Hej!

Ytterligare funderingar kring blåbetong i källare..

Vi har köpt ett hus där halva källarens ytterväggar är isolerade med 5cm lättbetong. I gillestugan kan man se vid fönstren att väggarna är tjockare än på andra ställen. Har lånat med en mätare från jobbet för att mäta strålningen från väggarna och på något enstaka ställe visade mätaren 0,4 milliSivert per timma.

I ett av källarutrymmena som inte verkar ha någon invändigt isolering och där inte heller geigermätaren gjorde något utslag så fick vi det högsta utslaget i hela huset på kortidsmätningen av radon (700Bq/m3).

Huset har stått tomt och igenbommat sedan flera månader tillbaka. Dessutom har alla tilluftventiler i källaren varit stängda.

Kan det vara så att det inte är väggarna som är problemet? Jag tänker på om det skulle kunna vara markradon som tränger in genom nån uttorkad golvbrunn eller liknade (vilda teorier). Hur mycket kan värdena tänkas sjunka när man börjar på i huset och får in lite frisk luft.

Förra ägaren påstår sig ha gjort långtidsmätning och den skulle inte ha visat några förhöjda radonvärden..

Ska naturligtvis göra en ny långtidsmätning till nästa säsong men vore intressant att höra andras teorier och åsikter.
 
Redigerat:
Sätt igång ventilation riktigt och gör en långstidsmätning. Tror inte du kommer ha problem efter det.

Kravet ligger på 200 i bostadsutrymmen så 700 i en ej ventilerad källare tror jag inte är farligt. Men prova ovanstående så vet man säkert.
 
Nu finns det ju ingen ventilation att sätta igång om du inte menar att öppna tilluftspjällen.

Ja, det får bli en ny mätning till vintern. Blir det för höga värden är det väl bara börja bila ner isoleringen.

Jag tycker ändå det är lite konstigt att det blev så högt värde i ett rum där det inte verkar finnas lättbetong.
 
Staffans2000
Det verkar som om strålningskällan är en annan. Så vänta med bilandet.
 
Radonsug kan hjälpa om det är radon från mark
 
Eller en bra frånluftsfläkt. Ventilationen kan ju behöva bättras låter det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.