och stående panel, målades falurött, billigt å bra om man orkar måla om var 5:E år på sydsidan.
 
Jag hade lagt ner tid på att skrapa panelen noggrant. Olja det trärena därefter grundfärg följt av täckfärg.
 
Ja, det verkar som att det är någon äldre gul färg under som håller på att ge upp, lite i taget. Känns som att träytan under är väldigt slät så jag tänker att det kan vara svårt att få färg att fästa även om skrapar helt rent och oljar enligt konstens alla regler. Har nog lutat mest åt att byta ut den på senare tid, men velar fram och tillbaka. Träet i sig är ju inte ruttet eller så.
 
Att byta panel som förefaller vara fri från rötskador och stora sprickor är enligt min åsikt olämpligt ( man kan använda starkare uttryck). Panel med 50-talets virkeskvalitet går inte att köpa för pengar idag. Grundproblemet är troligen att fasaden är extremt uttorkad. Det kan finnas andra orsaker också men då måste man känna till väggens konstruktion. Det bästa man kan göra är att skrapa den ren (ingen värmepistol) och sedan mätta den (tills den inte suger längre) med kallpressade rå linolja som är den olja som har bäst inträngningsförmåga. Sedan kan man måla den med lämplig färg. Demidekk systemet använder två färger, en syntetisk oljefärg som skall ge vidhäftning och sedan en akrylatfärg på ytan. Problemet med akrylatfärger är att de är ångtäta och därför helst bör användas på fasader med bakomliggande luftspalt. Nu är fukt knappast denna fasads största problem men själv skulle jag välja en linoljefärg,
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa att det inte är någon luftspalt bakom panelen.
Det går bra att ha fasader utan luftspalt men då måste man måla med en färg som andas det vill säga slamfärg eller linoljefärg.

Jag skulle skrapa och måla om såvida bräderna är friska.
 
Skrapa och måla om.
Den yttersta färgen är starkare än den som är under och därför släpper den.
Måla om med linoljefärg. Den är mycket dryg och kostnaden för linoljefärg blir lägre än för modern färg. Dessutom skyddar linoljefärg mot väta men släpper ut fukt som kommer innefrån.
 
Tack för alla svar. Att fasaden är väldigt torr känns helt korrekt. Finns även en del sprickor i träet. Jag tror inte fasaden är så gammal som från femtiotalet, men jag vet inte, den skulle kunna vara det. Ingen aning om det är någon luftspalt bakom, får väl försöka reda ut det.
Vad tror ni om det faktum att virket är väldigt slätt, med väldigt lite fibrer på ytan. Går det ändå få färg att fästa om man börjar från grunden med renskrapning och oljning?
 
Förr använde man hyvlad panel om avsikten var att måla med täckande färg. Idag går det inte att köpa hyvlat virke för utomhusbruk. Linoljefärg har suverän vidhäftningsförmåga även på hyvlat virke men om virket är för uttorkat sugs all olja in och det blir bara pigment kvar på ytan. Därför måste man börja med att mätta fasaden med olja.
 
Vad hände sen?
Jo, det fortsatte så klart att flaga mer och mer.
Närbild av rödmålad träpanel där färg flagar och exponerar sprucken och sliten yta under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra året tog vi tag i det och bestämde oss för att byta ut panelen, den kändes för gisten och sprucken för att lägga tid på att återställa.
 
  • Husvägg med röd panel där färg flagar och sprickor syns, vilket indikerar behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi tog ned panelen visade det sig att det fanns luftspalt bakom, så det var i alla fall inte det som var problemet. Det var visserligen läktat tätt i neder- och överkant, men tror ändå inte att luftningen varit ett problem som lett till flagning.
Husvägg med borttagen panel visar isolering och luftspalt, med stege framför och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi satte ny läkt och öppnade upp i nederkant (inkl. musband) och överkant. Insektsnät i båda ändar.
Sen var det bara att spika upp nya bräder. Liggande enkelfasspont, ändspontad.
Renovering av husfasad med ny läkt och rödmålade enkelfasspontbräder, stegar och verktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi köpte färdiggrundade bräder, strök dem en gång innan montering och en gång på plats med Demidekk Ultimate.
Återstår att se hur denna behandling står emot det tuffa klimatet på sydsidan.
Nu ett år senare ser den i alla fall fortfarande ut som ny. Dags att ta tag i överdelen :p...
Nystruken röd fasad på hus med ställning och målarutrustning, ovanpå ser man gammal fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vad var problemet med den gamla panelen? Min slutanalys blir att ett extremt uttorkat virke (såg ingen röta alls när vi tog ner det) i kombination med kanske tre olika typer av färg (linoljefärg, någon form av oljefärg och demidekks modernare färg) är det som gjort att den undre färgen börjat släppa.
Vi ser blåsor/flagor även på övriga sidor av huset, dock i mindre omfattning och nästan ingenting på nordsidan som ser fin ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.